«چکامه چمن‌ماه» در گفت‌وگو با «شهروند» مطرح کرد:
 
اهمیت مهربانی با طبیعت
 

 

شهروند |  مجموعه گفت و گو‌های ستون «مردم»به دنبال آن است تا پلی میان جامعه و چهره‌های فعال حوزه‌های گوناگون ایجاد کند. «شما می‌پرسید» حاوی پرسش‌هایی است که مخاطبان در زمینه انجام فعالیت‌های مدنی، مسئولیت‌های اجتماعی و کنش‌های شهروندی از چهره‌ها دارند. شما نیز می‌توانید سوالات و چهره‌هایی که پرسشی از آنها دارید را با ما و از طریق آدرس ایمیل [email protected] در میان بگذارید.
«چکامه چمن‌ماه»، میهمان این شماره «شما می‌پرسید» شده تا دغدغه‌های اجتماعی و انسانی او در قامت یک شهروند به بحث گذاشته شود. این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، جوایز متعدد هنری را در طول سال‌ها فعالیت در کارنامه دارد. این گفت‌وگو در خلال سی و سومین جشنواره فیلم فجر در کاخ جشنواره صورت گرفت. چمن‌ماه در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: همیشه به نوازندگان خیابان کمک می‌کند و تا به حال از کنار نوازندگان دوره‌‎گرد بی‌تفاوت عبور نکرده است.
    در «برج میلاد» قرار داریم و از این زاویه شهر تهران به خوبی قابل رؤیت است. می‌توان از این‌جا نگاهی گسترده به شهر و شهروندان داشت. از میان مشکلاتی که شهروندان با آن درگیر هستند برای شما کدام یک بیشتر قابل درک است؟
مهمترین معضلی که همه اقشار جامعه با آن دست به گریبان هستیم بحران اقتصادی است. چندان تفاوتی هم نمی‌کند که اشخاص در چه طبقه‌ای قرار دارند، همه طبقات با آن درگیر هستند، هر شخصی به نسبت طبقه و جایگاهی که پیش از این قرار داشته- افول کرده و این زندگی اجتماعی را کمی سخت کرده است. بنابراین وقتی مشکلات اقتصادی بروز کند به دنبال آن هزاران مشکل دیگر پدید می‌آید که آنها دیگر فقط اقتصادی نیست و روی همه حوزه‌ها اثر می‌گذارد. مسائلی مثل روی آوردن جوان‌ها به اعتیاد و فحشا یکی از آنها است. اینها مشکلاتی است که بیش از آب و هوا و مشکلات محیط‌زیستی شهروند‌ها را با خود درگیر می‌کند و نیاز به رسیدگی دارد.
    اگر قرار باشد ‌سال آینده در جشنواره فیلم باب شود که هنرمندان برای حفظ محیط‌زیست به جای آمدن با خودرو شخصی با یک وسیله نقلیه همگانی وارد برج میلاد شوند، فکر می‌کنید واکنش هنرمندان به حرکت اجتماعی چیست؟
این موضوع خیلی مسأله شخصی است، هنرمندان می‌توانند با روش‌های دیگری در این زمینه قدم‌های مثبت بردارند، این موضوع چندان معضل آلودگی را حل نمی‌کند.
    به زنان دستفروشی که در خیابان و چهارراه‌ها می‌بینید کمک می‌کنید؟
بله؛ تا اندازه‌ای که وسع داشته باشم و توانم اجازه دهد به آنها کمک می‌کنم، ولی من اغلب بیشتر از زنان دستفروش به نوازندگان دوره‌گرد کمک می‌کنم.
    چرا نوازندگان خیابانی برای شما مهم هستند؟
 به این خاطر که به‌هرحال اینها اقشار هنرمند هستند، هنرمندانی که به هر دلیلی که من به آن فکر نمی‌کنم؛ در خیابان هنرنمایی می‌کنند و این ارزشمند است، بنابراین تا به حال هرگز از کنار نوازندگان دوره‌گرد بی‌تفاوت عبور نکرده‌ام.
    این نوع کمک کردن را یک کار خیر می‌دانید؟
  اصولا در زندگی سعی می‌کنم انسانی رفتار کنم.
    اغلب بازیگران سینما با توجه به جایگاهی که در اجتماع دارند با خودرو شخصی رفت‌و‌آمد می‌کنند و به این روش عادت کرده‌اند، با توجه به این‌که گفته می‌شود کاهش عبور و مرور هر یک خودرو در طول روز به هوای پاک کمک می‌کند، فکر نمی‌کنید عادت این قشر جامعه به محیط‌زیست آسیب می‌زند؟
این روش فقط میان هنرمندان مرسوم نیست، خیلی از اقشار جامعه هستند که عادت به استفاده از خودرو شخصی دارند.
    شما هم با خودرو شخصی رفت و آمد می‌کنید؟
من خودرو ندارم، به این دلیل که رانندگی نمی‌کنم و همیشه از آژانس استفاده می‌کنم.
    از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید؟
تا الان چند بار سوار مترو شده‌ام.

    حضور در محیط شلوغی مثل مترو شما را آزار نمی‌دهد؟
 من در کنار مردم بودن را دوست دارم به این دلیل که مردم را دوست دارم.
    در این میان با برخورد‌های عجیب و غریب مردم چه می‌کنید؟
من آدم صلح‌طلبی هستم، مردم ما هم مردمانی مهربان هستند، حتی اگر کسی را دوست نداشته باشند این را در روابط اجتماعی خود نمایان نمی‌کنند و همیشه ابراز محبت و لطف مردم وجود دارد.
    از میان آلودگی‌ها و آسیب‌هایی که انسان‌ها به محیط‌زیست وارد می‌کنند، کدام یک شما را بیشتر ناراحت می‌کند؟
نامهربانی با طبیعت و گیاهان ناراحتم می‌کند. من عاشق گیاهان هستم و فکر می‌کنم طبیعت از همه چیز در جهان مهم‌تر است. با گیاهان و حیوانات مهربانی کردن خیلی اهمیت دارد. چون انسان‌هایی که به این سطح از معرفت و درک رسیده‌اند که با گیاهان و حیوانات مهربان باشند و آنها را آزار ندهند، بدون‌شک در روابط اجتماعی و برخورد‌های روزمره‌شان هم با آدم‌ها مهربان خواهند بود و این خیلی موضوع ساده‌ای است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22402/اهمیت-مهربانی -با-طبیعت-