اولین نیروگاه زباله سوز ایران به بهره‌برداری رسید
 
زباله‌های تهران، برق می‌شوند
 

 

شهروند| اولین نیروگاه زباله سوز در تهران به بهره‌برداری رسید در این مرکزِ زباله‌سوزی روزانه 200 تا 300 تن زباله بازیافت شده و به جای آن سه تا چهار مگاوات برق تولید می‌شود.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست دیروز اولین مرکز زباله‌سوز ایران را در کیلومتر 18 جاده قدیم قم افتتاح کردند. مرکزی که از بازیافت زباله‌ها،  برق تولید می‌کند و به همین دلیل به آن نیروگاه زباله سوز می‌گویند. این نخستین زباله سوزی است که در ایران به بهره‌برداری می‌رسد. روال مرسوم دفع زباله‌ها در شهرهای ایران این است که در مناطق پیرامونی شهرها یا زباله‌ها را دفن یا آنها را دپو می‌کنند. نتیجه دفع سنتی زباله‌ها آن هم در شهرهای بزرگ با جمعیت میلیونی درنهایت البته به یک فاجعه زیست‌محیطی می‌انجامد همان‌طور که شیرابه‌های زباله‌های تهران در منطقه کهریزک آلوده‌ترین شیرابه زباله جهان نام گرفته است و حالا این نیروگاه زباله‌سوز راه‌اندازی شده تا شاید پایانی بر مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن و دفع سنتی زباله‌ها در تهران باشد.  قالیباف، شهردار تهران در مراسم بهره برداری از این نیروگاه زباله‌سوز، «معضلات زیست محیطی» را یکی از مهم‌ترین مشکل اصلی کشور دانست و گفت: « نباید بگوییم جان مردم در خطر است باید بگوییم مشکلات محیط‌زیست دارد جان مردم را می‌گیرد.» او که در حضور ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست سخن می‌گفت، در حرف‌هایش تأکید کرد که ما در حل مشکلات زیست‌محیطی نتوانستیم از ظرفیت‌های قانونی موجود و اعتباراتی که در این زمینه داریم، درست استفاده کنیم. قالیباف در ادامه با بیان این‌که با همکاری شهرداری و دولت و بخش خصوصی می‌توان در کمتر از چهار ‌سال کل زباله‌های شهر تهران را به انرژی پاک تبدیل کنیم، گفت: در تولید نیروگاه زباله‌سوز استانداردهای زیست‌محیطی رعایت شده است. ما می‌توانیم این نیروگاه‌ها را در سطح شهر تولید کنیم همان‌گونه که در شهر توکیو بیش از 20 نیروگاه زباله‌سوز در سطح شهر ساخته می‌شود. بنابراین این موضوع در تهران نیز قابل انجام است. به گفته شهردار تهران، نیروگاه زباله‌سوز آرادکوه و نیروگاه‌ هاضم تنها می‌تواند یک‌بیستم زباله‌های تهران را دفع کند. به گفته شهردار تهران، 50‌میلیارد تومان برای راه‌اندازی اولین نیروگاه زباله‌سوز کشور هزینه شده است. قالیباف از صندوق ذخیره ارزی درخواست کرد تا اعتبار مورد نیاز بخش خصوصی را برای راه‌اندازی چنین مراکزی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.
ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم دیروز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که از این الگوی راه‌اندازی نیروگاه زباله سوز در تهران در سطح ملی نیز استفاده و شرایطی فراهم شود که زباله‌ها به چرخه اقتصاد برگردند.ابتکار با بیان این‌که دولت قول داده تا برق تولید شده در نیروگاه زباله‌سوز را با قیمت قابل قبول خریداری کند، عنوان کرد:  صندوق توسعه ملی براساس بودجه 93 تسهیلاتی با نرخ قابل قبول برای مدیریت پسماند در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌دهد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23139/زباله‌های-تهران،-برق-می‌شوند