به عقیده روانشناسان میان انتخابهایی که برای ظاهر خود داریم و شخصیت ما ارتباطی مستقیم وجود دارد. این امر در مورد زیورآلات مورد علاقه افراد هم صدق میکند و آنها حرفهای زیادی درباره شخصیت صاحبان خود برای گفتن دارند.
فانتزی و بامزه
کسانی که از زیورآلات فانتزی و بامزه استفاده میکنند، کودک درون آنها هنوز زنده است. آنها خونگرم و معاشرتی هستند و دوست دارند در مرکز توجه باشند. این افراد همیشه آماده کمک به دیگرانند و داشتن روابط صمیمانه برای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.
سبک قدیمی
افرادی که به زیورآلات سبک قدیمی علاقه دارند، افراد صادق و سختکوشی هستند. آنها برای سنتها ارزش زیادی قائلاند و با دیگران با احترام رفتار میکنند. این افراد همه چیز را جدی میگیرند و میتوانند گاهی سختگیر باشند. تنها مشکلی که این افراد ممکن است با آن مواجه شوند ناتوانی در لذت بردن از زمان حال است.
لوگوی برندها
لوگوها گونهای از ارتباط بصری هستند. کسانی که از زیورآلات برند استفاده میکنند، ارتباط خود با سبک ویژه آن برند را نشان میدهند. پی بردن به این پیام هم کار دشواری نیست چون اغلب طراحان سبک مخصوص به خود را دارند. افرادی که از زیورآلات لوگودار استفاده میکنند اغلب سعی دارند دیگران را تحت تأثیر قرار دهند و بر جایگاه اجتماعی خود تأکید کنند.
نقره
استفاده از زیورآلات نقرهای نشان میدهد که فرد برای چیزی پول صرف نمیکند تا با آن دیگران را تحت تأثیر قرار دهد. این اشخاص نیازی برای به رخ کشیدن داشتههایشان احساس نمیکنند. کسانی که زیورآلات نقرهای را ترجیح میدهند، اعتماد به نفس دارند، مستقل هستند و برای زیبایی طبیعی ارزش قائلاند.
پرزرق و برق
آنهایی که از زیورآلات پرزرق و برق استفاده میکنند سعی دارند خود را جذابتر نشان دهند و توجهها را به جایگاه اجتماعی و ثروت معطوف کنند. تحقیقات نشان داده افراد معمولاً اجسامی که بر روی سطح براقی قرار دارند را به آنهایی که روی سطحی مات قرار گرفتهاند، ترجیح میدهند. برخی روانشناسان معتقدند جذابیت اجسام براق و درخشان برای ما ریشه در نیاز درونی ما به یافتن آب دارد که گرانبهاترین سرمایه است.
سنگهای طبیعی
افراد صادق و معاشرتی اغلب زیورآلات مزین به سنگهای طبیعی یا ساخته شده از چوب، صدف یا دیگر چیزهای طبیعی را ترجیح میدهند. آنها شیفته طبیعتاند و چیزهای طبیعی برای آنها از ارزش زیادی برخوردارند.
نامتعارف
افرادی که زیورآلات نامتعارف را ترجیح میدهند، برونگرا و به دنبال جلب توجه هستند. آنها در بداههپردازی مهارت دارند و دارای روحیهای هنری و ماجراجو هستند و از هوش زیادی برخوردارند. این افراد همیشه از فرصتهای تازه استقبال میکنند، نگاه انعطافپذیری به زندگی دارند و میتوانند خود را با هر تغییری در زندگی سازگار کنند.
دستساز
افرادی که زیورآلات دستساز را ترجیح میدهند، دوست دارند چیزی داشته باشند که هیچ کس دیگری آن را ندارد. آنها با استفاده از چنین زیورآلاتی منحصر بهفرد بودن خود را نشان میدهند.
چشم زخم و طلسم
نمادهایی مانند چشم زخم یا دست خمسه جهانی هستند. زیورآلاتی که در آنها چنین نمادهایی به کار رفته نه تنها بر جایگاه اجتماعی فرد تأکید دارند، بلکه جهانبینی فرد را هم آشکار میسازند. چنین زیورآلاتی نشان میدهند که فرد در مسیر خودشناسی و رشد معنوی قرار دارد.
پیرسینگ
در سالهای اخیر پیرسینگ گوشها محبوبیت زیادی یافته است. اگر کسی بیش از یک گوشواره به گوش خود میاندازد، این بدان معنی است که او بسیار اهل برنامهریزی است. چنین افرادی به برنامهریزی خود پایبندند و همیشه همه چیز را در تقویم خود یادداشت میکنند تا مطمئن شوند چیزی از قلم نخواهد افتاد.