«پناهگاه وفا» و فعالیت‌های آن را بشناسید
 
حیوانات به کجا پناه می‌برند؟
 

 

طرح نو| محیط‌زیست در یک دهه اخیر، مشکلات زیادی داشته است. مشکلاتی که باعث شد بسیاری از فعالان مدنی به سمت آن کشیده شوند و ان‌جی‌اوهای مختلفی را با هدف نجات زمین و محیط‌زیست تشکیل دهند. در این حلقه که هر کسی تلاش کرد تا زمین را نجات دهد و برای آن کاری کند، حیوانات و پرداختن به آنان تنها موضوعی بودند که نادیده گرفته شد. البته بعدها و با هشدارهایی که درباره انقراض نسل یوز ایرانی مطرح شد، نهادهایی هم در این رابطه تشکیل شد اما حیوانات دیگر از این حلقه جا ماندند و به حال خود رها شدند.
شاید کم و بیش بتوان موسسه‌ای را پیدا کرد که به صورت اصولی و درست در رابطه با حیوانات فعالیت کند. اغلب این موسسات به دلیل ناشناخته بودن گمنام باقی ماندند. مثلا موسسه خیریه‌ای که پناهگاه وفا نام دارد را کمتر کسی می‌شناسد و با سازوکار فعالیت در آن، آشنایی دارد. در صورتی‌که اطلاع درست از فعالیت‌های این کانون می‌تواند وضع حیوانات به‌خصوص سگ‌ها که در این مدت از آدم‌ها بی‌مهری‌های زیادی دیده‌اند را جبران کند؛ موسسه‌ای که پناهگاهی برای نجات حیوانات، مراقبت و نگهداری از آنهاست.
پناهگاه وفا در ‌سال 1382 تاسيس شد و به‌عنوان اولين پناهگاه حيوانات در ايران شروع به كار كرد. درواقع 11‌سال پیش و همزمان با شکل‌گیری تأسیس یک تشکل غیردولتی برای حمایت از حقوق حیوانات، فکر ایجاد یک پناهگاه برای حیوانات در ذهن فاطمه معتمدی شکل گرفت. از آنجایی که او یک مدافع و پشتیبان قدیمی حیوانات بود، این ایده باعث شد که برای شروع کار، طرفداران طبیعت و حیوانات را گردهم جمع کند. اولین قدم‌های عملی‌ تقریبا در همان زمان آغاز شد و وقتی همسر فاطمه معتمدی قطعه زمینی را برای این‌کار اهدا کرد، گام اصلی برداشته و ساختن پناهگاه آغاز شد. در اواسط‌ سال ۱۳۸۳ این پناهگاه به بهره‌برداری رسید. در ابتدای راه کمبود امکانات و بودجه باعث به وجود آمدن مشکلات و سختی‌های زیادی شد. یکی از مهم‌ترین مشکلات این بود که پناهگاه وفا برای اولین‌بار در کشور ساخته شده بود و تجربه چنین کاری از قبل وجود نداشت. پناهگاه میان زمین‌های بی‌سکنه و در دامنه تپه ساخته شد و همین دسترسی به آب و برق را سخت می‌کرد. با این حال تلاش کسانی‌که این پناهگاه را راه‌اندازی کردند و همچنین احساس مسئولیت در قبال حیوانات باعث شد، مشکلات رفته‌رفته کمرنگ شوند و کارها نظم بیشتری پیدا کنند. با گذر زمان، پناهگاه میزبان 450 سگی شد که همگی عقیم و واکسینه شده‌اند و به مردم قابل اعتمادی که استحقاق داشته باشند واگذار می‌شوند. این اقدام که گامی جدی و مهمی در راستای استیفای حقوق حیوانات بود باعث شد تا بانیان پناهگاه انگیزه‌های بیشتری پیدا کنند برای این‌که آن را به استانداردهای جهانی نزدیک کنند.
پناهگاه وفا يك سازمان خيريه غيردولتي است كه فقط به كمك‌هاي مردمي و خدمات داوطلبانه اتكا دارد؛ اين پناهگاه در حاشيه شهر جديد هشتگرد و در فاصله يك ساعت و نيمي غرب تهران در جاده قزوين قرار دارد. جایی به دور از شهر که صدای سگ‌ها برای خانه‌های اطراف مزاحمت ایجاد نکند. درحال حاضر، پناهگاه زيرنظر علی ثانی اداره مي‌شود و گروهي از داوطلبان و دامپزشكان خدماتشان را به اين مركز هديه كرده‌اند.
با‌توجه‌به فراوانی جمعیت سگ در آن منطقه و آمار بالای تصادفات جاده‌ای این حیوان، پناهگاه وفا برای ساماندهی به وضع این حیوان تجهیز شد و وفا نام گرفت. این مرکز در دشت‌های وسیع شرقی شهر جدید هشتگرد در زمینی به مساحت 3هزار متر بنا شده است که دارای امکاناتی مثل اتاق نگهبانی، اتاق جراحی، اتاق ریکاوری، اتاق استراحت اعضا، موتورخانه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، محوطه خاکی جهت قرنطینه سگ‌های ورودی و محوطه سیمانی محصور و حدود
 40 لانه در اطراف آن برای نگهداری سگ‌هاست.
یکی از ویژگی‌های کانون این است که افراد با هر شرایطی می‌توانند در آن عضو شوند و به حیوانات خدمات ارایه دهند. درواقع هيچگونه شرطي براي عضويت در كانون وجود ندارد و همه افراد با هر سن و ‌سال و توانايي مي‌توانند عضو كانون شوند؛ تنها كافي ‌است كه حيوانات و طبيعت را دوست داشته باشند. اگر شما هم مایل هستید تا در این موسسه عضو شوید کافی است برگه عضویت را پر کنید و همراه با فتوکپی شناسنامه و 2 قطعه عکس به کانون ببرید. البته یک حق عضویت 10 هزار تومانی هم باید بپردازید تا عضوی از این کانون باشید.
اگر سری به سایت این کانون بزنید متوجه می‌شوید که خیلی از سگ‌ها در این پناهگاه عاقبت خوبی پیدا کرده‌اند. درست است که اغلب آنها در جاده رها می‌شوند و آسیب دیده به این مرکز آورده می‌شوند اما خیلی از دوستداران حیوانات که نگهداری آنها را تقبل می‌کنند کم‌کاری بعضی از آدم‌ها را جبران می‌کنند. حتی کسانی که خارج از کشور زندگی می‌کنند درخواست می‌دهند تا سگی را با وجود آسیب دیدگی‌های زیادی که دارد نگهداری کنند. البته کانون به هر کسی که درخواست‌کننده باشد سگ‌ها را نمی‌سپارد. بلکه شرایطی وجود دارد که باید یک فرد دارا باشد تا بتواند از پناهگاه وفا سگ بگیرد و از آن نگهداری کند. حداقل داشتن 21‌سال سن، داشتن یک آدرس معتبر، داشتن فضای کافی‌ و آزاد بودن سگ‌ در محیط خانه یا حیاط (حداقل به مدت ۱۲ ساعت)، موافقت همه اعضای خانواده، تحقیق در مورد سایر حیوانات خانگی متقاضی، موافقت با بازدید بازرس کانون(قبل و بعد از واگذاری )، پرداخت هزینه واکسن و قسمتی‌ از هزینه عقیم‌سازی و میکروچیپ و امضای تعهدنامه بازگرداندن سگ‌ به پناهگاه در صورت نخواستن سگ، همگی جزو شرایطی است که متقاضی باید آن را دارا باشد تا بتواند از یک سگ در خانه خود نگهداری کند.
سختگیری موسسه برای سپردن سگ‌ها به این دلیل است که برخی با انگیزه فروش سگ‌ها تلاش می‌کنند تا سگی را از موسسه دریافت کنند. به همین دلیل اعضای پناهگاه وفا برای این‌که سرنوشت بدتری نداشته باشند روی مسأله سپردن حیوانات دقت زیادی دارد. این کانون درحال حاضر از طرف خیلی از دوستداران محیط‌زیست و البته حیوانات حمایت می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23107/حیوانات-به-کجا-پناه-می‌برند؟