تقویم تاریخ
 

 

زادروز ژول ورن
187‌سال پیش، برابر با هشتم فوریه 1828 میلادی، ژول گابریل ورن، نویسنده، شاعر و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی در شهر نانت به دنیا آمد. عمده شهرت ژول ورن به دلیل نگارش کتاب‌های ماجرایی و داستان‌های علمی – تخیلی است. نوشتن رمان‌های «سفر به مرکز زمین»، «بیست‌هزار فرسنگ زیر دریا» و «دور دنیا در هشتاد روز»، شهرتی جهان‌گیر برای ژول ورن به ارمغان آورد. از‌ سال ۱۹۷۹، او دومین نویسنده‌ای است که کتاب‌هایش بیشترین ترجمه را به زبان‌های گوناگون جهان داشته است. پیش و پس از او به ‌ترتیب آگاتا کریستی و شکسپیر، نویسنده‌های انگلیسی جا دارند.

تولد افسانه‌ هالیوود
84‌سال پیش، برابر با هشتم فوریه 1931 میلادی، جیمز دین، هنرپیشه سرشناس ‌هالیوود در ایندیانا به دنیا آمد. کارنامه بازیگری جیمز دین به دلیل مرگ ناگهانی او به لحاظ کمیتی چندان پر بار نیست. از فیلم‌های مهمی که او در آنها به ایفای نقش پرداخته می‌توان به «شرق بهشت» (الیا کازان)، «غول» (جورج استیونس) و «شورش بی‌دلیل» (نیکلاس ری) اشاره کرد. او در ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵ در سن ۲۴سالگی بر اثر تصادف رانندگی کشته شد. جیمز دین تنها کسی است که دو بار پس از مرگش نامزد اسکار شده است.

مرگ سُراینده آرش
19‌سال پیش، برابر با نوزدهم بهمن 1374 خورشیدی، سیاوش کسرایی، شاعر معاصر ایرانی در وین پایتخت اتریش بر اثر ابتلا به ذات‌الریه درگذشت. کسرایی دانش‌آموخته دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و از بنیان‌گذاران انجمن ادبی شمع سوخته بود. او سُراینده منظومه «آرش کمانگیر»، نخستین منظومه حماسی نیمایی است. کسرایی یکی از شاگردان نیما یوشیج بود که به سبک شعر او وفادار ماند. ازجمله مجموعه شعرهای به‌جای مانده از او، می‌توان به مجموعه شعر «آوا»، «مهره سرخ»، «در هوای مرغ آمین»، «هدیه برای خاک» و «خون سیاوش» اشاره کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22837/تقویم-تاریخ