«شهروند» نقش اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی هلال‌احمر را در اربعین امسال بررسی کرد
 
سهم چشمگیر آموزش و اطلاع رسانی در اربعین ۱۴۰۲
 

 

  [ مریم رضاخواه]  اربعین 1402رکورددار زوار حسینی بود. 22میلیون و19هزار و 146زائر از چهارگوشه جهان از چهار ورودی اصلی بغداد، نجف، بابل و حسینیه به زیارت کربلا مشرف شدند. این در حالی است که سال گذشته 21میلیون زائر چله‌نشین اباعبدالله(ع) بودند. رکورد اربعین امسال شکسته شد. در این بین سهم کشور ما هم امسال چهار میلیون زائر بود.آمارها از رشد چشمگیر زائران اربعین حکایت دارد اما امسال راهپیمایی ایمن‌تری حاکم بود. هلال‌احمر کشورمان در ایمنی و سلامت این گردهمایی بزرگ، نقش کلیدی داشت. نقشی پررنگ و برجسته که مسئولان عالی‌رتبه کشورمان هم بر آن صحه گذاشتند و با پیام‌های گسترده از این سازمان مردم‌نهاد تقدیر و تشکر کردند. این جمعیت در داخل کشورمان در کنار دیگر دستگاه‌ها به اجرای طرح ویژه اربعین پرداخت و علاوه بر آن در خاک کشور عراق نیز به‌عنوان تنها ارگان ایرانی حضور داشت که خدمات امدادی و درمانی به زائران ارائه کرد. خدماتی که شمار آن در داخل و خارج از کشور از سه میلیون و 600هزار خدمات امدادی و درمانی فراتر رفت، اما همسو با خدمات امدادی و بهداشتی جمعیت هلال‌احمر، آموزش، فرهنگ‌سازی‌ و اطلاع‌رسانی از دیگر نقاط قوت این سازمان عام‌المنفعه بود که در این گردهمایی حیرت‌انگیز ایفای نقش کرد.

افزایش ایمنی با افزایش سطح آگاهی زائران
به‌دلیل تجمعات انبوه و ایجاد جمعیت متحرک، همچنین ارتباط مرزی بین دو کشور ایران و عراق و شرایط خاصی که در این پیاده‌روی مذهبی بزرگ وجود دارد؛ مخاطراتی، خیل عزاداران حسینی را تهدید می‌کرد. به همین‌خاطر ضرورت داشت افراد شرکت‌کننده در مسیر اربعین با این مخاطرات و راه‌های مواجهه با آنها آشنا شوند. به همین منظور اداره کل روابط‌عمومی و ارتباطات مردمی همراه با معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر، اخبار دقیقی از خدمات و اقدامات امدادگران به اشتراک گذاشت. همچنین توصیه‌های ایمنی را به‌صورت اینفوگرافی و موشن‌گرافی در رسانه‌های خبری مکتوب و فضای مجازی منتشر کرد تا آگاهی زائران در مواجهه با مخاطرات افزایش پیدا کند.
نواب شمس‌پور، مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «نخستین هدف مهم ما در این کنگره افزایش سطح آگاهی زائران درخصوص پیشگیری از مخاطرات در سفر اربعین بود. از خود مردم برای کمک به مردم استفاده کردیم. کمک‌های اولیه و آمادگی در مخاطرات به‌صورت فراگیر و به شکل گسترده به موکب‌داران آموزش داده شد. سعی کردیم سطح دسترسی به منابع آموزشی را برای همه مردم در سراسر کشور سهل و آسان کنیم و سطح آگاهی زائران را با انتشار موشن‌گرافی و اینفوگرافی و توصیه‌های کاربردی به‌صورت بسته‌های آموزشی و نصب بنر درخصوص مخاطرات احتمالی افزایش دادیم که همین موضوع آمادگی مواجهه با مخاطرات در اربعین امسال افزایش پیدا کرد و زائران، سفری ایمن‌تر را تجربه کردند.»
مدیرکل آموزش‌های همگانی جمعیت هلال‌احمر در رابطه با جزئیات تعداد برنامه‌ها و بسته آموزشی که در موسم اربعین منتشر شد به «شهروند» گفت: «مراسم اربعین با حضور میلیونی زائران بزرگ‌ترین تجمع انسانی مسلمان‌هاست و حفظ سلامتی در برابر بیماری‌های احتمالی از اولویت‌های اصلی جمعیت هلال‌احمر محسوب می‌شود.» معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر با تهیه 25موشن‌گرافی، 45اینفوگرافیک، دو دوره آموزش مجازی برای عموم مردم، دوره آموزش برای موکب‌داران در کل کشور، آموزش‌های همگانی آگاهی با مخاطرات در رادیو و تلویزیون هر روز به‌صورت 40تا 50دقیقه نکات مهم، ضروری و ایمنی در پیاده‌روی اربعین را به زائران آموزش داد.»

خدمات تیم اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر
عملیات اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر از تاریخ 28اربعین 1402شروع به فعالیت کرد و با انتشار محتوای دقیق این کنگره بزرگ مذهبی به تبیین خدمات داوطلبانه پرداخت.
تولید محتوا، اخبار مکتوب و گرافیک در رسانه‌های مکتوب، فضای مجازی و صداوسیما از خدمات شایان روابط‌عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر در اربعین امسال بود.
اداره کل روابط‌عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر در بخش اخبار مکتوب میز تخصصی اربعین تشکیل داد و با پوشش اخبار لحظه‌به‌لحظه داخل و خارج از کشور، 8اطلاعیه از ابتدای شروع عملیات اربعین منتشر کرد. اطلاعیه‌ها و اخباری که کمک شایانی به زائران اربعین کرد تا سفری ایمن‌تر داشته باشند. ارائه مکان‌های دقیق درمانگاه‌های جمعیت هلال‌احمر در شهرهای کربلا،  نجف و طریق‌الحسین از دیگر اطلاع‌رسانی‌هایی بود که روابط‌عمومی و ارتباط مردمی جمعیت به‌صورت گسترده‌ای منتشر کرد.

6هزار و 453دقیقه حضور هلال‌احمر در برنامه‌های صداوسیما
 آموزش‌های کاربردی و توصیه‌های ایمن برای زائران حسینی در ویژه برنامه‌های اربعینی ماه نشان و «ما جمعیت امام حسینیم» در شبکه‌های دو، یک، سلامت، افق، شبکه آموزش و معاونت صداوسیما پخش شد. به‌طور کل هلال‌احمر در برنامه‌های صداوسیما 6هزارو 453دقیقه حضور داشت و با انتشار 6هزار و 878عنوان خبری در رسانه‌های مکتوب کشوری خبرهای اربعین را پوشش داد. در بخش گرافیک هم با تولید محتوای روزانه گرافیکی از آمار خدمت‌رسانی طراحی موقعیت مکانی درمانگاه‌ها در خاک کشورمان و آن‌سوی مرزها اطلاع‌رسانی مداومی داشت. نصب بنرهای آموزشی و بهداشتی در شهرهای مرزی و قرارگاه‌های مرزی و برون‌مرزی، حرکت بزرگی در تبیین خدمات جهادی و داوطلبانه جمعیت هلال‌احمر کشورمان در روزهای اربعین برای زائران میلیونی کربلا بود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/230559/سهم-چشمگیر-آموزش-و-اطلاع-رسانی-در-اربعین-۱۴۰۲