با افزایش تیراندازی‌ها در مدارس آمریکا و نبود قانون بازدارنده، پدر و مادرها برای تامین امنیت به هر دری می‌زنند
 
کوله پشتی ضد گلوله در لیست خرید والدین!
 

 

  [ فرشته کیانی]  حق نگهداری و حمل سلاح همواره از چالش‌های بزرگ در ایالات متحده بوده است و هر بار که تیراندازی‌ جمعی مرگباری رخ می‌دهد، از جمله در مدارس و دانشگاه‌ها، بازار اختلاف میان حامیان و مخالفان کنترل سلاح در این کشور هم داغ می‌شود. سال گذشته، پس از ۳۰ سال طرحی با هدف کنترل مالکیت سلاح در سنای آمریکا تصویب شد تا با تصویب در مجلس نمایندگان و امضای جو بایدن به قانونی اجرایی در سراسر آمریکا تبدیل شود؛ آنچه واکنشی بود به دو کشتار مسلحانه؛ یکی در فروشگاهی در شهر بوفالو ایالت نیویورک و دیگری در دبستان راب در تگزاس. اما حالا رئیس‌جمهوری آمریکا از عملکرد کنگره در بی‌توجهی به حفاظت از کودکان در برابر خشونت با سلاح گرم انتقاد کرده است. با بازگشایی مدارس، CNN  در گزارشی به معضل افزایش تیراندازی‌ در مدارس و چاره‌جویی والدین و معلمان برای حفظ جان دانش‌آموزان در نبود قانونی برای مهار خشونت با سلاح پرداخته است.     

با افزایش تیراندازی‌ها در مدارس آمریکا و فقدان قانونی معنادار و هدفمند برای مهار خشونت با اسلحه، مدارس و والدین در تلاشند تا خود تامین امنیت فرزندان‌شان را به دست بگیرند. خشونت با اسلحه زندگی روزمره را در داخل و خارج از کلاس تغییر داده است و زمان و منابع بسیاری برای آمادگی در برابر بدترین حالت‌های ممکن صرف می‌شود.
در حالی که برخی از مدارس به سرمایه‌گذاری روی تدابیر امنیتی تازه می‌اندیشند، مانند پنجره‌های اضطراری با امکان خروج آسان، بعضی از والدین کوله‌پشتی‌های ضد گلوله را به لیست خرید مدرسه فرزندان‌شان می‌افزایند!
طبق تجزیه‌وتحلیل CNN، تا 19 سپتامبر سال جاری میلادی، حداقل 37 مورد تیراندازی در محوطه مدارس، از ابتدایی تا متوسطه، گزارش شده و 16 مورد دیگر در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها.
به استثنای سال 2020 که بیشتر مدارس به آموزش آنلاین روی آوردند، تیراندازی در مدارس سراسر آمریکا پی‌درپی رخ داده است. بر اساس گزارش‌ها، بیش از 300 مورد تیراندازی از سال 2018 تا کنون گزارش شده است.

ممکن است در کلاس درس بمیرم
«من با این واقعیت کنار آمده‌ام که ممکن است در کلاس درس بمیرم. مدرسه مکان خوبی برای دوران کودکی بود، اما به نظر می‌رسد که فضای آن در حال تغییر است.» این را بریانا تاکدانی، معلم پایه هفتم در شهرستان میدلسکس در ایالت نیوجرسی، گفت.
با توجه به افزایش خشونت با اسلحه، وسایل کلاس -مانند قفل‌های  در و پنجره‌ها- برای افزایش امنیت تغییر و ارتقا یافته‌اند. در ادامه این مطلب به مواردی اشاره می‌شود که به گفته مدرسان، در مدارس سراسر کشور نصب شده که ممکن است عادی به نظر برسد، اما هدفی پنهان دارد.
یک روز پس از تیراندازی در مدرسه ابتدایی راب در شهرستان اووالدی در ایالت تگزاس، در ماه می 2022 -که بر اثر آن جوانی ۱۸ساله ۱۹ کودک دبستانی و ۲ معلم را کشت و عاقبت با شلیک گارد مرزبانی از پا درآمد- ملیسا پریش، معلم کلاس اول، گفت که مدرسه او در لس‌آنجلس مانور ایمنی برای آمادگی در برابر تهدید انجام داد: «آنها از ما خواستند که پنجره‌ها را بپوشانیم. بعد چراغ‌ها را خاموش کردیم و ساکت نشستیم.»
پریش گفت که تمام تلاش خود را کرد تا هم شاگردان خردسالش را آرام کند، هم با آنها صادق باشد: «بسیاری از آنها به‌شدت ترسیده بودند و من وقتی به آنها می‌گفتم چنین اتفاقی هرگز در اینجا نخواهد افتاد، حس خوبی نداشتم چون مطمئن نبودم. اما آنها فقط 7 سال‌شان بود و باید خیال‌شان را آسوده می‌کردم که در محیطی امن هستند.»

تدابیر شدید امنیتی برای ورود به مدرسه!
یکی از مدارس آلاباما در حال آزمایش ویژگی امنیتی جدیدی در کلاس‌های درس است: وایت‌بُردهای ضد گلوله که به اتاقی امن تبدیل می‌شوند و اتاق از داخل قفل می‌شود.
کوین توماس، مبدع این اتاق امن و بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «KT Security Solutions»، گفت که هرگز تصور نمی‌کرده روزی وارد کار در حوزه ایمنی مدارس شود: «نمی‌توانم قانون وضع کنم یا قانون را تغییر دهم. اما آنچه می‌توانم انجام دهم این است که این پنل‌ها را بسازم و در مدارس نصب کنم. می‌توانم به کودکان این شانس را بدهم که امشب به خانه نزد عزیزان‌شان بروند.»
ژانویه سال 2017، دانش‌آموزی در دبیرستانی در ایالت اوهایو وارد محوطه مدرسه شد و شروع به تیراندازی کرد. او همکلاسی خود را به‌شدت مجروح کرد. کریگ هیسونگ، مدیر این مدرسه، گفت که حدود 400 دانش‌آموز به سختی از پنجره‌ کلاس‌ها فرار می‌کردند تا جان خود را نجات بدهند.
از آن زمان، این دبیرستان دستخوش تغییراتی فراوان برای ارتقای امنیت شده است؛ از جمله ایجاد پنجره‌های خروج اضطراری با دستگیره‌هایی که دانش‌آموزان می‌توانند از داخل به آنها دسترسی داشته باشند تا در صورت لزوم، فرار را آسان‌تر کند.برای محافظت از دانش‌آموزان در برابر تیراندازی که سعی می‌کند از بیرون ساختمان این مدرسه وارد کلاس شود، لایه‌های مقاوم در برابر گلوله روی پنجره‌ کلاس‌ها نصب شده است! هیسونگ گفت: «اگر کسی بخواهد برای وارد شدن به داخل، پنجره را هدف بگیرد، گلوله‌ها آن را سوراخ می‌کنند، اما از هم نمی‌پاشد. این، تیرانداز را مدت زیادی بیرون نگه نمی‌دارد، اما دو دقیقه به پلیس یا نجاتگران فرصت می‌دهد تا شاید بتوانند خود را به آنجا برسانند.»

والدین به دنبال راهی برای حفظ امنیت فرزندان
مدارس سراسر ایالات متحده با تغییرات روزافزون، به وخامت اپیدمی خشونت با اسلحه واکنش نشان داده‌اند. استفاده از کوله‌پشتی‌های ضدگلوله، که اغلب از الیاف پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند، بسیار رایج شده ‌است. یاسر شیخ، رئیس « Guard Dog Security »، تولیدکننده کوله‌پشتی‌های ضدگلوله، گفت: «فروش این کالا در دهه گذشته پیوسته در حال افزایش بوده است. پس از تیراندازی در مدرسه ابتدایی سندی هوک، ما شروع به تحقیق درباره محصولات ایمنی مدرسه کردیم. والدین به دنبال راهی برای حفظ امنیت فرزندان خود هستند.»
 (۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۲، آدام لانزای ۲۰ ساله با حمله به دبستان سندی‌هوک در نیوتاون در ایالت کانتیکات آمریکا ۲۶ نفر را کشت. 20 نفر از قربانیان این حمله دانش‌آموزان مدرسه و بقیه کارکنان آن بودند. علاوه بر آن، او مادرش را هم کشت و در نهایت خودکشی کرد. بعد از این حمله اعلام شد که آدام لانزا دچار مشکلات شدید روانی و ذهنش درگیر خشونت بوده است. خانواده‌های قربانیان معتقد بودند سلاح «بوش مستر اِی آر ۱۵» که لانزا با آن دست به کشتار زد برای کاربرد نظامی طراحی شده و نباید دسترسی عموم به آن ممکن می‌شد.)
اندروز گفت که در مدرسه او در کارولینای شمالی، دیگر دوره باز نگه‌داشتن درها گذشته است و حالا درها به‌طور خودکار قفل می‌شوند. او گفت: «درها اتوماتیک قفل می‌شوند و هنگام ورود از کارت کلید استفاده می‌شود. به‌طور کلی قدم گذاشتن در محوطه مدارس مراحلی پیچیده دارد.»

ناامید از شغل معلمی
هانا لی، معلم انگلیسی دبیرستانی در شهر ارواین، کالیفرنیا، که کار خود را در طول همه‌گیری کووید-19 آغاز کرد، گفت که اغلب به این موضوع فکر می‌کند که چگونه درِ خانه‌اش را سد ‌کند یا اگر تیراندازی قفل در خانه‌ را شکست، چه کند: «معلمی جوانم و گاهی اوقات از خودم می‌پرسم آیا در آینده وضعیت بدتر و سخت‌تر از این هم خواهد شد؟»لی تنها کسی نیست که از آینده خود به عنوان معلم نامطمئن است. بکی پرینگل، رئیس انجمن ملی آموزش، بزرگ‌ترین اتحادیه معلمان کشور، گفت: «تیراندازی در مدارس در حال افزایش است و پاندمی کرونا هم مشکلاتی در زمینه یادگیری به وجود آورده که باعث شده معلمان احساس فرسودگی کنند. سیستم آموزش عمومی در تلاش است تا معلمان واجد شرایط را جذب و راهی برای حفظ کردن آنها پیدا کند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/231064/کوله-پشتی-ضد-گلوله-در-لیست-خرید-والدین!