در همایش مردمی نجات آشوراده مطرح شد
 
کودکان قائم‌شهری حامیان تنها جزیره ایرانی خزر
 

 

شهروند| جای امضا، انگشت زده بودند تا نامشان در کنار کسانی قرار بگیرد که حامی آشوراده هستند و نمی‌خواهند تنها جزیره ایرانی دریای خزر، رنگ تخریب به خود بگیرد. با انگشت خود، انتظارشان از بزرگترها را به نمایش گذاشتند، انتظار نگهداری و مراقبت از میراثی که روزی به آنها خواهد رسید و اکنون باید بزرگترها باید مراقب آن باشند. کودکان قائم‌شهری، در جریان سفر رویا لقمانیان سفیر پشتیبانی آشوراده و حامل بیانیه ستاد مردمی آشوراده، نامه حمایت از آشوراده را انگشت زدند و به صورتی نمادین حمایت خود از تنها جزیره ایرانی آشوراده را اعلام کردند. حالا 66 روز از روزی که خبر تصمیم جدید برای آشوراده اعلام شد، می‌گذرد. روزهایی که حتی اگر هیاهویی همچون روزهای نخست هیاهویی در آن به پا نبود، اما زیر سایه آرامش آن، دنیایی از فعالیت جریان داشت تا جلوی تغییر کاربری آشوراده و تبدیل آن به مرکز گردشگری را بگیرد. برهمین اساس هفته سوم بهمن ماه هفته نجات آشوراده نام گرفت و دیروز همایش مردمی نجات آشوراده برگزار شد. حسین آخانی استاد زیست‌شناسی دانشگاه تهران، در این همایش با اشاره به بحرانی‌هایی که محیط‌زیست کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، دو استراتژی را برای مقابله با بحران‌های زیست محیطی کشور برشمرده و گفت: «ما باید از همه ظرفیت‌های قانونی و رسانه‌ای استفاده کنیم، زیرا، بحران‌های محیط‌زیستی در کشور به‌حدی فراگیر شده‌اند که تقریبا تمام مردم از اوضاع اسفبار محیط زیستی کشور خبر دارند. حجم خبرهای محیط‌زیستی رشد چشمگیری پیدا کرده است و به این ترتیب باید از ظرفیت‌های قانونی و رسانه‌ای برای پیشبرد برنامه بهره ببریم. همچنین راه پایدار حفاظت از محیط‌زیست کشور، آموزش است. باید کاری کنیم نسل آینده این کارها را با محیط‌زیست خود نکند.» او با یادآوری اقداماتی که سایر کشورها برای توسعه گردشگری خود در پیش گرفته‌اند به نمونه‌هایی از گردشگری طبیعی و طبیعت‌گردی در سایر کشورها اشاره کرده و ادامه داد: «در بسیاری از کشورها، برای طبیعت‌گردی از چند چادر در مناطق گردشگری استفاده شده است، خودروی گردشگران حق ورود به مناطق حفاظت‌شده‌ای را که برای گردشگری استفاده می‌شود،  ندارند. در این مناطق نه هتلی ساخته می‌شود و نه تکنولوژی وجود دارد، با این حال گردشگران برای هر شب اقامت در چادرهای طبیعت گردی صدها دلار می‌پردازند. برای طبیعت‌گردی و جذب گردشگر نیازی به هتل و تغییر کاربری نیست. می‌توان از اقداماتی که سایر کشورها به کار گرفته‌اند استفاده کرد و بدون تخریب، طبیعت‌گردی را
رواج داد.»
اقدامات غیرقانونی است
«تمام اعمالی که برخلاف محیط‌زیست انجام گرفته است، از نظر حقوقی غیرقانونی بوده و جای شکایت دارد» پریچهر شاهسوند، عضو ستاد مردمی نجات آشوراده گفت و با اشاره به این‌که حفاظت از محیط‌زیست و مناطق حفاظت‌شده صراحتا در قانون دیده شده است، ادامه داد: «از نظر حقوقی تصمیمی که برای آشوراده گرفته شده است، برخلاف قانون بوده و اسناد تخلف آن هم موجود است.» او در ادامه به روزی اشاره می‌کند که معصومه ابتکار سکان حفاظت از محیط‌زیست کشور را در دست گرفته بود و در نشستی که با ان‌جی‌او‌های محیط‌زیستی داشته است، فعالان محیط‌زیست سختی کار و وظیفه دشواری که بر دوش ابتکار گذاشته شده است را به او یادآوری کرده بودند. شاهسوند، گفت: «در آن روز به ابتکار گفتیم کار مشکلی را پذیرفته‌اید، چون کارتل‌های اقتصادی در کار هستند تا از محیط‌زیست بهره‌برداری‌های اقتصادی کنند، مقابله به آنها بسیار مشکل است.»
آشوراده زیر سایه تضاد مدیریتی
قرار داشتن آشوراده به‌عنوان بخشی از تالاب و شبه جزیره میانکاله که در حیطه مسئولیت استان گلستان است و قرار گرفتن آن تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست مازندران، آشوراده را زیر سایه تضاد مدیریتی برده است. این نکته مهمی بود که میرسنجری دبیر علمی دبیرخانه ستاد مردمی نجات آشوراده به آن اشاره کرده و گفت: «آشوراده بخشی از تالاب و شبه جزیره میانکاله است، حال آن‌که مدیریت آن تحت نظارت محیط‌زیست مازندران قرار دارد. این در شرایطی است که حفاظت و نگهداری از جزیره میانکاله از وظایف محیط‌زیست گلستان است و این وضع دوگانه مدیریتی باعث بروز مشکلاتی برای آشوراده شده است.» او با تأکید بر این‌که هیچ ساحل و جزیره‌ای به جز آشوراده در کشور دست نخورده باقی نمانده است، ادامه داد: «حالا عده‌ای برای سود و منافع شخصی خود برای تنها جزیره‌ای که دست نخورده باقی مانده برنامه‌ریزی کرده‌اند.»
کودکان قائم‌شهری حامی آشوراده
رویا لقمانیان دوچرخه سواری که از مهرشهر کرج تا آشوراده را در حمایت از آشوراده رکاب زده بود، در این همایش ابراز امیدواری کرد که همه با هم متحد شویم و ایران را آباد کنیم، از سفر چندروزه خود برای رساندن پیام حامیان آشوراده به مسئولان و مردم صحبت کرد. او با اشاره به این‌که مسئولان استانی در گرگان برخورد خوبی با حامیان آشوراده نداشتند، گفت: «در مقابل برخورد نه چندان خوب مسئولان استانی، کارکنان استانداری گلستان هم نامه حمایت از آشوراده را امضا کردند تا نشان دهند، آنها هم دلشان نمی‌خواهد آشوراده تخریب شود.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22831/کودکان-قائم‌شهری -حامیان-تنها-جزیره-ایرانی-خزر-