هلال احمر در آستانه بازگشایی مدارس شادی را بر لب دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار کشور می‌نشاند
 
ارمغان مهر
 

 

فاطمه عسگری‌نیا| ارمغان مهر‎‏؛ نام طرحی که قرار است لبخند و شادی را مهمان دل دانش‌آموزانی کند که در محروم‌ترین مناطق کشور چشم انتظار از راه رسیدن هدایای نیکوکاران و خیرین ایران هستند. بچه‌های داوطلب هلال‌احمر هنوز خستگی خدمت در اربعین حسینی از تن‌شان بیرون نرفته در سنگر خدمت به دانش‌آموزان نیازمند مناطق محروم کشور حاضر می‌شوند تا هیچ کودکی حسرت داشتن کیف و لوازم‌التحریر موردنیاز در سال تحصیلی جدید به دلش نماند. از مشهد تا کرمان ، از تهران تا سیستان‌وبلوچستان و مناطق مرزی و دورافتاده کاروان‌های هلال‌احمر با کلی هدایای رنگارنگ می‌روند تا برق شادی اول مهر را مهمان چشمان دانش‌آموزان کم‌برخوردار ساکن در این مناطق کنند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید این سازمان  بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی عام‌المنفعه در ارائه خدمات بشردوستانه با همت داوطلبان و خیرین است که  با هدف کمک به خانواده‌های محروم و دانش‌آموزان آسیب‌دیده  طرح ارمغان مهر را اجرا می‌کند.
به گفته وحید سلیمی، ‌حمایت از سلامت دانش‌آموزان مناطق محروم، بهره‌گیری از تخصص داوطلبان، ایجاد حس مشارکت و نوعدوستی در داوطلبان و ایجاد نشاط و انگیزه در جامعه هدف، سه نشانه مهم این طرح ملی را شامل می‌شود و جمعیت هلال‌احمر می‌کوشد تا با  رعایت کامل کرامت انسانی با همکاری خیرین و موسسات مردم‌نهاد در آستانه سال تحصیلی جدید و فرا رسیدن بهار دانش، برنامه ارمغان مهر را اجرا کند.
تامین ملزومات و مایحتاج دانش‌آموزان کم‌برخوردار و بی‌بضاعت (ارایه ست‌های بهداشتی و لوازم‌التحریر شامل: کیف، مداد، خودکار، تراش، دفتر و... ) در کلیه استان‌ها و شعب اقدامی است که در راستای اجرای این طرح در تمامی شهرها و شعب جمعیت هلال‌احمر اجرا می‌شود.
سید مسعود هدایتی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی می‌گوید این طرح با استقبال خوب خیرین و نیکوکاران منطقه در حال انجام است به‌طوری که حالا در کنار خراسان رضوی می‌توانیم به دانش‌آموزان منطقه سیستان‌وبلوچستان هم کمک کنیم.
او می‌گوید: «مناطق حاشیه‌نشین شهر مشهد که بعد از تهران بزرگ‌ترین منطقه حاشیه‌نشینی کشور را تشکیل می‌دهد در طرح ارمغان مهر و توزیع لوازم‌التحریر و کیف مدرسه مورد توجه ماست البته در کنار این مناطق سایر مناطق کم‌برخوردار استان هم از مزایای این طرح بهره‌مند می‌شوند.»
به گفته او تاکنون 5 هزار بسته لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار استان خراسان رضوی توزیع شده اما استقبال خیرین از این طرح به حدی بوده است که علاوه بر این 10 هزار بسته لوازم‌التحریر هم از سوی جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی به استان سیستان‌وبلوچستان ارسال شده است.
سیدمسعود هدایتی در ادامه با اشاره به اجرای طرح سنجش سلامت دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار استان خراسان رضوی در قالب طرح ارمغان مهر می‌گوید: «‌این طرح طی تفاهمنامه آموزش‌وپرورش و جمعیت هلال‌احمر اجرا می‌شود و طی آن دانش‌آموزان از لحاظ ساختار اسکلتی غربالگری شده و تحت درمان قرار می‌گیرند.» به اعتقاد او اجرای این طرح ضمن کاهش هزینه‌های درمان دانش‌آموزان دارای مشکل بستری را فراهم می‌کند که نتیجه مطلوب‌تری از درمان هم نصیب این دانش‌آموزان شود.
  از تهران تا خاش
تهرانی‌ها هم در اجرای طرح ارمغان مهر حسابی سنگ تمام گذاشته‌اند و مشغولند تا از تمام ظرفیت خیرین خود در اجرای هرچه بهتر این طرح و بهره‌مندی دانش‌آموزان بیشتر تلاش کنند. احمدی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان تهران می‌گوید: «هر سال کار جمع‌آوری اقلام آموزشی، کیف و لوازم‌التحریر دانش‌آموزان نیازمند به صورت خودجوش از سوی خیرین و داوطلبان ما دنبال می‌شد حالا چندسالی است که این فعالیت در قالب طرح ارمغان مهر انجام می‌شود طرحی که باعث شده تا هدایای خیرین سریع‌تر و حساب‌شده‌تر به دست بچه‌ها برسد.»
او با بیان اینکه همزمانی برگزاری دو طرح نذر آب و ارمغان مهر باعث شده تا بخشی از بسته‌های آموزشی تهیه‌شده را برای هدیه به بچه‌های خاش تدارک ببینیم، ادامه می‌دهد: «امسال جمعیت هلال‌احمر تهران برای اجرای طرح نذر آب راهی منطقه خاش می‌شود که با توجه به ظرفیت در اختیار می‌توانند در طرح ارمغان مهر نیز این منطقه را
یاری دهد.»
او همچنین می‌گوید: «تهران همچنین در طرح ارمغان مهر استان‌های چهارمحال‌وبختیاری و خراسان جنوبی را نیز یاری می‌کند.»

 شادی 1100 دانش‌آموز در خراسان شمالی
در خراسان شمالی نیز 1100 دانش‌آموز ساکن مناطق کم‌برخوردار مهر امسال را با هدایای دریافتی در قالب طرح ارمغان مهر شروع می‌کنند. رحمتی، معاون داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان خراسان شمالی می‌گوید: «ارزش هر بسته تهیه شده 250 تا 350 هزار تومان است که با کمک و مشارکت خیرین، آماده ارسال به این مناطق شده است.»
او مشارکت مردم را در اجرای این طرح بسیار پررنگ می‌داند و می‌گوید: «خوشبختانه مردم ما در اول مهر حواس‌‎شان به دانش‌آموزان مناطق محروم است چراکه می‌دانند با حمایت از این بچه‌ها می‌توان به آینده ایران و آبادی آن امیدوار بود.»

مهربانی همه جا هست
در کنار داوطلبان جمعیت هلال‌احمر و طرح ارمغان مهر تعداد تشکل‌ها و انجمن‌های مردم‌نهادی که به صورت خودجوش سعی می‌کنند حال دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار را در اول مهر خوب کنند، کم نیستند. سجاد میرزایی و دوستانش از این دست آدم‌ها هستند که در مناطق کم‌برخوردار تهران حسابی هوای بچه‌های آسیب‌دیده را دارند و حالا قرار است در سایه لطف‌ومهربانی دوستان‌شان امسال 160 بچه را با کیف و لوازم‌التحریر نو راهی مدرسه کنند.
 او می‌گوید 115 کودک در دروازه غار‏، 30 کودک در جوادیه  و حدود 20 کودک هم در سایر مناطق کم‌برخوردار تهران امسال جامعه هدف ما را تشکیل می‌دهند. دانش‌آموزان مستعدی که با کمی حمایت خیرین طی یکی دوسال اخیر توانسته‌اند استعدادهای خود را شناسایی و در مسیر موفقیت گام بردارند. سجاد معتقد است همه خیرین و نیکوکاران باید در اول مهر حواس‌شان به بچه‌های محروم ایران باشد تا کسی حسرت کیف نوی مدرسه را نخورد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/215293/ارمغان-مهر--