اقتصاد جهان
 

 

کاهش رشد اقتصادی ترکیه:  نرخ بیکاری در ترکیه طی یک‌سال گذشته به شدت افزایش یافته است. بنا به آمارهای رسمی رشد اقتصادی این کشور در ‌سال 2014 حدود 2.5‌درصد کاهش یافته است که یکی از عواقب آن افزایش بیکاری در این کشور است. در حال حاضر 3‌میلیون و 95‌هزار نفر در ترکیه بیکار هستند.(روزنامه حریت)

اونس جهانی 1291 دلار شد:  قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت‌تأثیر نتایج انتخابات یونان همچنان در نزدیکی بالاترین رقم 5 ماه اخیر قرار دارد و به 1291.67 دلار در هر اونس رسیده است. به دنبال پیروزی حزب مخالف سیاست‌های ریاضتی در یونان که بر نگرانی‌ها در مورد ازسرگیری بی‌ثباتی در اروپا دامن زده است، قیمت طلا در نزدیکی بالاترین قیمت در 5 ماه گذشته معامله شد.(رویترز)

انتخابات یونان نفت را به 59/48 دلار رساند: قیمت نفت در معاملات ساعات اولیه دیروز پس از تشدید بی‌ثباتی در منطقه یورو به علت نتایج انتخابات یونان و کاهش ارزش یورو در برابر دلار، کاهش یافت و قیمت نفت آمریکا به کمترین رقم در 6‌سال گذشته نزدیک شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 20 سنت کاهش به 48.59 دلار افت کرد و افزایش‌هایی که در روز جمعه کسب کرده بود، از دست داد. هر بشکه نفت خام آمریکا با 64 سنت کاهش 44.95 دلار معامله شد. این نوع نفت ابتدا تا 44.35 دلار کاهش یافت که کمترین رقم از آوریل 2009 به‌شمار می‌رود. (رویترز)

اقتصاد کشورهای خاورمیانه نفتی تر از ایران است:  بررسی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد سهم نفت در صادرات ایران 24‌درصد است که کمتر از 7 کشور نفتی خاورمیانه و شمال آفریقا ازجمله عربستان، کویت، قطر و عراق است. لیبی بیشترین وابستگی را به درآمدهای نفتی دارد به‌طوری که 48‌درصد صادرات این کشور مربوط به نفت است. تنها دو کشور نفتی در خاورمیانه و شمال آفریقا وابستگی کمتری به نفت از نظر کسب درآمدهای صادراتی دارند و این کشورها عبارتند از: بحرین و امارات. سهم صادرات نفت از کل صادرات بحرین 12‌درصد و امارات 11‌درصد برآورد شده است.( صندوق بین‌المللی پول)

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21364/اقتصاد-جهان