چشم‌اندازی از سفر رئیس‌جمهوری به «مسقط»
 
«عمان» ؛ شریک خوب اقتصادی
 

 

 ملاقات رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن‌طارق آل‌ سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیسی به کشور عمان بود.  گفتنی است در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیاتی پنجاه نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند. در ادامه «شهروند» چشم‌اندازی از مزیت‌های این سفر ارائه کرده است.

توسعه همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های ترانزیتی با عمان
یکی از مهم‌ترین زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های توسعه همکاری جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه ترانزیت و حمل‌ونقل است و از همین طریق همکاری‌‌‌‌‌‌‌‌های تجاری و اقتصادی می‌تواند افزایش یابد. گفت‌وگو در مورد چالش حقوقی بهره‌گیری بیشتر از کریدور حمل‌ونقلی، موسوم به موافقتنامه عشق‌آباد که میان عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان منعقد شده از جمله مباحثی است که در این سفر مورد گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌‌‌‌‌‌‌‌های بندرگاهی در جنوب ایران در بندرعباس و چابهار و دیگر بنادر، همچنین فرصت‌هایی که در سلطنت عمان وجود دارد یکی از زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های همکاری دو کشور است.

 تقویت حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت
یکی دیگر از مهم‌ترین زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های ارتباطات دو کشور، در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری سلامت است. ایران در این بخش از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و تعداد قابل‌ توجهی از عمانی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در طول سال ‌به شهرهای مختلف ایران به‌ویژه شیراز برای درمان و کارهای پزشکی، بهداشتی سفر می‌کنند. همچنین متقابلا شهروندان ایرانی به‌منظور گردشگری و بررسی زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های فعالیت اقتصادی و تجاری به عمان سفر می‌کنند.
یکی از اتفاقات مثبت در این‌باره ‌لغو ویزا برای اتباع ایرانی است؛ به این معنا که اکنون اتباع ایرانی می‌توانند با روادید رایگان سفری ۱۴ روزه به عمان داشته باشند.

 افزایش تبادلات تجاری میان دو کشور
ایران و عمان همچنین می‌توانند پذیرنده بسیار خوبی برای کالاهای یکدیگر باشند و روابط دو کشور می‌تواند کاستی‌هایی را که در زمینه صادرات و تجارت وجود دارد، برطرف کند. در سال ۱۴۰۰ رکورد جدیدی در حجم مبادلات تجاری ایران و عمان ثبت شد که برای اولین‌بار شاهد این رقم بودیم. حجم مبادلات تجاری در سال گذشته حدودا یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون دلار بود و این رشد بالایی در مقایسه با قبل بود.  افزایش حجم مبادلات اقتصادی و تجاری، دسترسی به یمن و شرق آفریقا از جمله امتیازاتی است که این سفر می‌تواند به دنبال داشته باشد.

  توسعه همکاری مشترک در حوزه نفت و گاز
این سفر همچنین فرصت خوبی در زمینه افزایش صادرات نفت و گاز برای ایران است. وزیر انرژی و معادن عمان چند وقت پیش اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد گاز ایران را از طریق عمان به یمن برساند و اگر این اتفاق رخ دهد، ایران می‌تواند از طریق یمن گاز خود را به شرق آفریقا نیز برساند. افزایش صادرات در این عرصه به عمان و کشورهای دیگر از طریق عمان، موضوع دیگری است که در جریان این سفر از سوی ایران دنبال می‌شود.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/211585/«عمان»--؛-شریک-خوب-اقتصادی-