بازتاب اجرای توافق ایران و آمریکا در رسانه‌های انگلیس
 
عصبانیت از تسلیم شدن در برابر ایران
 

 

رسانه‌های انگلیس خبر آغاز روند اجرای توافق ایران و آمریکا درباره آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و تبادل زندانیان میان دو کشور را بازتاب داده اما با تکرار ادعاهای بی‌اساس، از تسلیم شدن غرب در برابر ایران انتقاد کردند.
تحولی که امروز در شرف اتفاق است در بحبوحه مانور تبلیغاتی رسانه‌های انگلیس، در حمایت از تصمیم غیرقانونی سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای نقض بخش دیگری از توافقات سال ۹۴ و فضاسازی گسترده روز شنبه در سالگرد اغتشاشات، چنگی به دل اصحاب رسانه در این کشور نمی‌زند. از این منظر، برآیند گزارش‌های منتشرشده، نشانگر نوعی خشم و عصبانیت در فضای رسانه‌ای این کشور است.

توافق آستانه مجمع عمومی سازمان ملل، نشانه ضعف آمریکاست
تارنمای روزنامه گاردین در گزارشی تحریک‌آمیز این ادعا را مطرح کرد که ایران و آمریکا (دوشنبه) توافق ۶ میلیارد دلاری برای تبادل زندانیان را تکمیل می‌کنند. «پتریک وینتور»، دبیر سیاسی این نشریه انگلیسی، در گزارش سراسر ادعایی خود، اینطور ادعا کرده که این وجه که به‌دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا مسدود شده است، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی پرداخت می‌شود.
در این گزارش آمده است: «هنوز مشخص نیست که آیا این توافق منجر به یک پیشرفت دیپلماتیک گسترده‌تر میان دو کشور می‌شود یا مسیر جدیدی را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران ایجاد می‌کند، اما برای قطر که به‌عنوان میانجی، بین دو کشوری که عمیقا به یکدیگر بی‌اعتماد هستند، عمل کرده یک کار چشمگیر به‌شمار می‌رود.» این در حالی است که به نوشته گاردین، «رئیس‌جمهوری ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، احتمالا این توافق را نشانه دیگری از ضعف آمریکا خواهد نامید.»

تحول اخیر نمونه دیگری از تسلیم شدن در برابر ایران
بی‌بی‌سی نیز در گزارشی، با تکرار ادعاهای حقوق بشری علیه ایران مدعی شد که ایالات متحده با آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران موافقت کرد تا راه‌ را برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران هموار کند. در همین حال رویترز به نقل از یک منبع‌ آگاه، از انتقال دارایی‌های ایران از کره‌جنوبی به حساب‌های بانکی در دوحه خبر داد. سایر مطبوعات انگلیس ازجمله تلگراف، تایمز، ایندیپندنت و دیلی‌میل آنچنان که در ماجرای پرداخت طلب ۴۰۰ میلیون پوندی ایران از انگلیس تلاش کردند تا این پرونده قدیمی را به ماجرای آزادی زندانیان امنیتی در ایران پیوند بزنند، تحول اخیر را نیز نمونه دیگری از تسلیم شدن در برابر ایران عنوان کردند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/230788/عصبانیت-از-تسلیم-شدن-در-برابر-ایران