پژوهش مرکز آمار نشان می‌دهد
 
ایرانی‌ها روزشان چطور می‌گذرد؟
 

 

ایرانی‌ها بیشترین زمان خود را صرف فعالیت‌های مربوط به رسیدگی و مراقبت از خود می‌کنند ولی بعد از آن نحوه گذران وقت بین زنان و مردان متفاوت است. تحقیقات مربوط به گذران وقت ازجمله موضوعاتی است که در سال‌های اخیر مورد توجه برنامه‌ریزان و محققان مطالعات اجتماعی و اقتصادی قرار گرفته و بر این اساس مرکز آمار ایران به عنوان متولی آمار کشور طراحی طرح گذران وقت را در دستور کار خود قرار داده است. جامعه تحت پوشش این تحقیقات که افراد پانزده ساله و بیشتر است عضو خانوارهای معمولی ساکن یا گروهی در نقاط شهری کشور هستند و اعضای خانوارهای معمولی غیرساکن، روستایی و اعضای خانوارهای موسسه‌ای را پوشش نمی‌دهد. بر اساس این گزارش، متوسط بیشترین زمان صرف‌شده در طول روز به گروه فعالیت «رسیدگی و خودمراقبتی» ازجمله خوابیدن، خوردن و آشامیدن، مراقبت‌های بهداشتی- پزشکی، سفر مرتبط با فعالیت‌های رسیدگی و خودمراقبتی  با ۱۱ ساعت و ۳۴ دقیقه اختصاص دارد. بعد از آن «فرهنگ، فراغت، رسانه‌های گروهی، تمرین‌های ورزشی» شامل بازدید از رویدادهای/مکان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی، سرگرمی‌ها، شرکت در ورزش‌ها، استفاده از رسانه‌های گروهی، مطالعه در اوقات فراغت، تماشای تلویزیون، گوش‌دادن به رادیو، سفر مرتبط با فرهنگ،  رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی و... با چهار ساعت و ۱۹ دقیقه قرار دارد. همچنین «اشتغال و فعالیت‌های مرتبط برای مزد» شامل اشتغال در شرکت‌ها، نهادهای دولتی و موسسات غیرانتفاعی، اشتغال در بنگاه‌های اقتصادی خانگی تولید کالاها، اشتغال در خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی خانگی، ارایه خدمات، فعالیت‌های فرعی و وقفه‌های مرتبط با شغل، جست‌وجوی شغل، راه‌اندازی شغل، سفر و تردد مرتبط با شغل و… با دو ساعت و ۴۶ دقیقه است که این مدت زمان برای مردان حدود چهار ساعت و ۵۹ دقیقه است.»
گزارش نشان می‌دهد که «خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده» شامل تهیه و آماده‌کردن غذا، تمیزکردن خانه، خریدکردن برای اعضای خانوار، نگهداری از گل و گیاه و حیوان خانگی و ... دو ساعت و ۵۱ دقیقه از خانوارها وقت می‌گیرد.
«معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی» شامل صحبت‌‌کردن، شرکت در رویدادهای اجتماعی/فرهنگی جامعه، نقش داشتن در مسئولیت‌های مربوط به شهروندی، آداب و رسوم دینی، سفر تفریحی- زیارتی و... نیز  با یک ساعت و ۳۶ دقیقه بوده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/202290/ایرانی‌ها-روزشان-چطور-می‌گذرد؟