با شلیک موشک‌ به سوی یک کاروان نظامی اسراییل
 
حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها در «قنیطره» پاسخ داد
 

 

شهروند| شلیک یک موشک ضدتانک نیرو‌های حزب‌الله از سوی مرز‌های لبنان به سوی خودروی نظامیان اسراییلی در مزارع «شبعا» در نزدیکی مرز لبنان و سوریه روز گذشته موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها نظامی صهیونیست شد. مزرعه شبعا، نوار کوچکی در تقاطع مرز لبنان و سوریه و بلندی‌های اشغالی جولان است. گفته می‌شود عملیات روز گذشته حزب‌الله پاسخی به حمله هفته پیش اسراییل به نیرو‌های حزب‌الله است.
این حادثه چندساعت پس از آن رخ داد که اسراییل حمله‌‌ای هوایی را در سوریه ترتیب داد. این در حالی بود که تنش‌ در این مناطق مرزی طی روزها گذشته رو به افزایش بود. به گفته مقامات ارتش اسراییل پس از اصابت موشک به این خودرو نظامی و بررسی گزارش‌هایی درخصوص ربوده شدن یکی از سربازان اسراییلی، بالگردهای ارتش اسراییل در این منطقه مستقر شدند.
پس از این حمله نیرو‌های نظامی و غیرنظامی شمال اسراییل و بلندی‌های جولان به حالت آماده‌باش در‌آمده‌اند و سیستم ضدموشک اسراییل موسوم به «گنبدآهنین» نیز در مرز‌های سوریه مستقر شده‌ است.
با این حال گزارش‌ها از تلفات نیرو‌های اسراییلی متفاوت است رسانه‌های اسراییلی از زخمی شدن 4سرباز در جریان این حمله خبر می‌دهند و این در حالی است که برخی دیگر از مرگ 4تن و چندین زخمی در جریان حمله روز گذشته خبر می‌دهند. به گزارش رویترز و الجزیره در جریان این حمله 7نظامی اسراییل مجروح شدند. از سوی دیگر خبرگزاری النشره به نقل از منابعی شمار کشته‌شدگان اسراییل را 17تن ذکر کرد. برخی از دیگر منابع نیز در مصاحبه با المیادین آمار تلفات صهیونیست‌ها را 15تن عنوان کردند. شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز از تحقیقات ارتش اسراییل درخصوص احتمال ربوده شدن یک سرباز اسراییلی خبر داد.
رسانه‌های اسراییلی اعلام کردند که بخش نظارت ارتش اسراییل انتشار تعداد زخمی‌های ارتش این رژیم را ممنوع اعلام کرده است.
ساعاتی پس از حمله حزب‌الله لبنان مسئولیت حمله موشکی به خودرو ارتش اسراییل در کشتزار‌ها و مزارع شبعا در مرز لبنان و سوریه را برعهده گرفت و آن‌ را پاسخی به حملات 11روز پیش اسراییل خواند. به گفته ارتش لبنان نیرو‌های اسراییلی پس از این حمله موشک‌هایی را به سوی جنوب لبنان شلیک کردندکه در جریان این حملات یک عضو اسپانیایی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان کشته شد. همچنین گزارش‌هایی از پرواز هواپیما‌های جنگنده اسراییل بر فراز مرز لبنان نیز صورت گرفت. حزب‌الله در بیانیه‌ای درخصوص این حملات اعلام کرد: «ساعت 11 و 25 دقیقه صبح امروز گروه «شهدای قنیطره» یک کاروان اسراییلی را در منطقه مزارع اشغالی شبعا در لبنان با استفاده از موشک‌های سنگنین و تخصصی هدف قرار دادند. این کاروان اسراییلی شامل توپخانه، یک افسر و چند سرباز بود که بسیاری از آنها مجروح شدند.» در بیانیه حزب‌الله به شمار دقیق کشته‌‌شدگان اشاره‌ای نشده ‌است.
سخنگوی ارتش لبنان نیز اعلام کرد: این موشک‌ها از خاک لبنان شلیک نشده‌اند و پاسخ توپخانه اسراییل نیز به‌طور تصادفی مناطق مرزی لبنان را هدف قرار داده ‌است، هرچند حمله اسراییل به روستاها و غیرنظامیان آسیب نزده ‌است.  
همزمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش نسبت به این عملیات حزب‌الله تصریح کرد:  من به شما پیشنهاد می‌کنم که ما را امتحان نکنید. ارتش آماده است که در هر جبهه‌ با قدرت عمل کند.
جروزالم پست به نقل از ژنرال «بنی گانتز» رئیس ستاد مشترک ارتش اسراییل از اعلام وضع فوق‌العاده امنیتی در اراضی اشغالی خبر داد. فرودگاه‌های «حیفا» و «روش بینا» به دلیل اوضاع امنیتی شمال سرزمین‌های اشغالی تعطیل شدند.
روز سه‌شنبه نیز دست‌کم 2 موشک از سمت سوریه به مناطق اشغالی بلندی‌های جولان پرتاب شد که اسراییل نیز با شلیک توپخانه به این حملات پاسخ داد.
با این حال نا‌آرامی‌ها در این منطقه 11روز پیش و در تاریخ 18ژانویه از سوی نیرو‌های اسراییلی آغاز شد که با شلیک موشکی توسط یک بالگرد 6 تن از نیرو‌های حزب‌الله لبنان از جمله «جهاد مغنیه»، پسر فرمانده پیشین حزب‌الله را به شهادت رسیدند. این حمله با واکنش سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان مواجه شده‌ بود که در پیامی خطاب به صهوینیست‌ها گفت «پناهگاه‌هایتان را حاضر کنید». رسانه‌های اسراییلی نیز در طول روز‌های گذشته به بررسی احتمال حملات تلافی‌جویانه حزب‌الله لبنان پرداخته بودند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21706/حزب‌الله-به-حمله-صهیونیست‌ها-در-«قنیطره»-پاسخ-داد