با تصویب لایحه واردات خودروی کارکرده کمتر از ۵ سال ساخت؛
 
دور جدید کاهش قیمت خودرو آغاز شد
 

 

دیروز با تصویب لایحه واردات خودروی کارکرده زیر پنج سال ساخت، شاهد ریزشی شدن قیمت خودروها در بازار بودیم.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با لایحه ماده واحده دو فوریتی واردات خودروی کارکرده موافقت کردند. براساس این مصوبه، سه ماده شامل مواد ۱۱ تا ۱۳ به قانون ساماندهی بازار خودرو مصوب ۱۴۰۰ مجلس افزوده می‌شود.
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره لایحه واردات خودروهای کارکرده، عنوان کرد که این لایحه در روز 28خرداد در مجلس تصویب شده و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال می‌شود که شورای نگهبان برای بررسی 10روز زمان دارد. پس از بررسی شورای نگهبان و تأیید نهایی، لایحه مذکور برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد. او توضیح داد این فرآیند احتمالا حدود یک ماه زمان ببرد و لایحه تا پایان تیرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شود.
مطابق تبصره یک ماده ۱۱ قانون ساماندهی بازار خودرو امکان واردات خودروی کارکرده مجاز می‌شود که در این صورت، الزامی که در بندهای ۳ و ۴ قانون موجود مبنی بر انتقال فناوری همزمان با واردات خودرو، حذف می‌شود.
در تبصره ۲ این ماده عمر خودروهای وارداتی کارکرده حداکثر پنج سال لحاظ شده است.
به گزارش ایسنا، طبق گفته جلال رشیدی کوچی آیین‌نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته شده، تعرفه‌ها را به شکل تصاعدی افزایش داده است. برای خودروهایی با موتور 1500تا 2000سی‌سی تعرفه از 71به 91، خودروهایی با موتور 2000تا 2500سی‌سی از 91به 131، خودروهایی با موتور 2500تا 3000سی‌سی از 96به 161و برای خودروهای بالای 3000سی‌سی به 171درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، درحالی‌که روزهای گذشته بازار خودرو در اکثر محصولات روند صعودی به‌خود گرفته بود، اما در پی تصویب این لایحه، شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی بودیم، به‌طوری که در دسته مونتاژی‌ها و گروه مدیران خودرو، هر دستگاه تیگو ۸ پرو ۹۰ میلیون تومان، تیگو۸ پرومکس ۸۰ میلیون تومان، تیگو۸ پرومکس (IE) ۷۰ میلیون تومان، فونیکس (FX۱.۵) 60میلیون تومان، تیگو۷ پرو ۵۵ میلیون تومان و فونیکس (FX۱.۵ )  ۵۰ میلیون تومان، افت قیمت تجربه کردند.
در گروه کرمان‌موتور هر دستگاه کی‌ام‌سی J۷ با کاهش ۸۰ میلیون تومانی، کی‌ام‌سی K۷ با افت ۵۰ میلیون تومانی، جک S۵ با کاهش ۴۵ میلیون تومانی، جک S۳ و کی‌ام‌سی T۸ با افت ۴۰ میلیون تومانی و جک J۴ با کاهش ۲۴ میلیون تومانی همراه شدند.
دیروز همچنین جک j۴، جک S۵ و کی‌ام‌سی J۷ ، به بهایی کمتر از نرخ کارخانه قیمت‌گذاری شدند.
در گروه بهمن نیز شاهد افت ۵۰ میلیون تومانی قیمت دیگنیتی پرستیژ و فیدلیتی هفت نفره، کاهش ۴۵ میلیون تومانی فیدلیتی پنج نفره و افت ۴۰ میلیون تومانی رسپکت و دیگنیتی پرایم تا لحظه درج این خبر بودیم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/224330/دور-جدید-کاهش-قیمت-خودرو-آغاز-شد