تقویم تاریخ
 

 

زادروز خالق دوزخ، برزخ و بهشت

757 سال پیش، برابر 14 می 1265 میلادی، دانته آلیگیری شاعر و نویسنده شهیر ایتالیایی در فلورانس به دنیا آمد. از دانته به عنوان برجسته‌ترین شاعر قرون وسطا نام برده شده است. دانته یك ملی‌گرای ایتالیایی بود و آرزو داشت وطنش بار دیگر وحدت خودرا بازیابد و معتقد بود زبان واحد كمك بزرگی به تامین وحدت یك ملت می‌كند. او در طول زندگی خود دست به نگارش آثار متعددی زد که معروف‌ترین آنها «کمدی الهی»، «زندگانی نو»، «ضیافت» و «سلطنت» است. کتاب مشهور «کمدی الهی» در سه بخش نوشته شده‌ است: «دوزخ»، «برزخ» و «بهشت». دانته 13 سپتامبر 1321 میلادی در تبعید درگذشت.


 ادوارد جنر، بنیان‌گذار واکسیناسیون
226 سال پیش، برابر 14 می 1796 میلادی، با تزریق عامل ضعیف شده بیماری آبله به یک پسربچه 8 ساله، توسط ادوارد جنر پزشک شهیر انگلیسی، عمل واکسیناسیون بنیان گذاشته شد. ایمن‌سازی (واکسیناسیون) بر پایه استفاده از عامل ضعیف شده بیماری‌ها استوار شده است و ادوارد جنر نخستین کسی بود که این قابلیت را دریافت. او فهمید بدن انسان اگر بتواند تا قبل از این که بیماری به حد اعلای قدرت خود برسد پادتن تولید کند، دیگر در برابر آن بیماری تسلیم نخواهد شد. جنر از عامل بیماری آبله گاوی برای مصون‌سازی پسر باغبان خود استفاده کرد و نتیجه این شد که پسرک در برابر آبله انسانی نیز مصونیت یافت. 
 نمایشنامه‌ نویس نوگرای اهل سوئد
110 سال پیش، برابر 14 می 1912 میلادی، یوهان آوگوست استریندبری، نویسنده شهیر سوئدی در 63 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان معده درگذشت. اهل فن استریندبری را در کنار سورن کیرکگارد، هنریک ایبسن و هانس کریستین آندرسن از تأثیرگذارترین نویسندگان اسکاندیناوی به ‌شمار می‌آورند. او همچنین از بنیان‌گذاران تئاتر مدرن شمرده می‌شود و درست به همین خاطر در وطنش به شکسپیر سوئد معروف است. استریندبری از پیشگامان نوگرایی در ادبیات سوئد بود و مجموعه آثارش در زبان سوئدی به بیش از 50 اثر می‌رسد. از میان نمایشنامه‌های او می‌توان به «سونات اشباح»، «به سوی دمشق» و «طلبکارها» اشاره کرد.  


پیمان ورشو، دورهمی بلوک شرق
67 سال پیش، برابر 14 می 1955 میلادی، پیمان ورشو با حضور نمایندگان كشور‌های آلبانی، مجارستان، لهستان، بلغارستان، چكسلواكی، رومانی، آلمان شرقی و شوروی در ورشو پایتخت لهستان منعقد شد. اعضای پیمان ورشو متعهد بودند در مناسبات خود از تهدید و اعمال زور خودداری كنند و در صورتی كه عضوی از اعضای پیمان ورشو در اروپای شرقی، مورد حمله قرار گرفت، سایر كشورهای عضو به دفاع از آن كشور اقدام كنند. این پیمان پس از 36 سال فعالیت، به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، در 25 فوریه 1991 میلادی منحل شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/211177/تقویم-تاریخ