در نشست خبری با خبرنگاران مطرح شد
 
توضیحات سخنگوی وزارت امورخارجه درباره قدم زدن ظریف با جان کری
 

 

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی درخصوص انتقادات مجلس از قدم زدن ظریف با جان کری گفت: «مذاکرات هسته‌ای به اندازه‌ای پیچیده و حساس است که پرداختن به یک موضوع شکلی از اهمیت چندانی برخوردار نیست. در عین حال آقای ظریف به روشنی و سادگی موضوع را اعلام کردند و لزومی ندارد چندان به آن بپردازیم. وقتی مذاکرات چندین ساعت پیاپی ادامه دارد و دو وزیر در طول یک زمان محدود قصد دارند از تمامی زمان‌ها به خوبی استفاده کنند که فرصت گفت‌وگو و مذاکره پیرامون اختلافات انجام بگیرد و پس از 3ساعت 10 تا 15دقیقه از اتاق محل مذاکرات خارج شوند و شکل نشستی این مذاکرات به ایستاده تبدیل کنند. حساسیت بی‌مورد نشان ندهید. سخنگوی وزارت خارجه به سخنان ظریف نیز اشاره کرد و گفت:  آنها ناچار شدند قدم بزنند زیرا هتل، حیاط و باغ نداشت و آنها به محض این‌که از سالن خارج شدند در پیاده‌رو بودند. در عرف دیپلماتیک محتوای مذاکرات مهم‌تر از شکل آن است. این موضوعات در عرصه خبری جذاب است، اما در عرصه سیاسی جذابیت چندانی ندارد و نباید از متن به حاشیه حرکت کنیم.
افخم همچنین درباره دیدارهای نایب‌رئیس پارلمان آلمان در ایران گفت: «برنامه سفر این هیأت تنظیم شده و درخواست‌های ملاقاتی را داشتند که مجموعه آنها به مجلس منتقل شد و مجلس نیز اکثر برنامه‌ها را دریافت کرد و مشکلی هم نداشتند. چیزی که فراتر از آن اعلام شده بود، ملاقات با مقام وزارت خارجه بود که در برنامه نایب‌رئیس پارلمان آلمان گنجانده شد. در عین حال ما برنامه‌های اعلامی این سفر و مطالبی که مطرح است را دنبال می‌‌کنیم».
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اظهارات نایب‌رئیس پارلمان آلمان در سفر اخیرش به ایران عنوان کرد:  در حوزه دیپلماسی، دیپلماسی پارلمانی یکی از ظرفیت‌هاست و جمهوری اسلامی در این حوزه ورود پیدا کرده و ارتباطات بین مجالس در حد خوبی برقرار است؛ رفت‌وآمدهای پارلمانی برقرار است. بین جمهوری اسلامی ایران و آلمان طی یک‌سال و چند ماه گذشته 8 هیأت پارلمانی ردوبدل شده و گفت‌وگوهای صریحی انجام شده اما آنچه مشخص است نقش پارلمان‌ها به دلیل ظرفیت پارلمان و جایگاه نمایندگان مجلس به نوعی متفاوت از دولت است. وی درباره احضار سفیر آلمان به خاطر اظهارات نایب‌رئیس پارلمان این کشور گفت:  چنانچه لازم باشد در حوزه سیاسی اقدامی صورت گیرد، این اقدام انجام خواهد شد. موضوع حتما باید بررسی شود تا به جمع‌بندی برسیم و پس از آن تصمیمات لازم اتخاذ شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21709/ توضیحات-سخنگوی-وزارت-امورخارجه-درباره-قدم-زدن-ظریف-با-جان-کری