8 روز تا قرعه‌کشی مقدماتی جام‌جهانی و نگرانی‌‌های ایران
 
خداکند باز هم زود، دیر نشود!
 

 

شهروند| نزدیکی پایان رقابت‌های جام‌ملت‌های آسیا و قرعه‌کشی مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 باعث شده تب فوتبال با حذف زودهنگام تیم‌ملی هم فروکش نکند و با توجه به سیدبندی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی حالا خطر، فوتبال ایران را تهدید می‌کند؛‌ خطر حذف زودهنگام از جام‌جهانی!
آیین قرعه‌کشی
جام‌جهانی 2018 روسیه خیلی زودتر از آنچه تصور شود برای ایران شروع می‌شود؛ 21 بهمن، روزی است که مرحله مقدماتی جام‌جهانی قرعه‌کشی می‌شود. براساس برنامه‌ریزی فیفا، مرحله انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا در 3 مرحله برگزار می‌شود. در مرحله نخست، 12 تیم کم‌نام و نشان به صورت رفت و برگشت با هم رقابت می‌کنند تا درنهایت 6 تیم راهی مرحله دوم شوند. هند، سریلانکا، یمن، کامبوج، تایوان، تیمور شرقی، نپال، ماکائو، پاکستان، مغولستان، برونئی و بوتان، 12 تیمی هستند که در مرحله اول با هم رقابت خواهند کرد. مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی با صعود 6 تیم کم نام و نشان و 34 تیم آسیایی دیگر در 8 گروه 5 تیمی برگزار می‌شود و نهم فروردین 1395 به اتمام می‌رسد. از این مرحله تیم‌های اول هر گروه و چهار تیم برتر دوم به مرحله نهایی صعود می‌کنند تا چهار و نیم سهمیه آسیا در جام‌جهانی روسیه مشخص شود.
گروه مرگ در انتظار ایران
نوع سیدبندی تیم‌های آسیایی براساس رتبه‌بندی اعلام شده از سوی فیفا در ژانویه 2015 انجام می‌شود. به این ترتیب، تیم‌های ایران، ژاپن، کره جنوبی، ازبکستان، امارات، قطر، عمان و اردن در سید یک، چین، استرالیا، عربستان، بحرین، عراق، فلسطین، لبنان و کویت در سید 2، فیلیپین، مالدیو، ویتنام، تاجیکستان، میانمار، افغانستان، تایلند و ترکمنستان در سید 3 و کره شمالی، سوریه، قرقیزستان، مالزی، هنگ‌کنگ،‌ سنگاپور، اندونزی و لائوس در سید 4 قرار گرفته‌اند. نکته قابل تامل و البته نگران‌کننده در این نوع سیدبندی احتمال هم‌گروه شدن ایران با تیم‌های استرالیا، تایلند و کره‌شمالی است. هرچند قرار گرفتن در گروهی که عربستان یا چین به‌عنوان تیم دوم هم می‌تواند گروه سختی را رقم بزند. مسأله مهم این است که در مرحله دوم از هر گروه یک تیم مستقیما راهی مرحله نهایی می‌شود و 4 تیم دومی که بهترین عملکرد را داشته‌اند به همراه آنها به مرحله سوم صعود می‌کنند.
خطر در کمین تیم‌ملی
زمانی که به برنامه آماده‌سازی تیم‌ملی در ماه‌های پیش‌رو با دقت نگاه کنیم، عمق خطری که فوتبال ملی ایران را تهدید می‌کند معلوم می‌شود. تیم‌ملی تا 21 خرداد 94 یعنی آغاز مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی تنها فرصت برگزاری یک اردوی تدارکاتی را دارد که قرار است فروردین 94 در سوئد برپا شود. به این ترتیب تیم‌ملی برای حضور خوب و قدرتمند در انتخابی جام‌جهانی فرصت چندان مناسبی ندارد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/22313/ خداکند-باز-هم-زود،-دیر-نشود!