تقویم تاریخ
 

 

تولد آنتوان چخوف
155‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم ژانویه 1860میلادی، آنتون پاولوویچ چخوف، نویسنده و نمایشنامه‌نویس برجسته روس، در شهر تاگانروک در جنوب روسیه و ساحل دریای آزوف به دنیا آمد. چخوف در زمان حیاتش بیش از ۷۰۰ اثر ادبی آفرید. بسیاری او را مهم‌ترین نویسنده در عرصه داستان کوتاه‌ برمی‌شمارند. چخوف در زمینه نمایشنامه‌نویسی نیز آثار برجسته‌ای از خود به‌جا گذاشت به نحوی که او را پس از شکسپیر بزرگترین نمایشنامه‌نویس تاریخ می‌خوانند. چخوف در 44سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت.

ثبت خودروی بنزینی
129‌سال پیش، برابر با بیست‌ونهم ژانویه 1886میلادی، کارل بنز، مهندس اتومبیل، طراح موتور ماشین و بنیانگذار مرسدس بنز، اولین خودرو بنزین‌سوز تاریخ را در دفتر ثبت اختراعات به ثبت رساند. 2‌سال بعد برتا بنز همسر کارل بنز، اولین سفر خودرویی را با خودروی 3چرخ ساخت بنز انجام داد. در این سفر او برای نشان دادن قابلیت‌های خودرو فاصله ۱۰۶کیلومتری مانهایم تا فورتزهایم را برای برگرداندن فرزندانش ریچارد و یوگن به صورت رفت و برگشت طی کرد.

زادروز حمید مصدق
75‌سال پیش، برابر با نهم بهمن 1318خورشیدی، حمید مصدق شاعر و حقوقدان ایرانی در شهرضای اصفهان به دنیا آمد. او در دوران دبیرستان (دبیرستان ادب) با منوچهر بدیعی، هوشنگ گلشیری، محمد حقوقی و بهرام صادقی دوستی و آشنایی داشت. مصدق در ۱۳۳۹ وارد دانشکده حقوق شد و تا پایان عمر عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی بود و مدتی نیز سردبیری مجله کانون وکلا را به‌عهده داشت. «درفش کاویان»، «آبی، خاکستری، سیاه»، «در رهگذار باد»، «از جدایی‌ها»، «سال‌های صبوری» و... از جمله دفاتر شعری است که از حمید مصدق تا زمان مرگ او منتشر شده است. او در هشتم آذرماه ۱۳۷۷ بر اثر بیماری قلبی در تهران درگذشت.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21747/تقویم-تاریخ