اخبار جهان
 

 

نخست‌وزیر یونان: دولت آلمان غرامت جنایت نازی‌ها را پرداخت کند
نخست‌وزیر یونان گفت، آتن این حق را دارد که مدعی شود آلمان به خاطر خسارات نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم باید به یونان غرامت دهد. به گزارش ایسنا، الکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان در جریان خطابه‌ای در پارلمان گفت «یونان نسبت به مردم خود، تاریخ و تمام مردم اروپا که علیه نازی‌ها جنگیدند و خون دادند، تعهد و الزام دارد. الزامات و تعهدات تاریخی، ما را بر آن می‌دارد که مدعی خسارات وارده بر اثر پرداخت این وام اجباری و دریافت غرامت شویم.» برلین پیشتر به درخواست‌ها برای پرداخت غرامت، 70‌سال پس از پایان جنگ دوم جهانی پاسخ «نه» قاطعی داده بود اما نخست‌وزیر یونان و حزب چپ رادیکالی وی قول داده‌اند تا این مسأله را به چالش بکشند. حزب ضدریاضتی سیپراس موسوم به سیریزا مدعی شده که آلمان مبلغ 165‌میلیارد یورو به یونان «بدهکار» است که برابر با نیمی از بدهی دولتی یونان مبلغ 315‌میلیارد یورو است.

موافقت انصارالله با از سرگیری مذاکرات با میانجی‌گری سازمان ملل
منابع دولتی یمن در روز گذشته اعلام کردند که با موافقت جنبش انصارالله، مذاکرات برای حل بحران سیاسی با میانجی‌گری سازمان ملل بار دیگر از سر گرفته می‌شود. به گزارش اسکای نیوز،
جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن در این خصوص گفت: «پس از رایزنی با طرف‌های سیاسی و تماس‌های مستقیم‌ با عبدالملک حوثی، رهبر جنبش انصارالله، با همه طرف‌ها به این توافق رسیدیم که برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی جهت خروج از بحران کنونی، مذاکرات را از سر بگیریم.» وی از رهبران سیاسی در یمن خواست تا روحیه توافق و تفاهم داشته باشند تا بن‌بست سیاسی که یمن در آن به سر می‌برد پشت سر نهاده شود. از سوی دیگر بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواستار تصدی مجدد پست ریاست‌جمهوری از سوی عبدربه منصور‌هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن شد اما منصور‌هادی، در واکنش به این درخواست عنوان کرد تصمیمش برای استعفا تصمیمی نهایی بوده و از آن صرف‌نظر نمی‌کند.

آغاز حمله زمینی علیه داعش در عراق در هفته‌های آتی
مسئول هماهنگی عملیات ائتلاف ضدداعش گفت: ظرف چند هفته آینده حمله زمینی برای بازپس‌گیری نواحی تحت اشغال داعش را به رهبری نیروهای عراقی آغاز می‌کنیم. به گزارش ایسنا، جان‌آلن، مشاور باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش گفت: «ظرف چند هفته آینده حملات زمینی گسترده‌ای را به رهبری ارتش عراق علیه داعش آغاز کرده و تمامی مناطق تحت اشغال این گروه تروریستی را بازپس می‌گیریم، این حمله تحت حمایت و پوشش هوایی ائتلاف صورت می‌گیرد.» وی با تأکید بر این‌که عراقی‌ها خود باید در این حمله پیشرو باشند هرگونه تغییر در استراتژی این ائتلاف را تکذیب و اعلام کرد: «استراتژی ما مشخص است و پایه آن بر نابودی کامل داعش قرار دارد.»

تیراندازی افراد مسلح به رئیس‌ پلیس مارسی
پییر ماری بورنیکه رئیس پلیس امنیتی مارسی در شمال این شهر هدف تیراندازی قرار گرفت. به گزارش ایرنا، خودرو رئیس پلیس مارسی در روزی هدف تیراندازی افراد مسلح به کلاشینکف قرار گرفت که «مانوئل والس» نخست‌وزیر فرانسه قرار است به این شهر سفر کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی فرانسوی «فرانس‌انفو»، صبح دیروز چند فرد مسلح به کلاشینکف در محله «کاستلان» در شمال مارسی خودرو بورنیکه را هدف قرار دادند. این گزارش افزود از ساکنان منطقه که شمار آنان 7‌هزار نفر اعلام می‌شود، خواسته شده تا از منازل خود خارج نشوند. منابع رسمی هنوز اطلاعاتی از هویت مهاجمان منتشر نکرده‌اند. شاهدان تعداد مهاجمان را 2 گروه 5تا‌10 نفره اعلام کرده‌اند. بنابر اعلام پلیس فرانسه این حادثه تروریستی نبوده ‌است و افراد مسلح متعلق به گروه قاچاقچیان موادمخدر این شهر بودند.

موگرینی: کمیته 4جانبه برای از سرگیری مذاکرات سازش آماده می‌شود
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی اعلام کرد که کمیته چهارجانبه برای از سرگیری مذاکرات سازش آماده می‌شود. به گزارش مهر، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته اعلام کرد که کمیته 4جانبه خود را برای از سرگیری مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی آماده می‌کند. این تصمیم در پی نشستی که در شهر مونیخ آلمان در حاشیه کنفرانس امنیتی با حضور «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا، «یان الیاسون» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و فدریکا موگرینی برگزار شد اتخاذ شد. موگرینی خاطرنشان کرد: ازسرگیری مذاکرات صلح در کوتاه‌ترین زمان ممکن ضروری است و کمیته 4جانبه نسبت به فراهم کردن مقدمات از سرگیری این مذاکرات و رایزنی‌های مستقیم و منظم با کشورهای عربی اهتمام می‌ورزد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23158/اخبار--جهان