نمایش ماجراهای رزمنده جوان ایرانی در صدر برترین نمایش‌های 2014
 

 

نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» در صدر 14نمایش برتر ‌سال 2014 در کانادا قرار گرفت.
به گزارش ایسنا،‌ با کمک گرفتن از دیگر منتقدان کانادایی و به انتخاب(کتی واتسون) از منتقدان معروف تئاتر کانادا در نشریه  (The Coast)، تئاتر «شطرنج با ماشین قیامت» در صدر فهرست 14 نمایش برتر ‌سال 2014 کانادا قرار گرفته است. کتی واتسون در نشریه کانادایی (کاست) این‌گونه این نمایش را به خوانندگان خود معرفی کرده است: «واقعا حیرت کردم ... تا به حال چنین نمایشی ندیده بودم ... عالی بود و البته تأثر برانگیز ... سحر شدم. تئاتر «شطرنج با ماشین قیامت» روایتگر ماجراهای رزمنده جوانی در شهر آبادان در زمان جنگ ایران و عراق است که با نوع بیان هنری خود وارد سطوح و لایه‌های متعدد و متنوعی می‌شود. موسیقی، نمایش نور و تصویر و استفاده از سه زبان انگلیسی، فارسی و ارتباط غیرکلامی از عناصر جدایی‌ناپذیر روایت داستان به شمار می‌آیند که محصولی منحصر به فرد، شگفت‌انگیز و جذاب را آفریده‌اند. نشریه‌های دیگر کانادا نیز این‌گونه این نمایش را معرفی کرده‌اند. نشریه کرونیکل هرالد ( Chronicle Herald ) درباره این نمایش چنین می‌نویسد: «یک سفر زیبای شاعرانه ... صمیمی، تکان‌دهنده و عمیقا احساس‌برانگیز» و نشریه کروپ مدیا (Media Co-Op ) نیز نوشته است: «قدرتمند و تأثیرگذار، نمونه دیگری برایش سراغ نداریم».  نمایش «شطرنج با ماشین قیامت» با عوامل تماما کانادایی توسط شرکت هنری وان لایت تئاتر(one light theatre)  در کانادا اجرا می‌شود و کارگردان آن شاهین صیادی، هنرمند ایرانی الاصل مقیم کاناداست.
این اثر بارسوم است که در طول کمتر از یک سال، برای عموم در کشور کانادا روی صحنه می‌رود و هم‌اکنون اجرای آن در شهر ‌هالیفاکس ادامه دارد.
متن این اثر از رمان جنگی معروف حبیب احمدزاده (شطرنج با ماشین قیامت) اقتباس شده است، رمانی که تاکنون به زبان‌های انگلیسی، آلبانیایی، روسی و تاجیک در خارج از کشور ترجمه و به‌عنوان متن درسی در کنار دیگر کتاب این نویسنده (داستان‌های شهرجنگی) در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22383/نمایش-ماجراهای-رزمنده-جوان-ایرانی-در-صدر-برترین-نمایش‌های-2014