وقتی سرمربی پرتغالی استقلال از کوره در می رود و دردسر به پا می کند
 
خشم جنجالی!
 
هلال‌احمر: به مراجع ذی‌صلاح شکایت می‌کنیم عضو کمیته انضباطی در گفت‌وگو با «شهروند»: خیلی زود رأی ساپینتو را صادر می‌کنیم
 

شهروند| اگرچه اولین برد استقلال در انزلی آن‌هم با سه گل مقابل ملوان اتفاق شیرینی برای هواداران استقلال محسوب می‌شود، اما اتفاق تلخی که ریکاردو ساپینتو در جریان این بازی رقم زد، موجب آزردگی خاطر اکثریت جامعه شده است.
لگد زدن سرمربی پرتغالی استقلال به برانکارد نیروهای جمعیت هلال‌احمر در کنار زمین انزلی آنقدر بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته که زمینه برای ایجاد یک جنجال بزرگ فراهم شود.
اقدام عجیب ساپینتو واکنش‌های بسیاری در پی داشته و حالا انتظار اهالی فوتبال برخورد با این مربی از سوی مراجع قضائی فدراسیون فوتبال است. این دقیقا همان چیزی است که پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز در نامه خود به وزیر ورزش خواسته است.

ماجرا چه بود؟
ساپینتو که برای اولین‌بار در مسابقه‌ای خارج از خانه تیمش را هدایت می‌کرد، در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی، بعد از گل ملوان با نیروهای هلال‌احمر در کنار زمین یک درگیری عجیب پیدا کرد. اما ماجرا چه بود؟
بعد از اینکه گل تیم ملوان به ثمر رسید، ریکاردو ساپینتوی عصبانی از عملکرد شاگردانش وقتی رویش را از کنار زمین به سمت نیمکت برمی‌گرداند تا نکته‌ای را به دستیارانش بگوید با خوشحالی نیروهای هلال‌احمر مواجه می‌شود که اهل انزلی بودند و طبیعی است از گلزنی تیم شهر خود خرسند باشند. دیدن ناگهانی این صحنه توسط ساپینتو بر عصبانیت او می‌افزاید و باعث می‌شود تا این مربی یک حرکت عجیب و غیراخلاقی را مرتکب شود.
ساپینتو در این لحظات به سمت جایگاه هلال‌احمر رفت و با پا ضربه‌ای شدید به برانکارد هلال‌احمر زد تا یک جنجال بزرگ ایجاد شود و درگیری شدیدی بین دو طرف صورت بگیرد. البته که این غائله خیلی سریع با وساطت حاضران ختم به خیر شد، اما طبیعی بود که بازتاب‌های وسیعی در پی داشته باشد.

عذرخواهی ساپینتو و توضیح در نشست خبری
دقایقی بعد از حاشیه ایجادشده در ورزشگاه سیروس قایقران اما ساپینتو که متوجه اشتباه خود شده بود، به سمت داوطلبان هلال‌احمر رفت و از آنها بابت رفتارش عذرخواهی کرد. در شروع نیمه دوم بازی ساپینتو ضمن آغوش‌گرفتن نیروهای هلال‌احمر از آنها دلجویی کرد تا ماجرا ادامه پیدا نکند.
سرمربی استقلال بعد از پایان مسابقه نیز در حالی که از پیروزی تیمش بسیار خوشحال بود، در نشست خبری به صحبت در این‌باره پرداخت و این جملات را بر زبان آورد: «وقتی  که ما گل خوردیم، آنها شادی کردند. این مسأله باعث رنجش ما شد، اما من بعد از بازی عذرخواهی کردم و آنها را در آغوش گرفتم. در فوتبال این مسائل پیش می‌آید.»

واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر
با وجود عذرخواهی ساپینتو اما همگان انتظار پیگیری موضوع از سوی جمعیت هلال‌احمر را داشتند. به همین علت دقایقی بعد از پایان مسابقه استقلال و ملوان، این جمعیت مردمی اطلاعیه‌ای صادر و اقدام ساپینتو را محکوم کرد.
در این اطلاعیه آمده بود: «کارکنان جمعیت هلال‌احمر که در شرایط سخت همواره در کنار مردم حضور داشته و خدمات ارزنده‌ای به شهروندان ارائه داده‌اند، امروز در محل ورزشگاه فوتبال دیدار ملوان بندرانزلی و استقلال تهران مورد هجوم سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران قرار گرفتند که این حرکتی ناشایست بوده و باید از سوی مراجع ذی‎‌صلاح تحت پیگیری قرار گیرد.»

نامه رئیس جمعیت به وزیر ورزش؛ خواهان برخورد با ساپینتو
بعد از آن نوبت به پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران رسید تا نامه‌ای را خطاب به حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان بنویسد و خواهان برخورد با مربی پرتغالی شود.
متن نامه رئیس جمعیت هلال‌احمر به وزیر ورزش و جوانان به شرح ذیل است:
«با سلام و تحیات احتراما همانطور که مستحضرید در این ایام که حوادث و سوانح مختلف از جمله سیل، زلزله و تصادفات جاده‌ای هر روز مردم عزیز کشورمان را دچار رنج و آلام و خسارات مادی و روحی می‌کند و آنچه در کاهش این آلام در همان ساعات اولیه مفید و موثر است حضور مقتدرانه، مسئولانه و ازخودگذشتگی، ایثار و امدادرسانی به‌موقع جوانانی است که در لباس مقدس هلال‌احمر نقش‌آفرینی می‌نمایند، البته بدون هیچ‌گونه چشمداشت مادی که همواره مورد تکریم مردم قدرشناس ما بوده است.
مزید استحضار، این عزیزان حتی در مخاصمات جنگ بین کشورها هم طبق قوانین و مقررات بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مورد احترام و دارای مصونیت از هرگونه تعرض از طرف طرفین درگیر جنگ است. متاسفانه در این شرایط حساس که طبق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیاز به تقویت امید و انگیزه در بین جوانان پرشور، انقلابی و جهادی خدمتگزار هستیم شاهد رفتار زشت و خارج از عرف سرمربی محترم تیم استقلال نسبت به عوامل امدادى جمعیت هلال‌احمر در جریان بازی بین تیم‌های استقلال تهران و ملوان بندر انزلی بودیم که با درخواست شورای تامین شهرستان برای پوشش امدادی در ورزشگاه حضور داشتند. این امر موجب جریحه‌دارشدن احساسات پاک امدادگران جوانان و داوطلبان و خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر شده است لذا ضمن محکوم‌کردن این حرکت ناپسند و دور از اخلاق ورزشی با توجه به حساسیت موضوع، خواهشمند است نسبت به بررسی دقیق ابعاد این مسأله دستور مقتضی را صادر کرده و جهت اقناع اذهان عمومی و جبران از لطمه به انگیزه خدمت‌رسانی این سربازان بی‌ادعای عرصه امدادونجات، اینجانب را از نتیجه پیگیرى‌ها مطلع کنید.
در ضمن جمعیت هلال‌احمر از طریق مراجع ذی‌صلاح موضوع را پیگیری خواهد کرد.»

کمیته انضباطی دست به کار شد
بازتاب‌های گسترده اتفاق باعث شد تا کمیته انضباطی سریعا وارد عمل شود و وعده بررسی موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن بدهد. کمیته انضباطی صبح جمعه در اطلاعیه‌ای به ساپینتو فرصت کوتاهی داد تا دفاعیات خود را اعلام کند.
در اطلاعیه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال آمده است: «براساس اعلام كميته انضباطى با توجه به تخلف ساپينتو، سرمربى تيم فوتبال استقلال در ديدار مقابل ملوان مبنى‌بر رفتار غيرورزشى نامبرده مى‌تواند تا ٤٨ ساعت نسبت به ارائه دفاعيات كتبى خود در اين‌خصوص اقدام كند. كميته انضباطى فدراسيون فوتبال براساس گزارش مقامات رسمى مسابقه، مستندات و بررسى دفاعيات سرمربى استقلال در اين‌خصوص تصميم‌گيرى خواهد كرد.»

نکته‌ای که کسی به آن توجه نمی‌کند
در کنار تمام حواشی و واکنش‌ها به اقدام غیراخلاقی ریکاردو ساپینتو اما موضوعی وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه کرده است. موضوعی که به جایگاه قرار گرفتن نیروهای هلال‌احمر حمل‌کننده برانکارد برمی‌گردد. براساس استانداردها و قوانین فیفا و AFC حمل‌کننده‌های برانکارد باید در جایی از ورزشگاه در کنار زمین مستقر شوند که کمترین ارتباط را با نیمکت‌ها و اعضای دو تیم داشته باشند. در ورزشگاه سیروس قایقران انزلی این موضوع هرگز رعایت نشده است.
انتشار تصاویر و ویدیوهای درگیری لفظی پیش آمده میان ساپینتو و داوطلبان هلال‌احمر نشان می‌دهد که جایگاه حمل‌کننده‌های برانکارد به فاصله چند سانتی‌متر چسبیده به نیمکت تیم استقلال است. این در حالی است که اولا براساس عرف عاملان برانکارد و توپ جمع‌کن‌ها معمولا در کنار نیمکت تیم میزبان قرار می‌گیرند و فاصله‌ای نزدیک ندارند. در انزلی اما مسئولان برگزاری مسابقه در کمال ناباوری اجازه مستقرشدن نیروهای هلال‌احمر در کنار نیمکت استقلال را که تیم میهمان بود، دادند و این براساس قوانین اشتباه است.
بدون شک اگر حاملان برانکارد در ورزشگاه انزلی در جایگاهی براساس قوانین مستقر می‌شدند هیچ کدام از این اتفاقات و درگیری‌ها رخ نمی‌داد. خوشحالی چند داوطلب هلال‌احمر از گلزنی تیم استان یا شهر خود موضوعی طبیعی است، اما وقتی مسئولان برگزاری اجازه استقرار آنها در جایگاهی که متعلق به آنها نیست می‌دهند رخ‌دادن چنین اتفاقاتی را باید حدس بزنیم. هرچند که اقدام عجیب ساپینتو و اینکه او در لحظه نتوانسته خشم خودش را کنترل کند و با حرکتی زشت پاسخ خوشحالی هلال‌احمری‌ها را داده هرگز قابل توجیه نیست.

عضو کمیته انضباطی در گفت‌وگو با «شهروند»: در اسرع وقت حکم صادر می‌کنیم
بدون تردید اصلی‌ترین مرجعی که می‌تواند به موضوع پیش آمده ورود کند و برخورد لازم را انجام بدهد، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال است. حسین عبداللهی عضو کمیته انضباطی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» درباره اقدام ساپینتو و نحوه برخورد با او بیان کرد: «ما نمی‌توانیم تا مستندات‌مان کامل‌نشده حرفی بزنیم. به همین خاطر سریعا 48 ساعت به آقای ساپینتو و باشگاه استقلال زمان دادیم تا دفاعیات خود را بیان کنند.»
او ادامه داد: «از طرف دیگر گزارش ناظر مسابقه و شاهدان عینی را هم دریافت می‌کنیم، همچنین توضیحات نیروهای زحمتکش هلال‌احمر در شهرستان انزلی را هم می‌شنویم. درنهایت جلساتی را با اعضای کمیته انضباطی خواهیم داشت تا با بررسی همه جوانب حکمی عادلانه را صادر کنیم.»
عضو کمیته انضباطی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «کمیته انضباطی هرگز از هیچ موضوعی راحت نمی‌گذرد و قطعا همه تخلفات را می‌بینیم و می‌شنویم و برخورد می‌کنیم.»
عبداللهی در پاسخ به این پرسش که حکم نهایی چه زمانی صادر می‌شود، افزود: «سعی می‌کنیم در سریع‌ترین زمان ممکن حکم را بدهیم. این پرونده را به‌خاطر حساسیت موضوع جلوتر از برخی پرونده‌های دیگر بررسی می‌کنیم تا خیلی زود به صدور حکم برسد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/214185/خشم-جنجالی!