برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) معرفی شدند
 

 

رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص)، برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) ۲۰۳۰ را پروفسور «احمد حسن» از کشور مصر و پروفسور «امید فرخ‌زاد» از ایران اعلام کرد و گفت: «پروفسور «سامیا خوری»، پروفسور «مورات اویسال» و پروفسور «احمد فوزی اسماعیل» نیز برگزیدگان دریافت جایزه دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی هستند.»
علی‌اکبر صالحی روزگذشته در نشست خبری پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی(ص)، گفت: «جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۳ به‌صورت مشترک به پروفسور احمد حسن و پروفسور امید فرخ‌زاد اعطا می‌شود. پروفسور احمد حسن متولد ۱۳۵۵ در مصر، استاد دانشگاه کویینز کانادا با اثر کاوش مخازن نرم‌افزاری (MSR) در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین پروفسور امید فرخ‌زاد متولد ۱۳۴۷ در ایران با طرح داروهای نوین بر پایه نانو ذرات پلیمری در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی در این دوره از اعطای جایزه مصطفی(ص) برگزیده شدند.»
رئیس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: «همچنین پروفسور سامیا خوری، پروفسور مورات اویسال و پروفسور احمد فوزی اسماعیل سه دانشمند برگزیده مقیم کشورهای اسلامی هستند که جایزه مصطفی(ص) را دریافت می‌کنند. پروفسور سامیا خوری متولد ۱۳۳۷ در لبنان، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت با اثر رویکردهای نوین در درمان بیماری ‌ام‌اس، شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکارهای تنظیم و تحمل آن در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و پروفسور مورات اویسال متولد ۱۳۵۲ در ترکیه، استاد دانشگاه نیویورک ابوظبی در امارات با اثر فناوری ارتباطات بی‌سیم نوری در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و پروفسور احمد فوزی اسماعیل متولد ۱۳۴۴ در کامبوج، استاد و رئیس دانشگاه فناوری مالزی با اثر توسعه کاربردهای فناوری غشا در حوزه علوم پایه و مهندسی، برگزیدگان مقیم این دوره هستند.»
وی در مورد تاریخچه این جایزه گفت: «اساسنامه جایزه مصطفی(ص) در سال ۱۳۹۱ توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و از سال ۱۳۹۴ نخستین دوره برگزار و امسال پنجمین دوره آن برگزار می‌شود. مبنای این جایزه هم علم و هم عالم است، عالمی که به‌دنبال علمی رفته و کشفی کرده که موجب رفاه بشریت شده است و در حوزه‌های مختلف نافع بوده است، در مرزهای دانش حرکت کرده و به فناوری نافع دست یافته است. اثر و کاربرد مشخص دارد، بر فرهنگ و جامعه اثر دارد. برگزیدگان جایزه تا امروز کسانی هستند که دستاورد آنها نافع بوده است. در این روند ۴۷۰ پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات (۲۶۶ دانشمند مقیم و ۲۰۴ دانشمند غیرمقیم) و ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی (۱۷۸ دانشمند مقیم و ۴۶۲ دانشمند غیرمقیم) تشکیل شد. افزون بر این هزار و ۵۰۳ پرونده در حوزه علم و فناوری نانو و علوم پایه و مهندسی (۸۴۶ دانشمند مقیم و ۶۵۷ دانشمند غیرمقیم) در دبیرخانه تشکیل و بررسی شد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/230728/-برگزیدگان-پنجمین-دوره-جایزه-مصطفی(ص)-معرفی-شدند