شهروند | سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: مقرر شد کارگروهی مشترک از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا قیمت تمام شده تولید خودرو را آنالیز و هزینههای سربار آن را مشخص کنند.
روح الله عباسپور در گفتوگویی در توضیح نشست فوقالعاده کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: در پی افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو نشست
فوق العاده دیروز کمیسیون صنایع و معادن با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس هیات عامل سازمان ایدرو، مدیرعامل سایپا و قائم مقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو برگزار شد و نمایندگان در این جلسه انتقادات خود را بیان کردند.سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم افزود: در شرایطی که دولت در ایران خودرو تنها ۶ درصد سهام دارد، نباید مدیرعامل این واحد تولیدی را دولت مشخص کند.
عباسپور درباره واردات خودرو خاطرنشان کرد: برای ارتقای کیفیت و جلوگیری از افزایش قیمت باید واردات خودرو انجام شود، حتی براساس نظرسنجی انجام شده ۸۴ درصد مردم همین نظر را دارند.
وی با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست، افزود: براساس گزارش ارایه شده، در حال حاضر خودروسازان ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۱۱۵ هزار میلیارد تومان به مردم، قطعهسازان و بانکها بدهی دارند.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم افزود: وزیر صمت معتقد بود در صورتی که اقدامی در راستای اصلاح قیمت خودرو صورت نمیگرفت، زیان خودروسازان تا پایان سال به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان میرسید.
وزیر صمت موافق واردات خودرو در سال آینده است
عباسپور با اشاره به اینکه وزیر صمت در این نشست مطرح کرد که موافق واردات خودرو در سال آینده است، اضافه کرد: براساس گزارش ارایه شده، مقرر است در یک سال آینده سهام باقی مانده دولت در خودروسازیها واگذار شود اما با توجه به تاکید نمایندگان وزیر صمت مطرح کرد که این مدت کاهش خواهد یافت. وی تصریح کرد: در نشست امروز مقرر شد کارگروهی مشترک از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود تا قیمت تمام شده تولید خودرو را آنالیز و هزینههای سربار آن را مشخص کنند، سپس درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد شد.
نماینده بویین زهرا درباره وضعیت افزایش قیمت خودروی افرادی که حواله در اختیار دارند، گفت: براساس گفته مدیرعامل سایپا، مقرر است که خودروسازان ۱۰ درصد تخفیف به این افراد دهند از سوی دیگر نیز ۸ درصد سود مشارکت به آنها تعلق گیرد؛ به تعبیری قیمت خودرو برای افرادی که حواله خودرو دارند، تغییری نکرده است.
ماجرای پیامک به نمایندگان
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت که افرادی تحت عنوان سهامداران خودروسازیها در این چند روزه با فحاشی و
بی ادبی و کلمات رکیک و نابهنجار نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع را مورد حمله قرار دادند که چرا مجلس میخواهد جلوی افزایش قیمت را بگیرد، ما باید سود کنیم!
مصطفی رضاحسینی قطبآبادی در گفت و گویی با اشاره به مجوز خودروسازیها برای افزایش قیمت خودرو گفت: اعضای کمیسیون صنایع در جلسه روز یکشنبه با حضور وزیر و خودروسازیها موضوعاتی که در حوزه صنعت خودرو مطرح است را در دستور کار داشتند. اکثر قریب به اتفاق اعضای کمیسیون نیز به عملکرد وزیر صنعت در خصوص وضعیت خود انتقاد داشتند. ما دو شرکت خودروسازی ایرانخودرو و سایپا را داریم که وضعیت آنها مربوط به امسال و پارسال و این دولتها نیست. این مشکل در همه دولتها وجود داشته و هر کدام به نوعی جامعه و مردم را بازی دادهاند.