راه‌هایی برای رفع عیوب انکساری چشم
 

 

|  دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده |  |  فوق‌تخصص پیوند قرنیه|

عده‌ای تصور می‌کنند که ضعف بینایی، بیماری نیست ولی این عارضه علاوه بر تبعات اجتماعی در مسیرهای مهم زندگی ازجمله تحصیل، اشتغال و... نقش اثرگذاری دارد.
عوارض خاموش ضعف چشم و متعاقب آن استفاده نکردن از عینک بی‌شک اثرات قابل‌ملاحظه‌ای در زندگی فردی و جلوگیری از پیشرفت اجتماعی ایجاد می‌کند.
سردرد، چشم درد، سنگینی چشم و پیشانی، خستگی و کلافگی مهم‌ترین پیامدهای استفاده نکردن از عینک است و متاسفانه‌ درصدی از مردم که آن را تحمل می‌کنند، عینک نمی‌زنند.
روش لازک یکی از راه‌حل‌های اصلاح نمره عینک با نتایج موثر، دقیق و آخرین فناوری موجود برای اصلاح نمره عینک است. در گذشته از تیغ الماس جهت ایجاد برش روی قرنیه و اصلاح عیوب انکساری چشم به‌طور دستی استفاده می‌شد، همچنین لیزیک نیز روشی بود که با ایجاد برشی در قرنیه و دو لایه کردن آن توسط ابزار مخصوص با تراشیدن لایه زیرین قرنیه، بیمار را از عینک بی‌نیاز می‌کرد که این روش نیز عوارض خاص خود را به همراه داشت.
در روش لازک، سطح قرنیه با اشعه لیزر تراشیده می‌شود. سپس با دارویی مخصوص که درد و عوارض عمل را کاهش می‌دهد، به شکل لنز پانسمانی آغشته خواهد شد.
افراد بالای 18‌سال در شرایطی که در طول یک‌سال گذشته تغییری در نمره عینک خود نداشته باشند می‌توانند کاندیدای مناسبی برای عمل رفع عیوب انکساری چشم و حذف عینک یا لنز طبی با روش لازک باشند.
پس از انجام تکنیک، فرد یک تا 2 هفته قادر به انجام فعالیت‌هایی ازجمله مطالعه و رانندگی به‌طور موقتی نیست. از همین‌رو بهترین فصل انجام این روش قبل از آغاز ‌سال تحصیلی پیشنهاد شده است.
احتمال عوارض عمل بسیار کم است و مبتلایان به قوز قرنیه ازجمله بیمارانی‌ هستند که عمل لازک برای آنان توصیه نمی‌شود و ممنوع است؛ در غیر این صورت اگر فردی به دلیل ضعف چشم و داشتن نمره عینک و آستیگماتیسم نیاز به درمان داشته باشد تنها ظرف مدت چند ثانیه به سادگی نتیجه می‌گیرد و می‌تواند پس از عمل عینک خود را بردارد.
در این روش معمولا چشم پانسمان نمی‌شود و به جای آن از لنزهای پانسمانی استفاده خواهد شد. تقریبا چشم حالت عادی خود را دارد و پس از 48 ساعت امور عادی و روزمره زندگی قابل‌انجام خواهد بود.
افرادی که نیاز به عینک دارند ولی به دلایل مختلف تمایلی به استفاده از آن ندارند می‌توانند با عمل لازک از عوارض و پیامدهای عینک نزدن فاصله بگیرند. اما اگر فردی با عینک از زندگی خود رضایت دارد توصیه نمی‌کنیم که عمل لازک انجام دهد.
برخی مشاغل، افراد فاقد عینک را گزینش می‌کنند که همین مسأله گاهی موجب تغییر مسیر اجتماعی و شغلی انسان خواهد شد. آتش‌نشانان، فوتبالیست‌ها، ورزشکاران، شناگران، غواصان، هنرپیشه‌ها، خلبانان و... ازجمله این افراد هستند که می‌توانند با عمل لازک، عینک خود را کنار بگذارند.
با فناوری‌های جدید و دقت بالای تکنیک لازک، جراحان قادر خواهند بود تا دید دقیق 10 دهم (10 از 10) را به فرد بدهند.  این افراد به‌طور معمول در آینده نیازی به استفاده مجدد از عینک ندارند مگر این‌که شماره چشم آنان بالاتر از عدد 8-7 باشد؛ این احتمال وجود دارد که در آینده دچار پیشرفت نمره عینک شوند یا نیاز به استفاده مجدد از عینک با درجات پایین داشته باشند ولی درجات عینک زیر عدد 5 اغلب نتیجه صد درصد از عمل می‌گیرند.
نیاز به استفاده از عینک ارثی و ژنتیکی است و عواملی مانند مطالعه، دیدن تلویزیون و... نتیجه‌ای در عینکی‌شدن افراد نخواهد داشت و اگر هم داشته باشد شاید حدود نیم نمره موثر باشد که قابل اغماض است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21648/راه‌هایی-برای- رفع-عیوب-انکساری-چشم