واقعیت‌هایی تلخ درباره ناکام‌ترین تیم تاریخ سرخپوشان
 
این پرسپولیس «درخشان» نیست!
 

 

شهروند| بحران این روزهای پرسپولیس را شاید نتوان با هیچ دوره‌ای مقایسه کرد زیرا وضع این تیم چه درون زمین و چه بیرون از آن آنقدر وخیم است که هیچ امیدی نمی‌توان به بهبود این تیم داشت.
در ادامه عوامل ناکامی پرسپولیس و این‌که تا به اینجای فصل چه اتفاقاتی برای تیم سرخپوش پایتخت رخ داده را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا عمق فاجعه در تیم تحت هدایت حمید درخشان مشخص شود،‌ تیمی که با آماری فاجعه‌آمیز باید تا چند روز دیگر در سطح قاره‌ای نیز رقابت کند.

آمار چه می‌گوید؟

‌ حمید درخشان درحالی 12 بازی هدایت پرسپولیس را در لیگ برتر برعهده داشته که میانگین 16/1 امتیاز در هر بازی را در اختیار دارد که این آمار با میانگین 14/1 امتیازی دایی در 7 هفته ابتدایی تفاوت چندانی ندارد. /‌ بعد از دستگیری سیاسی،‌ مدیرعامل وقت این باشگاه نیز پرسپولیس 3 باخت در لیگ و یک شکست در جام حذفی را در کارنامه داشته تا در غیاب او سرخپوشان طعم برد را نچشند./ ‌ درخشان توانست در 8 بازی نخستی که هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت، 14 امتیاز کسب کند. اگر همین روند او در 4 بازی اخیر نیز ادامه پیدا می‌کرد پرسپولیس الان 29 امتیازی و در رتبه ششم جدول بود،‌ جایی که شانس زیادی برای رسیدن به تیمهای بالای جدول داشت./ ‌ سرمربی فعلی پرسپولیس 17‌سال قبل نیز هدایت پرسپولیس را در 2 مقطع برعهده داشته که آن زمان میانگین 50‌درصد برد را از خود به جای گذاشته است اما الان فقط در یک‌سوم بازی‌هایی که روی نیمکت پرسپولیس در لیگ چهاردهم نشسته،‌ به برتری رسیده است./
سرخپوشان پایتخت در همین برهه از فصل قبل با 36 امتیاز در صدر جدول بودند که 16 امتیاز بیشتر از تیم فعلی محسوب می‌شود.

صادقیان، هر دقیقه بازی 3‌میلیون تومان!

پیام صادقیان که در ابتدای فصل یکی از امیدهای هواداران پرسپولیس بود تا به تک ستاره فوتبال ایران در فصل جاری تبدیل شود، در روزهای سخت هیچ وقت همراه پرسپولیس نبوده و حتی در صورت بودنش هم با حواشی که بوجود آورده به تیمش ضربه زده است. صادقیان بعد از گذشت 19 هفته از لیگ برتر فقط در 5 بازی به میدان رفته و در مجموع 317 دقیقه در زمین حضور داشته است. با توجه به قرارداد 950 میلیونی اعلام شده از سوی باشگاه برای این بازیکن جنجالی و پرحاشیه او تا به اینجای فصل در ازای هر دقیقه بازی 3‌میلیون از باشگاه پرسپولیس دریافت کرده است.

خریدهای نامناسب

پیش‌بینی می‌شد پرسپولیسی که بعد از نتایج نسبتا خوب در هفته‌های پایانی نیم‌فصل اول،‌ با 2 باخت به تعطیلات لیگ پای گذاشت، بعد از نقل و انتقالات وضع بهتری پیدا کند اما به نظر می‌رسد خریدهای جدید این تیم که اکثرا ناشناس هستند،‌ این تیم را در سراشیبی قرار داده‌اند. حتی بازیکنان خارجی این تیم نیز وضع بدی را برای تیم درخشان رقم زده‌اند و به جز ضرر چیزی از آنها دیده نشده است.

پرسپولیس طلسم شده است؟

پرسپولیس بعد از تعطیلات در 2 بازی اخیر فرصت‌های نسبتا خوبی را از دست داده و همین باعث شده تا درخشان این شائبه را مطرح کند که تیم او طلسم شده است. به ثمر نرسیدن پنالتی در بازی با ملوان که دروازه‌بان حریف یک ‌هافبک تخصصی بود، احتمالا باعث تقویت این شائبه در ذهن سرمربی سرخپوشان شده و باید دید که در بازی‌های آینده چه کسی موفق به شکستن این طلسم گل نزدن سرخپوشان می‌شود. با توجه به آمار خوب و شکست ناپذیری درخشان در دربی،‌ به نظر می‌رسد فقط او قادر به شکستن این طلسم در بازی با استقلال است.

دستیاران بی‌کارنامه
حمید درخشان بعد از ورودش به پرسپولیس حسین عبدی،‌ علیرضا امامی‌فر و نادر باقری را به‌عنوان دستیاران خود برگزید که در کارنامه هیچ‌کدام از آنها نقطه درخشانی دیده نمی‌شود. عبدی که اوج سابقه‌اش سرمربیگری موقت پرسپولیس در چند بازی بوده، امامی‌فر نیز سرمربیگری تیمهایی مثل پارسه و برق شیراز را در کارنامه دارد و همچنین نادر باقری که مدت کوتاهی در تراکتورسازی مشغول بوده است. به نظر نمی‌رسد همکاران درخشان در مواقع حساس و بحرانی بتوانند به او کمک زیادی کنند.

چه کسی خط داده؟!
در حالی که پرسپولیس چهارمین شکست متوالی‌اش در لیگ را مقابل ملوان تجربه کرد،‌ طبق منوال گذشته سکوها به شدت علیه نفر اول کادرفنی شعار داده و البته علی دایی را تشویق کردند. همین باعث شد تا درخشان حس کند این شعارها خطی بوده و شاید از سوی افرادی که قبلا روی نیمکت این تیم بوده‌اند،‌ به روی سکوهای انتقال یافته است. شاید مصاحبه‌های تند دستیاران دایی در ابتدای فصل نیز این شائبه را برای درخشان تقویت کرده.

حاجی مایلی وارد می‌شود؟
با شکست مقابل تیم ته جدولی ملوان این بار هم شایعه برکناری درخشان قوت گرفته که البته به نظر فعلا مورد حمایت مدیریت این باشگاه است. البته از گزینه‌هایی همچون مایلی‌کهن،‌ حسین عبدی و علی دایی برای جانشینی او نام برده می‌شود، اگرچه در این میان محمد مایلی‌کهن از شانس بالاتری برخوردار است تا بالاخره به آرزوی سال‌های اخیرش برسد. شاید مدیریت مایلی‌کهن، دقیقا همان ویژگی باشد که درخشان در خود ندارد.

نیاز به مربی با دیسیپلین

رضا شاهرودی پیشکسوت پرسپولیس

 از آنجایی شروع کنم که در ابتدای بازی با ملوان اصلا متوجه نشدم درخشان با چه ارنجی وارد زمین شده است. او بازیکنی را در دیدار قبلی در دفاع راست بوده به دفاع چپ منتقل کرده بود و فردی که یکی از موثرترین بازیکنان پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن بود روی نیمکت نشانده بود! در نهایت هم حمید علی‌عسگری را قبل از پایان نیمه ‌اول به زمین فرستاد تا به اشتباه خود اعتراف کند. اصلا نمی‌توان بحث فنی درباره بازی که پرسپولیس مقابل ملوان ارایه کرد، داشت زیرا فقط شاهد یک بی‌برنامگی محض در زمین بودیم، به‌طوری‌ که سرخپوشان بالای 50 سانتر روی دروازه حریف داشتند و یک ضربه سر هم نزدند. در نهایت هم بنگر که یک دفاع میانی است با نفوذش یک پنالتی به‌دست آورد.البته نباید تقصیر این ناکامی‌ها را به گردن حمید درخشان انداخت زیرا بازیکنان نیز در حد پرسپولیس نیستند. درخشان 17‌سال قبل هم مربی پرسپولیس بود و نتیجه می‌گرفت چون آن موقع امثال من و عابدزاده و دیگران بدون این‌که مربی هم چیزی بگوید، کارمان را در زمین بلد بودیم. این‌که 3 پاس صحیح میان بازیکنان ردوبدل نمی‌شود، فاجعه است و شاید بهتر است کسی بیاید که حداقل مدیریت و دیسیپلین بهتری از درخشان داشته باشد. مربی که با مدیریتش اجازه ندهد بازیکن شبگردی کرده و قلیان بکشد و بعد بیاید سر تمرین خودش را به مصدومیت بزند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22899/این-پرسپولیس-«درخشان»-نیست!