آخرین گمانه‌ها در مورد مذاکرات وین
 
امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند
 

 

گمانه‌زنی‌ها در مورد حصول یا عدم حصول توافق در مذاکرات وین همچنان ادامه دارد. در آخرین روز هفته گذشته، تماس وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه روسیه و توییت‌های جدید گروسی، همچنین سخنان رحیم صفوی، گزینه رسیدن به توافق خوب را با عدم کناره‌گیری ایران از مطالبات خود تقویت کرد.

 امیرعبداللهیان: اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه روسیه خواستار ابتکار عمل همه طرف‌ها در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها شد و گفت: «اگر آمریکایی‌ها منطقی عمل کنند، توافق هسته‌ای در دسترس خواهد بود.»
حسین امیرعبداللهیان با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، در خصوص مسائل روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و آخرین وضعیت گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان بر اراده جدی تهران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار و البته با رعایت خطوط قرمز تاکید کرد و موضع مثبت روسیه را در حمایت از توافقی که مورد تایید ایران باشد، ستود. وی ضمن تبیین مواضع کشورمان در مخالفت با کاربرد ابزار جنگ و تحریم، بر حمایت تهران در برقراری آتش‌بس و بازگشت به میز مذاکره تاکید کرد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، بر تداوم حمایت روسیه از حصول توافق و تلاش‌های مسکو برای نیل به توافقی عادلانه در راستای تحقق منافع و مطالبات طرف ایرانی تاکید کرد.
لاوروف با انتقاد از مواضع غیرسازنده آمریکا و غرب، آخرین تحولات اوکراین را تبیین و از هرگونه ابتکاری برای توجه اوکراین به مذاکره استقبال کرد و نقش ایران را در این راستا سازنده خواند.

سرلشکر صفوی: آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: «امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند و پیش‌بینی من این است که آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد.»
سرلشکر سید یحیی صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در  آیین رونمایی و جشن امضای کتاب‌های تاریخ شفاهی خود، اظهار داشت: «ما عهد و پیمان بسته‌ایم که تا آخر مردمدار و مردم‌یار ‌باقی بمانیم و تا پای جان از ایران اسلامی دفاع کنیم.»
سردار صفوی گفت: «خداوند اگر یک ملتی را دوست داشته باشد یک رهبر خوب به آنها می‌دهد، یک رهبر متقی، خردمند، حکیم و شجاع و خداوند ملت ما را دوست داشت. حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، یک عطیه و نعمت الهی برای ما و برای ملت‌های اسلامی هستند.»
رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سلیمانی گفت: «من در ۷۰ سالگی برای شما صحبت می‌کنم. تاکنون سه گفتمان تغلیب، اصلاحات و مقاومت در جهان بوده است.»
وی افزود: «گفتمان اول به دنبال تغلیب قدرت برتر جهان است و از نگاه آنها، ما ملت مسلمان چاره‌ای جز همراهی با غرب نداریم. گفتمان اصلاحات به دنبال به‌روز کردن نظام آموزشی ایران و کشورهای اسلامی و بهبود اوضاع اقتصادی و تعامل مثبت با آمریکا هستند.»
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا درباره گفتمان مقاومت خاطرنشان کرد: «گفتمان مقاومت و انقلابی در پی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و خواهان تغییر اساسی بر اساس اسلام ناب محمدی با حفظ هویت تمدنی ما در همه عرصه‌هاست.»
سرلشکر صفوی تاکید کرد: «چهره‌های پیشتاز این گفتمان آن ابتدا سید جمال اسدآبادی، حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب هستند که باعث پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و گسترش آن در سایر کشورهای اسلامی شدند. یکی از عناصر پرچمدار این گفتمان سردار سلیمانی بود که ۴۰ سال در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا ایستاد.»
سرلشکر صفوی با تاکید بر شکست آمریکا و اسراییل در مقابل اراده ملت ایران‌ تصریح کرد: «پیش‌بینی من این است که آمریکا به قبول برجام تن خواهد داد؛ امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند. به برکت رهبری و دولت و ملت از این شرایط عبور خواهیم کرد تا قدرت اول غرب آسیا و کشورهای اسلامی را به وجود آوریم.»

گروسی: نشانه‌ای از عدم جدیت ایران در مذاکرات هسته‌ای نمی‌بینم
 صفحه توییتر شبکه الجزیره نوشت: «مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد هیچ‌گونه نشانه‌ای مبنی بر اینکه ایران در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای خود جدیت لازم را ندارد، در اختیار نداریم.»
رافائل گروسی که در کنفرانسی مطبوعاتی در ژاپن سخن می‌گفت، در عین حال تصریح کرد: «همچنان منتظر توضیحات قانع‌کننده از جانب ایران در ارتباط با برخی فعالیت‌های هسته‌ای آنها هستیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/211441/امروز-ما-تصمیم-می‌گیریم-و-آمریکایی‌ها-باید-گوش-دهند