حضور جدی سینمای ایران در جشنواره برلین
 

 

سینمای ایران در بازار فیلم شصت و پنجمین جشنواره برلین در کنار دیگر کشورها حضوری جدی دارد. به گزارش مهر، شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین، در این دوره از جشنواره و در بخش بازار فیلم، سینمای ایران با سیاست‌ها و برنامه‌های جدیدی حضور دارد. نهادهای مختلف و موسسات سینمایی ایران امسال در یک واحد متمرکز با نام چتر سینمای ایران دور یکدیگر جمع شده‌اند و همین مسأله سبب شده تا یک غرفه نسبتا بزرگ برای سینمای ایران در نظر گرفته شود و برخلاف سال‌های گذشته ایرانیان حاضر در بازار فیلم، پراکنده نیستند.
غرفه سینمای ایران با نام چتر سینمای ایران در طبقه دوم بازار فیلم برلین و در مجاورت سینمای روسیه قرار دارد. این غرفه شامل موسسه رسانه‌های تصویری، بخش بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی، سوره سینما و معاونت بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است و مسئولیت این غرفه برعهده آرش امینی مدیرکل بین‌الملل سازمان سینمایی است.
در این دوره از جشنواره فیلم برلین گروه اعزامی سینمای ایران علاوه بر برقراری ارتباط با شرکت‌های مختلف بین‌المللی، سیاست جدید را هم دنبال می‌کنند و آن هم این است که فیلم‌هایی را برای بخش بین‌الملل سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر انتخاب می‌کنند.
با توجه به این‌که بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در این دوره و برای نخستین‌بار از بخش ملی جدا شده و قرار است در اردیبهشت‌ماه برگزار شود، هیأت انتخاب این بخش شامل مرتضی رزاق‌کریمی، سعید نوری و رضا درستکار در برلین حضور دارند که با دیدن فیلم‌های روز حاضر در این جشنواره، آثار مختلفی را برای بخش بین‌الملل انتخاب می‌کنند.
اما در بازار بین‌الملل برلین، غرفه ایران فیلم‌های مختلفی را برای عرضه در نظر گرفته است. با حضور در غرفه سینمای ایران پوسترهای مختلفی از فیلم‌های حاضر در بازار فیلم را می‌بینید. آنچه مشخص است 60 فیلم سینمایی برای عرضه در این بازار حضور دارد. فیلم‌هایی که تاریخ تولید آن از 2008 تا 2015 میلادی است. البته فیلم‌‌های 2015 توسط موسسه رسانه‌های تصویری به تعداد 5 فیلم ارایه شده است که از آن جمله می‌توان به فیلم «قول» و«فصل بلوغ» اشاره کرد.
در این میان فیلم‌های تولید 2001 و
 2002 نیز مدنظر قرار گرفته که بیشتر برای معرفی جهت حضور در هفته‌های فیلم ایران در کشورهای مختلف ارایه شده است.
با توجه به این‌که تنها 3 روز از برگزاری جشنواره فیلم برلین می‌گذرد شرکت‌های مختلف تنها به شناسایی دیگر شرکت کنندگان در این بازار می‌پردازند و باب آشنایی را باز می‌کنند و هنوز هیچ خرید و فروشی در بخش غرفه سینمای ایران انجام نشده است.
«طبقه حساس»، «اشباح»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «قول»، «چ»، «شیار 143»، «میهمان داریم»، «چاقی»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «فصل بلوغ»، «خبر خاصی نیست» و «دلتنگی‌های عاشقانه» از جمله آثار ایرانی حاضر در بازار فیلم است.
اما این روزها شهر برلین رنگ‌وبوی یک جشنواره مطرح بین‌المللی را به خود گرفته است و میهمانان و شرکت‌کنندگان بسیاری از سراسر جهان در این شهر گرد هم آمده‌اند. همچنین شهر با بیلبوردهای مختلفی تزیین شده است. جشنواره فیلم برلین در ساختمانی
 به نام «برلیناله» یا همان کاخ جشنواره و در چندین مجموعه سینمایی در سراسر شهر برگزار می‌شود. کاخ جشنواره برلین در مجاورت دیوار برلین قرار دارد.
همچنین آرش امینی سرپرست غرفه سینمای ایران در جشنواره فیلم برلین اعلام کرد با رئیس جشنواره فیلم‌های اسلامی مذاکراتی مستقیم انجام شده تا بخشی با این نام در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم برلین ایجاد شود. او با اشاره به سیاست‌های جدید سازمان سینمایی در این دوره از جشنواره فیلم برلین گفت: «با توجه به این‌که در دوره‌های قبل هرکدام از غرفه‌های سینمایی به صورت پراکنده در بازار حضور داشتند و علاقه‌مندان به سینمای ایران برای پیدا کردن غرفه‌های مختلف با مشکل مواجه می‌شدند، تصمیم گرفتیم تا در بازار فیلم برلین در یک غرفه واحد دور هم جمع شده و به معرفی سینمای ایران بپردازیم. در این دوره از جشنواره تمامی شرکت‌های سینمایی حاضر در این جشنواره در یک غرفه و با نام چتر سینمای ایران گرد هم آمده‌اند. این ایده در زمان حضور در جشنواره فیلم کن به ذهن من رسید.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22827/حضور-جدی-سینمای-ایران- در-جشنواره-برلین