بازار گرانی گوشت و مرغ با گسترش شبکه توزیع هوشمند به هم می‌خورد؟
 
نقشه‌ای برای مهار گرانی
 

 

در روزهای اخیر صعود نرخ هر کیلو گوشت قرمز، منجر به ورود دولت برای عرضه این کالا شد. دامداران معتقدند دام مازاد نیاز جامعه موجود است. دست‌اندرکاران حوزه تولید دام همچنان بر مازاد عرضه و انباشت دام روی دست دامدار اصرار می‌ورزند. در نهایت استمرار این روند کار را به جایی رساند که معاون اول رئیس‌جمهوری برای کنترل افزایش قیمت جلسه ستاد تنظیم بازار را شبانه در دفتر وزیر جهاد تشکیل داد.
بنابر جلسه ستاد تنظیم بازار ممنوعیت و توقف صادرات دام و عرضه گسترده گوشت گوساله و گوسفند به‌صورت هوشمند و عرضه در میادین و شبکه فروشگاهی در دستور کار قرار گرفت، در حالیکه مسئولان انجمن و تشکل‌های تولیدی معتقدند که گرانی‌های اخیر متاثر از صادرات و کمبود عرضه نیست  و تنها دلالان و مافیا سروصدا به‌راه انداختند تا بتوانند زمینه را برای واردات گوشت آماده کنند.
طی روزهای اخیر در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالاهای کشاورزی قیمت هر کیلو گوشت گوساله لاشه یکصدهزارتومان، گوشت گوساله گرم بسته‌بندی تنظیم بازار درجه یک هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان، گوشت گوساله چرخ‌کرده تنظیم بازاری درجه یک ۱۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله بسته‌بندی ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفند گرم لاشه ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد که تولیدکنندگان نسبت به نرخ‌های اعلامی اعتراضاتی دارند و همواره اذعان می‌کنند که عرضه کمتر از نرخ منطقی زمینه را برای ایجاد رانت در بازار فراهم‌ می‌کند.

جوسازی روانی
در این میان برخی سایت‌ها و رسانه‌ها خبر از قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تومانی گوشت قرمز در تهران می‌دهند! این درحالی است که اصناف مرتبط با گوشت قرمز قویا خبر افزایش قیمت این کالای اساسی را تکذیب می‌کنند و معتقدند گوشت قرمز بالای ۲۰۰هزار تومان به‌ازای هر کیلوگرم صرفا در مناطق شمالی تهران و با بسته‌بندی‌های شیک به فروش می‌رسد و این امر را نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد.
در همین زمینه وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه سوداگران با کمک بخشی در فضای مجازی استرس و التهاب در بازار ایجاد می‌کنند، گفت: «تولیدکننده باید با کمک مصرف‌کننده تودهنی به سوداگر و واسطه بزند و اولین کسانی که جواب نه به سوداگران می‌دهند خود مصرف‌کنندگان هستند. در فضای مجازی اعدادورقم‌هایی معرفی می‌شود که عددورقم اعلام‌‌شده مربوط به یک مکان خاص یا یک محصول با یک نوع بسته‌بندی خاص است؛ لذا زمانی که آن را به‌‌عنوان قیمت وارد بازار می‌کنند هدف‌شان تغییر رفتار مصرف‌کننده است تا استرس به مصرف‌کننده بدهند و او وارد بازار شود، هرچه التهاب و استرس بالا باشد به تقاضا دامن زده می‌شود و افزایش قیمت را در پی خواهد داشت.»
ساداتی‌نژاد خاطرنشان کرده است که در حال‌حاضر به‌ اندازه کفایت گوشت قرمز و مرغ در اختیار داریم و امیدواریم با تدبیری که در حال انجام است بحث نوسان بازار را کنترل کنیم.

دولت سیزدهم قیمت گوشت را کنترل کرد
آمارها نشان می‌دهد در انتهای دولت دهم ( مرداد سال ۹۲) قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی و گوساله بین ۲۹ هزار تا ۳۰ هزارتومان بود که در انتهای دولت دوازدهم ( مرداد سال ۱۴۰۰ ) قیمت گوشت قرمز در بازار به حدود ۱۳۸ هزارتومان رسید. این درحالی است که از زمان شروع دولت سیزدهم  قیمت گوشت قرمز به ۱۴۳ هزارتومان رسید.
قیمت گوشت قرمز در حدفاصل سال‌های  ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ رشد چشمگیری داشته که حداقل رشد چهار تا پنج برابری را نشان می‌دهد، اما  از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون قیمت این محصول تنها حدود چهار هزارتومان رشد داشت و از این هفته هم با توزیع گوشت گوسفندی تازه با قیمت ۱۲۰ هزار تومان در میادین میوه‌وتره‌بار و گوشت منجمد حدودا ۱۴۰ هزار تومانی در سامانه هوشمند توزیع اینترنتی وزارت جهادکشاورزی، عملا قیمت‌ها نسبت به ابتدای دولت سیزدهم پایین آمده است.
در واقع دولت سیزدهم با شروع فعالیت خود و اقدامات صورت داده توانست علاوه بر جلوگیری از رشد بی‌رویه قیمت گوشت قرمز در بازار تا حدودی باعث ثبات این بازار شود.

قیمت گوشت قرمز در سامانه بازرگام
برنامه توزیع هوشمند کالاهای اساسی گام مهم دولت در تنظیم بازار بود. در این طرح، دولت با کمک شتاب‌دهنده‌های حوزه توزیع، برنامه اتصال تولیدکنندگان محصولات مختلف به مصرف‌کننده نهایی را در دستور کار قرار داد تا با حذف واسطه‌های غیرضروری، هم سود تولیدکننده را بیشتر کند و هم کالا با قیمت کمتر و سرعت بیشتر به دست مردم برسد. این موضوع از چند کالا مانند مرغ و تخم‌مرغ شروع شد و با رضایت مردم در حال توسعه سبد عرضه خود است.
گوشت قرمز آخرین محصولی است که پنجشنبه هفته گذشته عرضه آن در سامانه بازرگام شروع شد، به‌طوری که هم‌اکنون قیمت هرکیلوگرم راسته گوساله منجمد ۱۱۰هزارتومان، راسته گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۱۱۰هزارتومان، ران گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۱۱۵هزارتومان، سردست گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۰۷هزارتومان، سردست گوسفند منجمد هر کیلوگرم ۱۰۸هزارتومان، ران گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۱۲هزارتومان، قلوه‌گاه گوساله منجمد هر کیلوگرم ۶۵هزارتومان، قلوه‌گاه گوسفندی منجمد هر کیلوگرم ۷۵هزارتومان، گردن گوساله منجمد هر کیلوگرم ۱۰۵هزارتومان و گردن گوسفند منجمد هر کیلوگرم ۱۰۰هزارتومان به فروش می‌رسد.

توزیع اینترنتی گوشت تا ماه رمضان ادامه دارد
عربشاهی، رئیس مرکز ارتباطات سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: «عرضه اینترنتی گوشت گوساله و گوشت گوسفند از طریق سامانه بازرگام در شهر تهران آغاز شده و توزیع تا ماه رمضان ادامه دارد.
مسئولان سازمان تعاون روستایی اذعان می‌کنند با توزیع کالاهای اساسی از طریق پلتفرم‌های آنلاین بحث کنترل بازار و نظارت بر قیمت‌ها را پیگیری می‌کنیم تا شاهد تنظیم بازار و معقول شدن قیمت‌ها به نفع مردم باشیم.»
به گفته او، اگر زیرساخت‌ها مناسب باشد، از طریق سایر پلتفرم‌ها توزیع در دیگر استان‌ها آغاز می‌شود.
با توجه به نابسامانی و آشفتگی قیمت مرغ و تخم‌مرغ در آبان سازمان تعاون روستایی با ورود به بحث تنظیم بازار و عرضه اینترنتی کالا آرامش را به بازار بازگرداند که انتظار می‌رود در حوزه گوشت هم بازار به تعادل نسبی برسد.

بازدید معاون اول رئیس‌جمهوری  از  میدان عرضه مرغ و گوشت بهمن   

معاون اول رئیس‌جمهوری با حضور در میدان عرضه مرغ و گوشت بهمن، از غرفه‌های مختلف این میدان بازدید کرد و در جریان آخرین قیمت‌های موجود در بازار و اقلام مورد نیاز مردم قرار گرفت.  دکتر محمد مخبر در این بازدید که نزدیک به دو ساعت به طول انجامید، در گفت‌وگویی نزدیک با مردم و غرفه‌داران در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار گرفت و تاکید کرد که دولت تمام توان خود را برای ثبات و آرامش‌بخشی به بازار اقلام و کالای اساسی و مورد نیاز به کار خواهد بست.  معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین در حین بازدید از بخش‌های مختلف این میدان و چگونگی فعالیت و ارایه خدمات به مردم، دستورات لازم را به مسئولان مربوطه برای خدمات‌رسانی بهتر و باکیفیت به مردم صادر کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/208722/نقشه‌ای-برای-مهار-گرانی