خانوادهايي كه نبايد هزينه درمان شكست شان دهد
 

 

بیماران کشور این روزها حال و روز خوشی ندارند. گرانی و کمبود دارو از یک طرف و افزایش هزینه‌های درمان و بیمارستان‌ها از طرف دیگر عرصه را برای بیماران تنگ کرده است. هر چند بعد  از روی کار آمدن دولت یازدهم و طرح تحول نظام سلامت وضع کمی برای مردم بهتر شده اما هنوز هم مشکلات دارویی و درمانی به نوعی به قوه خود باقی است.
درست است كه پیش از تحریم‌ها نیز خدمات پزشکی و دارویی در کشور چندان ارزان نبود و بیمه‌ها نیز دردی از بیماران به‌خصوص بیماران خاص دوا نمی‌کرد اما از اواخر ‌سال 91 تا امروز کار برای بیماران مشکل‌تر شده است تا جایی که برخي پولی برای دوا و درمان ندارند.
مهرماه ‌سال‌گذشته بود که به نظر می‌رسید اخبار خوشی برای بیماران خاص در راه است. ماجرا هم از این قرار بود که مديرعامل جدید سازمان تامين اجتماعي اعلام کرده بود، تمامي هزينه‌هاي بيماران خاص (دارو و تجهيزات پزشکي مربوط به بيماري‌هاي خاص) ازجمله کليوي، هموفيلي، دياليزي و... توسط سازمان تامين اجتماعي پرداخت مي‌شود.
سيدتقي نوربخش درباره خبر خوش به بيماران خاص گفته بود تفاهمنامه‌اي مابين وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي منعقد شده است که براساس آن از اول مهر تمامي هزينه‌هاي بيماران خاص ازجمله کليوي، هموفيلي، دياليزي و... توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر ازجمله تامين اجتماعي پرداخت مي‌شود.
با این حال اما چند ماه بعد عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران در این خصوص گفت كه متاسفانه اقدامات وعده داده شده توسط وزرای بهداشت و تعاون كه توسط رئيس سازمان غذا و دارو اطلاع‌رساني شد تاکنون اجرايي نشده و از بيماران هموفيلي بابت تحويل داروهای آنها پول دريافت مي‌شود. درخصوص سایر بیماری‌های خاص مانند ام‌اس، سرطان و ... هم وضع به همین منوال بود.
از سوی دیگر فروردين گذشته طرح حمايت از بيماران خاص در کميسيون بهداشت مجلس به خاطر هزينه‌بر بودن رد شد! هزينه‌اي که مي‌تواند جان هزاران نفر از شهروندان ايراني را نجات دهد يا کمک کند سال‌هاي بيشتري در کنار خانواده‌شان زندگي کنند، غيرقانوني دانسته شد.
در حالی که سالانه ۱۵۰ تا ۱۶۰‌هزار نفر در کشور به سکته مغزی دچار می‌شوند که حدود ۲۰‌هزار نفر از این افراد نیز جان خود را از دست می‌دهند؛ رئیس سازمان غذا و دارو درباره بیمه نبودن داروی اصلی سکته مغزی که بیماران بابت تأمین آن باید 3میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان هزینه کنند؛ خبر داده است.
رسول دیناروند درباره داروی آر تی پی‌‌ای مربوط به بیماران سکته مغزی و عدم پوشش بیمه‌ای این دارو گفت: این دارو کم مصرف است اما جایگزین آن وجود دارد. در مورد بیمه‌نبودن این دارو باید گفت که بیمه‌ها تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند، اما با آنها در این زمینه رایزنی‌هایی انجام می‌دهیم، چرا که عضو شورایعالی بیمه هستیم و نظراتمان را اعلام می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بیمه‌ها تلاش خود را می‌کنند و در آخرین جلسه شورایعالی بیمه نیز ۱۱ قلم دارو که تحت‌پوشش بیمه نبود، به دارو‌های تحت پوشش بیمه اضافه شد. بیماران خاص از مصرف داروهای ایرانی رضایت دارند و تأمین این دارو‌ها برای بیماران خاص رایگان است. هرجا که داروی ایرانی داشته باشیم و قیمتش مناسب است تجویز این دارو‌ها برای بیمار اولویت دارد مگر این‌که بیمار نسبت به مصرف آنها پاسخ مناسب را دریافت نکند. همچنين طرح جامعی در این‌باره تدوین شده بود، با این هدف که بیمارانی که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و در مناطق محروم هستند؛ هزینه دارویی‌شان به صفر برسد اما با صلاحدید آقای وزیر اجرای این کار به دلیل محدودیت بودجه‌ای سازمان به تعویق افتاد. رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این‌که با توجه به بودجه‌ سال ۹۴ نیز باید بررسی شود که آیا می‌توانیم این طرح را اجرایی کنیم یا خیر؟ گفت: همین الان برای بیماران صعب‌العلاج اعتباری که پیش از این در نظر گرفته شده، وجود دارد و وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر مبلغی بالغ بر ۳‌هزار‌میلیارد تومان هزینه می‌شود تا پرداختی بیماران به حداقل برسد. داروی برخی از بیماران نیز به رایگان است. هزينه‌هاي درمان خصوصا براي خانواده‌هايي كه درگير بيماري‌هاي خاص هستند بسيار بالاست، همان‌طور كه در چند ماه گذشته وزير بهداشت و درمان اعلام كرده بود سالانه 700‌هزار خانواده به‌خاطر هزينه‌هاي درمان زير خط فقر مي‌روند. از يك سو خود اين افراد و طرد و انزوايي كه به‌خاطر بيماري تحمل مي‌كنند و از سويي ديگر اقتصاد خانواده اين افراد و تلاش براي حفظ سلامت روان ساير افراد خانواده داراي اهميت بسيار است تا شاهد فروپاشي خانواده‌اي به جهت بيماري نباشيم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23098/خانوادهايي-كه-نبايد- هزينه-درمان-شكست-شان-دهد