نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی اولویتدار طرح اصلاح قانون مربوط به کنکور موافقت کردند.
در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یکفوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی در راستای اصلاح قانون مربوط به کنکور در دستور کار قرار گرفت و ۱۴۷ نماینده به فوریت این طرح رأی موافق، ۵۶ نماینده رأی مخالف و ۷ نماینده رأی ممتنع دادند.
پیش از رأیگیری، مسلم صالحی در موافقت با فوریت این طرح گفت: «شورایعالی انقلاب فرهنگی در اینباره ورود کرده و این درحالی است که هر روز مردم به نمایندگان مجلس درباره دغدغه خود پیام میدهند. اما این موضوع وجود دارد که اگر امکانات آموزشی سبب ارتقای معدل دانشآموز میشود، برعکس آن هم صادق است. از طرفی، در تصحیح اوراق امتحانی بیشتر سلیقه تصحیحکنندگان ملاک است که بر معدل دانشآموزان اثر دارد.»
نماینده مردم اقلید در مجلس افزود: «گناه فردی که در نظام قدیم درس خوانده چیست که این نحوه برگزاری کنکور دیگر برای او در بهبود معدل اثر ندارد و نمیتواند در اینباره خود را ارتقا دهد.»وی تأکید کرد: «توجیه شورایعالی انقلاب فرهنگی این است که از مهارت تستزنی و مهارت دقت دانشآموزان باید بهتر استفاده شود، ولی بدون نظرخواهی از مجلس و کارشناسان، شورایعالی انقلاب فرهنگی در تلاش برای قانونگذاری است. در مجموع، این تصمیمگیریهای زودگذر باعث فشار بر دانشآموزان میشود و امیدواریم شاهد اصلاح این قانون شویم تا حقوق داوطلبان کنکور تضییع نشود.»
فقط متمولها میتوانند امکان موفقیت فرزندانشان را در کنکور فراهم کنند
امیرحسین بانکیپور در مخالفت با این طرح گفت: «طبق قانون، هر تصمیمی درباره کنکور باید پیش از برگزاری کنکور اتخاذ شود. این طرح در عمل بیفایده است و اجازه نخواهد داد این تصمیم به نتیجه برسد و طرح آن سبب تشویش اذهان عمومی میشود.»
نماینده مردم اصفهان در مجلس تأکید کرد: «طبق گزارش ارائه شده وزیر در کمیسیون، کتب درسی در مدارس منسوخ شده، محتوای درسی ضعیف است و این تصمیم برای این است که هویت مدارس به جایگاه خود بازگردد. از طرفی، طبق آمار فقط درصد کمی از خانوادهها امکان رسیدن به نتایج موفقیتآمیز در کنکور را دارند و آنها هم خانوادههایی هستند که توانایی پرداخت هزینههای کنکور را دارند.»این نماینده مجلس تصریح کرد: «هیچ دولتی در اینباره ورود نکرد، ولی دولت سیزدهم پای این موضوع ایستاد و بهتر است در این شرایط، مرعوب جو رسانهای نشویم و بیشتر این جوسازیها از سوی مؤسسات کنکور انجام میشود.»علیرضا سلیمی نیز در موافقت با این طرح گفت: «اینکه آقای بانکیپور میفرمایند دانشآموزان از کلاسهای درسی فاصله گرفتند و به سمت کلاسهای کنکور رفتند، نوع سوالات کنکور نیست؟»وی افزود: «سازمان سنجش بهنحوی سوالات کنکور را طراحی کرده است که دانشآموزان از اکنون به سمت سوالات کنکور حرکت کنند.»عضو هیأترئیسه مجلس یادآور شد: «اگر قرار است براساس تأثیر قطعی معدل در کنکور حرکت کنیم، واقعیت این است که زیرساختها فراهم نیست. همچنین آیا اعمال سلیقه در تصحیح اوراق انجام میشود یا خیر. از طرفی افرادی که توانایی مالی دارند و ۶۰ تا ۷۰ میلیون شهریه برای کلاس کنکور پرداخت میکنند با افرادی که در چادرهای استان سیستان و بلوچستان یا عشایر درس میخوانند از نظر آموزشی قابل مقایسه هستند؟»نماینده مردم محلات در مجلس تأکید کرد: «چرا باید ما دانشآموزانی را که از تحصیل دور شدند و امروز تصمیم به ادامه تحصیل گرفتند، مجازات کنیم و آنها را از تحصیل دور نگه داریم.»