روي خط خبر
 

 

تحلیل رئیس‌جمهوری از وضع حوزه سلامت: هنوز در حوزه سلامت کمبودهایی وجود دارد
شهروند| حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز در جلسه هیأت دولت درباره وضع سلامت در کشور سخن گفت. رئیس‌جمهوری اظهار کرد:  مردم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مشکلات فراوانی در بخش سلامت و درمان داشتند و از کمبود متخصص و پزشک رنج می‌بردند، کسی که به بیماری صعب‌العلاجی مبتلا می‌شد مجبور بود همه دارایی خود را بفروشد و برای درمان به خارج از کشور سفر کند. روحانی اضافه کرد:  قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چشم‌ها برای شفا از بیماری به دروازه‌های خارجی و مخصوصا غرب دوخته شده بود و خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب گام‌های مهمی در زمینه سلامت و توسعه مراکز پزشکی و همچنین خودکفایی در تولید تجهیزات پزشکی برداشته شده است. او خاطرنشان کرد: البته مردم همچنان از هزینه‌های سنگین درمانی رنج می‌بردند از این‌رو دولت یازدهم برای نجات مردم از این معضل، از جمله تصمیماتی که اتخاذ کرده، سرمایه‌گذاری در بخش سلامت است به نحوی که برخی این دولت را به‌درستی، دولت سلامت نامگذاری کرده‌اند.
او افزود:  در دولت یازدهم یکی از تصمیماتی که دولت اتخاذ کرد، سرمایه‌گذاری در بخش سلامت بود، برخی امروز این دولت را به‌درستی به‌عنوان دولت سلامت نامگذاری می‌کنند چرا که تلاش زیادی در بخش سلامت انجام داده است. رئیس‌جمهوری با اشاره به بازدید سرزده‌ای که شب گذشته از یکی از بیمارستان‌های تهران داشته است، اظهار داشت:  در این بازدید و عیادت از بیماران، همه بیماران از اقدامات انجام شده، رضایت داشتند و اقدامات بسیار ارزشمند و بزرگی که در این زمینه انجام شده، باید ادامه پیدا کند. او افزود:  طبیعی است بسیاری از بیمارستان‌های ما کهنه است، ساختمان و تجهیزات کهنه است، یکی یکی باید به آنها برسیم و حل‌وفصل کنیم و مشکلات یک روزه حل نمی‌شود. روحانی گفت:  در برخی زمینه‌ها هنوز کمبود وجود دارد، این کمبود باید حل شود، از آن طرف هم باید در بخش سلامت و بهداشت کاری کنیم که مراجعه به بیمارستان را کاهش دهیم، در بخش جاده‌ها کاری کنیم که مراجعه به بیمارستان را کاهش دهیم، ان‌شاء‌الله سلامت مسافران را بالا ببریم، تصادفات کم شود، ما هر مقدار در بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم بیشتر منفعت   می‌کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی خبر داد
200‌هزار تا یک‌میلیون تومان هزینه درمان بیماران مبتلا به صرع
شهروند| هزینه درمان بیماران مبتلا به صرع بالاست، آنها ماهانه از 200‌هزار تا یک‌میلیون تومان برای درمان شان هزینه می‌کنند. اگر هم بیمار نیاز به جراحی یا روش‌های مداخله‌ای و داروهای گرانقیمت‌تر داشته باشند، هزینه‌ها بالاتر می‌رود. همه اینها در شرایطی است که این بیماران هنوز در گروه بیماران خاص قرار نگرفته‌اند و خیلی از داروهایشان تحت پوشش بیمه نیست. رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع، خواستار راه‌اندازی مراکز جامع صرع، پوشش بیمه‌ای بیشتر داروهای این بیماران و «خاص» شدن این بیماران شد. علیرضا زالی، دیروز در حاشیه این کنگره به وضع بیماران مبتلا به صرع اشاره کرد. او با بیان این‌که وجود 10 تا 15‌درصد مبتلایان صرع، دچار صرع مقاوم به درمان هستند، گفت: «این بیماران نیازمند مداخله‌های پیچیده طبی، دارویی، جراحی و... بوده و به دلیل ‌گران بودن داروهای بیماران صرع مقاوم به درمان و مداخلاتی که در این زمینه انجام می‌شود و با توجه به این‌که بیشتر این بیماران از نظر اقتصادی دچار مشکل هستند، نیازمند ایجاد مدلی برای پوشش بیمه‌ای بیماران صرع مقاوم به درمان هستیم.» به گزارش ایسنا، زالی گفت: «نمی‌توان یک عدد مطلق را برای این بیماران بیان کرد، اما پیش‌بینی می‌شود در مورد بیماران معمول مبتلا به صرع که با درمان‌های متعارف درمان می‌شوند، حداقل هزینه 200‌هزار تومان در مورد درمان‌های دارویی و طبی آنها باشد.» زالی درباره هزینه‌های صرع مقاوم به درمان هم توضیح داد: «در مورد بیمارانی که صرع مقاوم به درمان دارند، هزینه درمان ماهانه حدود یک‌میلیون تومان است که این هزینه درمان‌های اولیه را در برمی‌گیرد. اما در صورتی که بیمار نیاز به جراحی، روش‌های مداخله‌ای و داروهای گرانقیمت‌تر داشته باشد، هزینه آنها بالاتر می‌شود.» رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در مورد چگونگی پوشش بیمه‌ای داروهای صرع توضیح داد: «بسیاری از داروهای پایه‌ای صرع درحال حاضر تحت پوشش بیمه هستند، اما از آن‌جا که داروهای جدید صرع به شدت درحال تغییر بوده و این داروها معمولا از خارج کشور وارد شده و گران‌تر هستند، هنوز بسیاری از آنها تحت پوشش بیمه نیستند و به تبع داروهای جدید از دایره پوشش بیمه‌ای محرومند.» زالی تأکید کرد: «گاهی این بیماران نیازمند استفاده از دستگاه‌ها هستند. بنابراین باید ایجاد پوشش بیمه‌ای بیماران خاص با پروتکل مشخص و جداگانه برای آنها مورد توجه قرار گرفته و از آنها حمایت شود.» او بر لزوم ایجاد مراکز جامع درمان صرع در کشور تأکید کرد. «ما در بیماران صرع مقاوم به درمان نیازمند ایجاد مراکز جامع صرع هستیم. این مراکز مکان‌هایی هستند که تمام اقدامات تشخیصی و درمان در آنها قابل انجام است که این اقدامات تشخیصی فراتر و پیچیده‌تر از اقدامات معمولی است و ممکن است فناوری‌های نوینی که در این مراکز وجود دارد، در اختیار همه مراکز قرار نگیرد.»

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21720/روي-خط-خبر