تقویم تاریخ
 

 

پلیس جنوب، شبه‌نظامی و بیگانه
107 سال پیش، برابر 13 مرداد 1294 خورشیدی، با اعمال نفوذ بریتانیا، یک نیروی نظامی محلی و مزدور متشکل از سربازان مستعمرات آسیایی انگلستان به اسم «پلیس جنوب» در جنوب ایران تشکیل شد. این نیروی نظامی عمده افراد خود را در شهرهای کرمان و نی‌ریز متمرکز کرده بود. پلیس جنوب در اصل برای مقابله با نفوذ آلمانی‌ها در مناطق جنوبی ایران به وجود آمد و تا شش سال بعد که با ضرب و زور دولت وقت منحل شد، نیمه جنوبی ایران را عرصه تاخت و تاز خود قرار داده بود.  
 شاگرد آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی
92 سال پیش، برابر 13 مرداد 1309 خورشیدی، آیت‌الله سیدعلی حسینی سیستانی، از مراجع تقلید شیعه در شهر مشهد به دنیا آمد. خاندان او از سادات حسینی‌اند که در عهد صفوی در سیستان می‌زیستند و چنانچه در تاریخ آمده جد اعلای او سیدمحمد که در عهد صفوی ساکن اصفهان بود، از سوی سلطان حسین صفوی به عنوان شیخ‌الاسلام سیستان منصوب شد. آیت‌الله علی سیستانی را باید از جمله شاگردان بلافصل آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی مرجع بزرگ شیعیان جهان به شمار آورد. ایشان از معدود افرادی است که اجازه نامه کتبی اجتهاد از استادش آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی در اختیار دارند. آیت‌الله سیستانی هم اکنون در نجف ساکن هستند.
 تبعید نخست‌وزیر به قلعه احمد‌آباد
66 سال پیش، برابر 13 مرداد 1335 خورشیدی، دكتر محمد مصدق، نخست‌وزیر قانونی ایران كه دولت او با كودتای 28 مرداد 1332 ساقط شده بود، پس از تحمل 3 سال حبس، به احمد آباد ساوجبلاغ ـ نزدیك كرج و به قول خود او «قلعه احمدآباد» ـ تبعید شد و تا پایان عمر به مدت 10 سال و هفت ماه در این روستا تحت نظر بود. تبعید دكتر مصدق به این روستا، از سوی حقوقدانان اقدامی غیرقانونی اعلام شده است، زیرا این تبعید به حكم دادگاه نبود و به اراده و طبق سیاست دولت وقت صورت گرفته بود. دکتر مصدق در همان قلعه احمدآباد مدفون است.
 کلید خوردن جنگ طولانی ویتنام
58 سال پیش، برابر 4 آگوست 1964 میلادی، با حمله قایق‌های توپدار ویتنام شمالی به دو ناوشکن آمریکایی در خلیج تونکن، جنگ ویتنام به شکل رسمی آغاز شد. در پی این حمله كنگره آمریكا به رئیس‌جمهوری این كشور اجازه داد تا برای دفع هر نوع حمله و خطر نسبت به نیروهای آمریكایى دست به هر اقدامی بزند. واقعه خلیج تونكن در واقع آغازی بر جنگ خونین و 9 ساله در ویتنام بود كه تلفات بسیاری بر جای گذاشت. ایالات متحده در این جنگ که تا آوریل 1975 به طول انجامید به اندازه 400 بمب اتمی هیروشیما بر روی ویتنام شمالی بمب ریخت و 8500 فروند از هواپیماها و هلیکوپترهای خود را نیز از دست داد. 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/213812/تقویم-تاریخ