باستانی‌ترین شهرها در کدام کشورها قرار دارند؟
 

 

تاکنون به این اندیشیده‌اید که قدیمی‌ترین شهرهای دنیا کجا هستند؟ پکن؟ بغداد؟ قاهره؟ پاریس؟ بله این شهرها هم تاریخ طول و درازی دارند، اما منظور ما شهرهایی خیلی خیلی خیلی قدیمی‌تر بود! صحبت از شهرهایی به قدمت تاریخ است.
دمشق (سوریه): این شهر بین 8 تا 10 ‌هزار‌سال قبل بنا شده ‌است. در واقع دمشق قدیمی‌ترین شهر مسکونی دنیاست.
اریحا (فلسطین): از بین همه تمدن‌هایی که حضورشان در این شهر تایید شده است، قدمت نخستین‌ تمدن‌ها به 9 ‌هزار‌سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد. 7 ‌هزار‌سال پیش از میلاد، اریحا بزرگترین شهر دنیا با جمعیتی برابر دو ‌هزار نفر بود.
حلب (سوریه): شواهد مبنی بر سکونت بشر در این شهر به 8 ‌هزار‌سال پیش از میلاد بر‌می‌گردد. حلب برای نخستین بار از هزاره سوم پیش از میلاد وقتی به‌عنوان پایتخت انتخاب شد مورد توجه قرار گرفت.
صیدا (لبنان): این شهر از دوران نوسنگی محل سکونت انسان‌ بوده است. صیدا با عنوان صیدان یا صیدون نیز شناخته می‌شود. این شهر بین 6 ‌هزار تا 4 ‌هزار‌سال پیش از میلاد بنا شده‌ است. قلعه دریایی صیدا که توسط صلیبی‌ها در ‌سال 1228 میلادی ساخته شده، یکی از دیدنی‌های تاریخی این شهر است.
پلوودیو (بلغارستان): این شهر در اغلب منابع تاریخی به عنوان فیلیپوپلیس شناخته می‌شود، اما اسامی متعددی در طول تاریخ داشته است: اومولپیاس، تریمونتیوم، پالدیم و فیلیب. قدمت زندگی بشر در این شهر به 4 ‌هزار‌سال پیش از میلاد باز‌می‌گردد.
بیت‌المقدس (فلسطین): سکونت انسان‌ها در شهر قدیمی قدس در هزاره چهارم پیش از میلاد ثابت شده است. قدمت نخستین آثار حضور و سکونت انسان‌ها در این مکان به 3500 تا 4500 ‌سال پیش از میلاد برمی‌گردد.
آتن (یونان): سکونت مداوم انسان‌ها در این شهر از 7 ‌هزار‌سال پیش، ثابت شده است. آتن در هزاره نخست قبل از میلاد زمانی که به‌عنوان مرکزی برجسته برای یادگیری علوم شناخته شد، به شهر بزرگی تبدیل شد.
غازی عینتاب (ترکیه): این شهر از دوران پارینه‌سنگی تاکنون به شکل پیوسته محل سکونت بشر بوده است. موقعیت این شهر که بین دریای مدیترانه و بین‌النهرین واقع شده، سبب شد غازی عینتاب یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرها در تاریخ این منطقه باشد.
بنارس (هند): مدارکی مبنی بر سکونت انسان، 11 قرن پیش از میلاد در این منطقه کشف شده است. مارک تواین نویسنده مشهور آمریکایی می‌گوید: «بنارس از تاریخ، سنت و هر افسانه‌ای قدیمی‌تر است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/230813/باستانی‌ترین-شهرها-در-کدام-کشورها--قرار-دارند؟