نقدی بر یک لیست ؛ از مربی 27 ساله تا بی‌تاثیر بودن نایب رئیس
 
مورد عجیب تیم ملی فوتبال زنان
 

 

[شهروند] بعد از ظهر روز شنبه، اسامی 31 بازیکن دعوت‌شده به اردوی تیم ملی زنان از طریق سایت رسمی فدراسیون فوتبال اعلام شد تا بر اساس آن، زنان ملی‌پوش ایران از روز 24 اسفندماه در مرکز ملی فوتبال آماده حضور در رقابت‌های مقدماتی المپیک پاریس شوند. اما اعلام این لیست از سوی سایت فدراسیون، ابهاماتی در ذهن علاقه‌مندان فوتبال و دنبال‌کنند‌گان فوتبال زنان ایجاد کرد که در این گزارش به آنها پرداخته‌ایم.

حضور نایب‌رئیس در این فدراسیون بی‌تاثیر است
در حالی که بعد از بازداشت شهره موسوی (نایب‌رئیس پیشین زنان در فدراسیون فوتبال) که به دلایل کاملا غیر فوتبالی و با اتهام کلاهبرداری رخ داده بود، این صندلی بیش از 10 ماه خالی ماند، سرانجام حدود یک ماه قبل، مریم منظمی به‌عنوان جانشین موسوی وارد ساختمان فدراسیون فوتبال واقع در خیابان سئول شد. با حضور منظمی در فدراسیون، انتظارها این بود که شاهد اتفاقات ویژه‌ای در حوزه زنان باشیم که مهم‌ترین آنها تغییرات در رأس کادر فنی تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال بود، اما هیچ‌کدام از این تیم‌ها دچار تغییر نشدند تا بدین‌ترتیب به نظر برسد که حضور منظمی در فدراسیون تا اینجای کار تاثیر بسزایی نداشته است. این درحالی است که هم قرارداد مریم آزمون به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال زنان در ماه‌های گذشته به اتمام رسید و هم فروزان سلیمانی دیگر قراردادی با تیم ملی فوتسال زنان نداشت، اما با وجود انتقاداتی که به هر دو مربی وارد است، آنها بدون تغییر در رأس کادر فنی تیم ملی فوتسال و فوتبال زنان باقی ماندند.

مربی 27ساله وارد اردوی تیم ملی شد!
 یکی از اتفاقات عجیب درباره تیم ملی فوتبال زنان ایران، حضور فردی بدون هیچ‌گونه سابقه مربیگری به‌عنوان مربی دروازه‌بانان است. فاطمه عزیزی کسی است که از سوی مریم آزمون به عنوان مربی دروازه‌بانان تیم ملی انتخاب شده و در اردوی آتی، این تیم را همراهی خواهد کرد. اما فاطمه عزیزی کیست؟ دروازه‌بان تیم زارع باتری سنندج که تا پیش از اتمام فصل گذشته (3 هفته قبل) درون دروازه این تیم قرار داشت. عزیزی که فقط 27 سال دارد، در فصل پانزدهم 31 گل دریافت کرد و با تفاضل گل 11- فصل را به اتمام رساند. عملکرد او در دروازه تیم سنندجی یکی از دلایل نتایج ضعیف این تیم در فصل گذشته بود. این تیم در پایان فصل گذشته با کسب 19 امتیاز، در رده هفتم جدول 10 تیمی لیگ برتر زنان قرار گرفت. اما عزیزی چطور وارد تیم ملی شد؟ منابع آگاه به «شهروند» گفته‌اند که این بازیکن حدود دو ماه قبل در کلاس‌های مربیگری با تدریس مریم آزمون (سرمربی فعلی تیم ملی) و مریم جهان‌نجاتی (دستیار آزمون در تیم ملی بزرگسال و سرمربی تیم ملی زیر 20 سال دختران ایران) حضور داشته و موفق به کسب مدرک درجه B شده است. نکته قابل توجه درباره حضور عزیزی در تیم ملی این است که رها یزدانی، یکی از سه دروازه‌بان دعوت‌شده به اردو، 11 سال از مربی خود، یعنی فاطمه عزیزی، بزرگ‌تر است. از سوی دیگر، بر اساس اعلام رسانه‌ها، زهره کودایی، دروازه‌بان باتجربه تیم ملی، نیز در اعتراض به انتخاب عزیزی به‌عنوان مربی دروازه‌بانان، از حضور در اردو انصراف داده است.

دعوت 12 بازیکن از تیم سوم جدول
 در حالی از تیم شهرداری سیرجان که فصل پانزدهم را با رتبه سومی به پایان رساند، ۱۲ بازیکن به این اردو فراخوانده شده‌اند که از تیم نخست جدول، یعنی خاتون بم -که چند هفته پیش از اتمام مسابقات، قهرمانی خود را مسجل کرده بود و با کسب ۹ قهرمانی، پرافتخارترین تیم فوتبال زنان ایران است- فقط ۶ بازیکن به اردو دعوت شده‌اند و از تیم سپاهان هم که فصل را با نایب‌قهرمانی به اتمام رساند، ۴ بازیکن در این لیست حضور دارند! تعداد بالای بازیکنان سیرجانی این شائبه را ایجاد می‌کند که حضور مریم جهان‌نجاتی به عنوان دستیار مریم آزمون در تیم ملی، که سرمربی سابق شهرداری سیرجان است، سبب دعوت ۱۲ بازیکن از این تیم شده است. این اعتراضی است که مربیان تیم‌های مختلف در طول فصل نسبت به لیست تیم ملی در ادوار مختلف داشته‌اند.

ستاره‌هایی که دیده نمی‌شوند
یکی دیگر از انتقاداتی که به سرمربیگری مریم آزمون وارد شده است، دعوت‌نکردن از ستاره‌های مطرح به اردوهای ملی است. ستاره‌هایی که تیم ملی زنان ایران با درخشش آنها در سال گذشته موفق شد برای اولین‌بار به مسابقات جام ملت‌های آسیا صعود کند. از این ستاره‌ها می‌شود به بازیکنانی چون الهام فرهمند، گلنوش خسروی، سارا ظهرابی، مونا حمودی، عاطفه رمضانی، زهرا علیزاده و… اشاره کرد که در طول فصل گذشته نیز از مهره‌های تاثیرگذار تیم خود در لیگ برتر زنان بودند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/221218/مورد-عجیب-تیم-ملی-فوتبال--زنان