بدهی جدید فوتبال؛ 70میلیارد تومان ناقابل!
 
میراث گذشتگان روی سر عزیزی خادم آوار شد!
 

شهروند| فدراسیون فوتبال ایران اگرچه طی ماه‌های گذشته از نظر مالی شرایط بهتری پیدا کرده، اما بدهی‌هایی که از گذشته برجای مانده هر روز استرس و نگرانی جدیدی به مدیران فوتبال می‌دهد.
در این بین شهاب‌الدین عزیزی خادم و همکارانش در فدراسیون در تلاش هستند تا با تامین منابع مالی بدهی‌ها را بپردازند، اما مبالغ آنقدر زیاد است که به این سادگی نمی‌شود آنها را پرداخت کرد. همین حالا مشخص شده که فدراسیون فوتبال مبلغ 70میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد.
به گفته بهرام رضاییان عضو هیأت رئیسه، فدراسیون فوتبال ایران 70میلیارد بدهی مالیاتی دارد. البته این عضو هیأت رئیسه مشخص نکرده که بدهی یادشده به ریال است یا تومان ولی با توجه به پرونده‌های مالیاتی که در تیم‌های باشگاهی ایران هم هست و عددهای عجیب‌وغریبی درباره‌اش منتشر می‌شود، می‌توان انتظار داشت که این مبلغ به تومان باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، این رقم بالاتر از رقم حکم احتمالی پرونده مارک ویلموتس است.بهرام رضاییان، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال با اشاره به این مشکل بزرگ گفت: «چالشی که فدراسیون فوتبال اکنون با آن مواجه شده، بدهی‌های مالیاتی است که از سال‌های قبل روی دست این فدراسیون مانده و اکنون مشکل‌ساز شده است. فدراسیون تمایل دارد به شکلی این مشکل را رفع کند. اما به دلیل عدم پرداخت مالیات در زمان مقرر، متاسفانه بدهی‌ها روی هم انباشته و اکنون مشکل‌ساز شده است. در واقع ما میراث‌دار بیش از 70میلیارد بدهی مالیاتی سال‌های قبل هستیم.»
اما بدهی مالیاتی فدراسیون فوتبال چگونه ایجاد شده است؟ ماجرا از این قرار است که مدیران باشگاه‌ها در طول این سالیان گذشته از طریق وزرا همیشه این مسأله را به تعویق انداختند و به اصطلاح خودشان مالیات را علی‌الرأس کرده‌اند تا در فرصتی دیگر مدیر بعدی به آن رسیدگی کند. به همین دلیل هم بدهی‌های مالیاتی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سر به فلک می‌کشد. اگرچه در اصل این ماجرا هم بحث همیشگی فوتبالی‌ها وجود دارد؛ جایی که آنها معتقد هستند وقتی از فوتبال سود مالی عاید باشگاه‌ها نمی‌شود، چرا باید مالیات پرداخت شود.
جالب اینجاست که عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال طبق روال همیشه از سازمان مالیاتی درخواست کمک کرده تا مشخص شود رویه همچنان همان رویه سابق است. رضاییان در این مورد گفته است: «امیدواریم سازمان مالیاتی کشور مانند همیشه که نگاه خاصی به ورزش دارد، به فوتبال کمک کند و با هم‌اندیشی این معضل حل شود. همان‌طور که اعلام کردم چندین سال است این بدهی روی دست فدراسیون فوتبال بوده و ما قصد داریم این مشکل را حل کنیم، اما به زمان نیاز داریم و تقاضای ما این است که در راه‌حل این مشکل سازمان مالیاتی کل کشور همکاری لازم را با فدراسیون فوتبال به عمل آورد.»
این در شرایطی است که طی سال‌های گذشته همواره اداره مالیات با فوتبالی‌ها مماشات کرده و در موارد مختلف وقتی موضوع به ممنوع‌الخروجی و مسائلی از این دست کشیده شده، با روابط حل شده است. حالا اما به نظر می‌رسد با ایرادهایی که نهادهای نظارتی به اداره مالیات گرفته‌اند، خبری از مماشات و بخشش نیست.
فدراسیون فوتبال اکنون در تلاش است تا برای این بدهی تخفیف بگیرد و بتواند در اسرع وقت آن را پرداخت کند، اما هنوز رایزنی‌ها فایده‌ای نداشته است.
در کنار این موضوع فدراسیون بدهی‌های سنگین دیگری دارد که پیش‌بینی می‌شود غرامت سنگین به مارک ویلموتس هم به آن اضافه شود. موضوعی که می‌تواند دست مدیران فدراسیون را حسابی خالی کند. خصوصا حالا که به خاطر مسائل تحریمی امکان برداشت مطالبات فوتبال ایران از فدراسیون جهانی فوتبال هم وجود ندارد و عملا دست مسئولان بالا رفته است.
باید منتظر ماند و دید عزیزی خادم و همکارانش چه تدبیری برای حل مشکل جدید پیش آمده درباره بدهی مالیاتی خواهند اندیشید.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/204846/بدهی-جدید-فوتبال؛-70میلیارد-تومان-ناقابل!