1/4میلیون کودک زیر 13‌سال در کشور نابینا هستند
 

 

شهروند| 4/1‌میلیون کودک زیر 13‌سال در کشور نابینا هستند که 50‌هزار نفر آنان به‌دلیل نارس بودن هنگام تولد و ابتلا به رتینوپاتی نوزادان نارس، نابینا شده‌اند.
دبیر اولین همایش رتینوپاتی نوزادان نارس با اعلام این خبر می‌گوید: «تعداد کودکان نارسی که به دلیل نقص شبکیه دچار نابینایی شده‌اند، بیش از آمار رسمی است و تعداد زیادی از این کودکان به‌دلیل ارجاع نشدن به مراکز درمانی در آمار رسمی جایی ندارند.»
رضا کارخانه در توضیح بیشتر ادامه می‌دهد:
« هم اینک در کشور ما نوزادانی که کمتر از 34 هفته بارداری متولد می‌شوند و وزن آنها کمتر از 2000 گرم(2کیلوگرم) است، باید مورد غربالگری وضع چشم قرار گیرند که تا حدود زیادی با معیارهای کشورهای پیشرفته متفاوت است.»
 به گفته او، در صورتی که نوزاد نارس به موقع مورد معاینه چشمی قرار گیرد و بیماری به موقع تشخیص و درمان شود، می‌توان از نابینایی‌اش در آینده جلوگیری کرد. «در حال حاضر طرح غربالگری نوزادان نارس در بیمارستان‌های تهران و شهرستان‌ها آغاز و دستورالعمل غربالگری اجباری از سوی وزارت بهداشت از‌سال گذشته به تمام مراکز درمانی ابلاغ شده است».
کارخانه با تأکید بر شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر این‌که تا‌ سال 2020 میلادی نباید هیچ فرد نابینایی به دلیل مشکلات قابل پیشگیری داشته باشیم، تأکید می‌کند:  « طرح  تله مدیسین (معاینه از راه دور) ازجمله طرح‌های در دست اجرا با هدف بررسی وضع چشمی نوزادان نارس در نقاط مختلف کشور است. »


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/21121/14میلیون-کودک-زیر-13‌سال-در-کشور-نابینا-هستند