مدیرعامل آبفای هرمزگان مطرح کرد:
 
آب شیرین‌کن؛ تنها راهکار رفع چالش کم‌آبی در استان
 

 

در همایش مدیریت ارزیابی عملکرد صنعت آب و فاضلاب کشور، مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: سالانه یکصد‌میلیون مترمکعب آب، موردنیاز جمعیت شهری استان است که 55‌درصد آن  از 89حلقه چاه، 32‌درصد از سد استقلال، 3‌درصد خط محرم و 10‌درصد نیز از طریق آبشیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود. حسین خادمی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و چالش محدودیت منابع آب زیرزمینی، اظهار داشت: درحال‌حاضر آب موردنیاز استان 4 مترمکعب در روز است، درحالی‌که میزان آب تولیدی 3.600 مترمکعب در روز است که
400 لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم. وی با اشاره به کاهش 63‌درصدی میزان بارندگي استان در‌ سال‌جاری نسبت به دوره 30 ساله، تأکید کرد: در شرایط فعلی، تنها راهکار رفع چالش کم‌آبی بهره‌برداری از پروژه‌های آبشیرین‌کن به‌عنوان منابع آبی پایدار است.
خادمی گفت: درحال‌حاضر حجم آب تولیدی از طریق آبشیرین‌کن‌ها، 42‌هزار مترمکعب است و بنا داریم 120‌هزار مترمکعب آب از راه شیرین‌سازی آب دریا تولید کنیم که هم‌اکنون 3 پروژه آبشیرین‌کن بندرعباس، رأس‌المیدانی و سیریک با مجموع ظرفیت 104‌هزار و 250 مترمکعب در روز درحال‌اجراست.
وی ادامه داد: همچنین کاهش هدررفت آب و برنامه‌ريزي و اقدامات لازم جهت استفاده از پساب براي مصارف فضاي سبز، كشاورزي و صنايع نیز از دیگر راهکارهای مقابله با بحران کم‌آبی است که ازجمله اولویت‌های این مجموعه است. خادمی در پایان افزود: با توجه به آغاز فصل کشاورزی و افزایش نیاز آبی این بخش، در صورت عدم‌بارش باران با مشکلات جدی کم‌آبی مواجه خواهیم بود. 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21639/آب-شیرین‌کن؛-تنها-راهکار--رفع-چالش-کم‌آبی-در-استان