کنسرت‌ها یکی پس از دیگری با توقف در اجرا همراه می‌شوند
 
شیپور لغو در گوش موسیقی
 
در سومین شب از اجرای عالیم قاسم‌اف مانع از حضور فرزند این هنرمند روی سن شدند
 

سما بابایی| حالِ موسیقی خوب نیست. این را می‌شود به راحتی حدس زد. برنامه‌های موسیقی یکی پس از دیگری لغو می‌شوند و این درحالی است که وزارتِ فرهنگ و ارشاد اسلامی، این بار نه مانعِ برگزاری کنسرت‌ها که خود یکی از مخالفانِ جریانی است که راه افتاده است. نمونه‌اش مشکلی که برای کنسرتِ سالار عقیلی پیش آمد و البته مشکلی که برایِ آخرین شب از اجرایِ عالیم قاسم‌اف به همراه ارکستر بادیِ تهران به سرپرستیِ سینا ذکایی.
در حالی که در دومین شبِ اجرای عالیم قاسم‌اف با تجلیل از او همراه بود و شهرام ناظری به‌عنوان شوالیه آواز ایران، به دفاع تمام قد از خواننده‌ای پرداخت که به او بلبل شرقی می‌گویند، آخرین سانس از اجرای او با بروز اتفاقاتی به حاشیه کشیده شد و درحالی‌که کنسرت فاصله چندانی با لغو نداشت، با پادرمیانی برخی مسئولان با یک ساعت و نیم تأخیر در تالار وحدت و به شرط حذف «فرقانه قاسم‌اف» (دختر عالیم قاسم‌اف) روی صحنه رفت. همین مسأله سبب شد که خواننده نامدار جمهوری آذربایجان، در ابتدایِ برنامه با عذرخواهی از همه حاضرین رو به جمعیت حاضر در سالن بگوید: «به قوانین ایران احترام می‌گذارم، اما در هیچ کجای دنیا این رفتارها در مورد بانوان هنرمند اعمال نمی‌شود.»
یک ساعت مانده به اجرایِ برنامه، مسئولین اداره اماکن نیروی انتظامی به محل کنسرت آمدند و به حضور فرقانه قاسم اف در برنامه اعتراض کردند و تذکرنامه‌ای به تهیه کنندگانِ برنامه دادند. این وضع به نحوی ادامه داشت که تا لغو برنامه نیز پیش رفت؛ در این میان وساطت برخی چهره‌ها باعث شد مسئولان اداره اماکن نیروی انتظامی به شرط حذف دختر این خواننده نامدار جمهوری آذربایجانی، اجازه ورود به مردم بدهند تا کنسرت با کنداکتور و شیوه‌ای متفاوت نسبت به دو شب گذشته اجرا شود. بلبل شرقی، زمانی که بعد از تأخیر طولانی بالاخره روی صحنه آمد و درحالی‌که هیچ‌یک از نوازنده‌های ارکستر بادی روی صحنه نبودند، به تنهایی و با نوازنده تارش به اجرای برنامه پرداخت.
 استاد آواز جمهوری آذربایجان ضمن عذرخواهی از همه حاضرین بایت معطلی در سرمای بیرون سالن، از نهایت سعی‌اش برای ساختن شبی پرخاطره خبر داد. در این بین «فرقانه قاسم‌اُف» که در تمام طول برنامه در اتاق بک‌استیج و اطراف صحنه نشسته بود، با لبخند به پدرش انرژی می‌داد. در این میان، خبرنگار «موسیقی ما» درباره این اتفاقات با فرقانه گفت‌وگوی کوتاهی انجام داد، البته او در این زمینه نخواست اظهارنظری کند و به گفتن این جملات بسنده کرد که: «اجازه بدهید در این مورد اظهار نظری نکنم. فعلاً پدرم روی صحنه است و باید حواسم به او باشد. به‌هرحال این اجرا به صورت بداهه صورت گرفت و او در شرایطی قرار گرفته که اصلاً پیش‌بینی نشده بود. من برای اولین بار است که با چنین فضایی رو‌به‌رو شدم و الان در شرایط روحی خوبی نیستم و باید به پدرم که روی صحنه است کمک و انرژی بدهم. جمله آخرم هم این است که مردمِ مهربانی دارید. دو شب اول برنامه برای من بی‌نظیر بود. قدر این مردم هنردوست را باید بدانید.»
 در اواخر اجرای «عالیم قاسم‌اف» ارکستر بادی تهران به روی صحنه آمدند و چند قطعه را طبق برنامه قبلی به اتفاق اجرا کردند. نکته حایز اهمیت این بود که «قاسم‌اف» که در نبود دخترش وظیفه سنگین‌تری را به عهده داشت، با انرژی و شوخ‌طبعی تمام سعی در اجرای برنامه‌ای قوی داشت و در بخش‌هایی از برنامه نیز با حاضرین در سالن به زبان آذری شوخی می‌کرد تا به‌هرحال فضای حاکم بر سالن از آن حالت نامناسب ابتدایی خارج شود.
 «سینا ذکایی» (سرپرست ارکستر بادی تهران) در انتهای برنامه پشت تریبون قرار گرفت و ضمن عذرخواهی از تمام حاضران در سالن بابت اتفاقات ناخوشایند پیش‌آمده، تأسف و ناراحتی شدید خود و اعضای گروه را به حاضران در سالن اعلام کرد و بابت مسائل بوجود آمده عذرخواهی کرد. ذکایی در انتهای برنامه به پاس احترام به حضور «فرقانه قاسم‌اف» در کنار صحنه، هنگامی که کنسرت به اتمام رسیده بود، از این بانوی هنرمند خواست که روی صحنه بیاید و در این لحظه بود که حاضرین در سالن به شدت به تشویق او پرداختند و «عالیم» و دخترش روی صحنه حاضر شدند و ضمن ابراز احساسات به جمعیت حاضر، با لبخندی معنی‌دار صحنه را ترک کردند. این اما تمام اتفاقاتی نیست که این روزها در عرصه موسیقی رخ داده است. یک شب قبل از این اجرا نیز، کنسرت سالار عقیلی درحالی برگزار شد که حریر شریعت‌زاده نوازنده دف این کنسرت، بعد از اجرای یک قطعه مجبور به ترک سن شد.
این درحالی است که تمامِ مجوزهای لازم برای اجرای این کنسرت و تأیید همه نفراتی که در این اجرا حضور داشتند، از اداره ارشاد خراسان اخذ شده بود و مسئولان این اداره قول این را داده بودند که برگزاری این کنسرت با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شود. گروه نیز به خاطر این‌که فضای کنسرت به هم نخورد و مردم از موسیقی اصیل ایرانی لذت ببرند، کنسرت را ادامه دادند. در این میان ناخرسندی وزارتِ ارشاد از این اتفاقات همچنان ادامه دارد، به شکلی که وزیر ارشاد در سفرش به بوشهر نارضایتی از اتفاقاتی که در این شهر در پی اجرایِ گروه موسیقی لیان به سرپرستی «محسن شریفیان» رخ داده بود، اشاره کرد و گفت: «مردم بوشهر به هنرمندانی همچون محسن شریفیان و ده‌ها هنرمند دیگر که در هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما و خوشنویسی فعالیت دارند، افتخار می‌کنند. یکی از معیارها و ملاک‌های عمل ما فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب است و براساس نظر ایشان عمل می‌کنیم درخصوص موسیقی از نظر رهبری آن نوع موسیقی حرام است که در آن لهو و از نظر محتوا فرد را از راه خدا دور کند این درحالی است که موسیقی اصیل ایرانی و به‌خصوص استان بوشهر برگرفته از اشعار نامداران ایرانی و با مفاهیم عرفانی عجین شده است. ما خودمان حوزه‌ای هستیم و فقه را خوب می‌دانیم و اگر مجوزی صادر می‌کنیم از روی آگاهی کامل بوده و شاید آنها از ما مسلمان‌تر هستند که جلو می‌افتند و این کارها را می‌کنند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/19894/شیپور-لغو-در-گوش-موسیقی