خانه هنرمندان داوطلب افتتاح شد
 
بهمن دان: هنرمندان هم آموزش كمك‌هاي اوليه ببینند
 

جعفر پاکزاد| در ميان فعاليت‌هاي جمعيت هلال‌احمر چند سالي است فضايي به وجود آمده تا هر قشري از جامعه بتواند در فعاليت‌هاي جمعيت هلال‌احمر حضور داشته باشد. در گروه‌های داوطلبی جمعيت هلال‌احمر تخصص‌های زيادي دعوت به همكاري شده‌اند تا در زمينه‌اي كه تخصص دارند در زمان حادثه دست به كار شوند که مي‌توان به گروه‌هاي تخصصي مهندسان، بازاريان و غيره اشاره كرد. اما به مناسبت دهه فجر اتفاق جالبي در خانه داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان تهران در خیابان پسیان روی داد كه براي نخستین‌بار در ايران اتفاق افتاده است. اين بار جمعي از هنرمندان و بازيگران كه چهره‌هاي سرشناس و محبوبي در ميان مردم هستند دست به دست هم دادند تا خانه تخصصي هنرمندان داوطلب را راه‌اندازي كنند.
بهمن دان، بازيگر سينما و تلویزيون جزو آن دسته از هنرمنداني است كه بیشترین وقت خود را براي انجام كارهاي خير صرف كرده است. او تا امروز شرايط آزادي چندين زنداني را فراهم كرده است، از طرفي با راه‌اندازي گروه همدلي باعث شد بازيگران و هنرمندان را در كنار يكديگر جمع كنند و قدمي به سوي خير بردارند. مي‌توان از كارهاي اين گروه به عيادت محمد‌علي كشاورز و ملكه رنجبر از پيشكسوتان عرصه سينما و تلویزيون اشاره كرد. حالا بهمن دان پيرو رسالتي كه بر گردنش مي‌داند اين بار نيز پيش‌قدم شد تا دست در دست جمعیت هلال‌احمر بگذارد و با تاسيس خانه تخصصي هنرمندان داوطلب قدمي تازه بردارد.
او در اين خصوص گفت: «از‌سال پیش که همراه برادر ارجمندم جناب آقای جولایی وارد جمعیت هلال‌احمر شدم، از ابتدا در تمامی مراسم‌ها حاضر شدم و کار هلال‌احمر را رصد می‌کردم . از همان ابتدا جاي خالي هنرمندان در هلال‌احمر را حس مي‌كردم و در اين فكر بودم كه يك روز همه هنرمندان را در كنار هم جمع كنم و همپاي جمعيت هلال‌احمر كار كنيم.
به نظر من هر انسان در زندگي رسالتي به گردن دارد و طبق اين رسالت بايد به همنوعانش كمك كند. اين فكر مدت‌ها در ذهنم بود تا اينكه به همراه جمعي از کارکنان و مدیران هلال‌احمر سفري به سيستان و بلوچستان داشتيم. در آن‌جا بود كه واقعا جاي خالي هنرمندان را در تونل سلامت جمعیت هلال‌احمر احساس كردم و با خودم عهد بستم وقتی به تهران بازگشتم دست به كار شوم و خانه تخصصي هنرمندان داوطلب جمعيت هلال‌احمر را راه اندازي كنم.»
تصميم اين بازيگر سينما و تلویزيون سرانجام عملي شد و او توانست با مدیريت خودش اولين جلسه را
 برگزار كند.
اولين جلسه
همه چيز براي يك رويش جديد فراهم است. عقربه‌ها ساعت 11 صبح روز چهارشنبه 15 بهمن را نشان مي‌دهد. محل قرار خانه داوطلب جمعيت هلال‌احمر استان تهران در زعفرانیه خيابان پسيان خيابان ولي‌عصر(عج) است. بازیگران بهمن دان، زهرا سعيدي، رضا بنفشه‌خواه، ولي‌الله مومني، داوود منفرد، حسن اسدي، اصغر معيني و منوچهر صفرخانی، گلشيد بحرايي-طراح گريم- افرادي بودند كه در سالن جلسات خانه داوطلبان جمعيت هلال‌احمر حضور پيدا كرده بودند تا كار آغاز شود.
 بهمن دان در آغاز اولين جلسه هنرمندان داوطلب هلال‌احمر گفت: «گام اول در شروع گروه تخصصي هنرمندان داوطلب سازماندهي است. همان‌طور كه قبلا هم اشاره كرده بودم از اينكه هنرمندان در كنار يكديگر نيستند تا دست در دست هم بدهند و وارد كارهاي خير شوند ناراحت بودم و هميشه در اين فكر بودم هنرمنداني كه به تنهايي و انفرادي كارهاي خير را  انجام مي‌دهند در كنار هم فعاليت داشته باشند.»
او با اشاره به اين كه خانه داوطلب تخصصي مكاني است براي مشاركت فعال داوطلبان متخصص در راستاي توسعه و هماهنگي و اولويت‌بندي فعاليت‌هاي آنان كه باعث ارتقا و نظم‌پذيري خدمات داوطلبي مي‌شود،اضافه كرد: «خانه تخصصي هنرمندان جمعيت هلال‌احمر اولين خانه تخصصي است كه مي‌خواهد با سازماندهي كارش را آغاز كند و براي آيندگان هم جاي پا بگذارد.»
بهمن دان در ادامه گفت: «تيم‌هاي واليبال و فوتسال هنرمندان جمعيت هلال‌احمر مي‌تواند تاثير‌گذار باشد و در برنامه‌هاي اين خانه تخصصي گنجانده شده است. اين گروه‌هاي ورزشي مي‌توانند تداركي باشند براي جواناني كه دوست دارند جذب هلال‌احمر شوند و در اين عرصه كوشا باشند. اصلا به نظر من بايد از دوران ابتدايي آموزش‌هايي در اين زمينه آغاز شود و كودكان بتوانند با جمعیت هلال‌احمر آشنا شوند.»
تونل سلامت
به گفته اين بازيگر سينما و تلویزيون «سفرنامه سلامت و امید» طرح بسيار زيبا و پسنديده‌اي است كه به همت جمعیت هلال‌احمر در تمام استان‌های ايران آغاز شده است اما متاسفانه تا امروز نتوانسته است بازخورد خوبي داشته باشد. هر چند فعاليت‌هاي سفرنامه سلامت و امید حتي از رسانه ملی پخش شده‌اند اما اين مسير داراي مشكلاتي است. به‌طور مثال زمان پخش اين برنامه زماني است كه‌درصد بيننده تلویزيون كم است و اگر شخصا هنرمندان خود وارد ماجرا شوند و خودشان اين كار را در دست بگيرند به نفع سازمان خواهد بود. او ادامه داد: «نكته مثبت ديگري كه دست به‌كارشدن مستقيم هنرمندان به دنبال دارد اين است كه اگر در آغاز كار سفرنامه سلامت و امید بازيگران سرشناسي در تونل سلامت بین همان مردم باشند مثلا اگر خانم زهرا سعيدي، حسن اسدي یا داوود منفرد به يك زن و يامرد روستايي توصيه‌اي بكند حتما اين حرف تاثير گذاري‌اش بيشتر از حرف يك آدم عادي است.»
دان در اين جلسه به آموزش كمك‌هاي اوليه و تخصصی به هنرمندان اشاره كرد و گفت: «بعد از گذراندن اين دوره‌ها گواهینامه‌های آموزشی به هنرمندان اعطا خواهد شد و هر کدام در موقع بحران مي‌توانند خودشان به یک داوطلب عملیاتی تبدیل شوند.»
پس از پایان سخنان بهمن دان هنرمنداني كه با حضور در جلسه آمادگي خود را اعلام كرده بودند نيز گفته‌هاي شنيدني داشتند.
زهرا سعيدي بازيگر مهربان سينما و تلویزيون هم گفت: «از دوران كودكي عاشق كمك كردن به همنوعانم بودم. در اين سال‌ها تجربه ثابت كرده است كه آموزش غير‌مستقيم بيشتر از آموزش مستقيم تاثير‌گذار است و اين حركت زيبايي كه هنرمندان آغاز كرده‌اند به‌طور غير‌مستقيم رفتار صحيح را ترويج مي‌دهد تا از اين طريق مردم بيشتر با واقعيت آشنا شوند.»
حسن اسدي نيز در اين جلسه گفت: «هلال‌احمر يك تشكل مردمي و از دل مردم برخاسته است و به همين خاطر پتانسيل خوبي دارد كه در زمينه كارهاي امدادي و آموزشي قدمي به سوي جلو بردارد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/23091/خانه-هنرمندان-داوطلب-افتتاح-شد