حجتالاسلام سید احمد هاشمینژاد| در خصوص نظم حاكم میان سورههای قرآن و محل قرار گرفتن آنها دو نظر وجود دارد. نخست، اینكه به دستور شخص پیامبر (ص) محل سورهها مشخص و نظم داده شده است. دوم، در این باب عملكرد اصحاب پیامبر دخیل بوده است. حال در اینجا نظرات مختلفی كه بیان شده آن را ذكر میكنیم: الف) نظم و ترتیب سورهها از ابتدا به همین شكلی كه امروز در اختیار ماست بودهاند.[برطبق نظر آیتاللهالعظمی خویی و سیدرضی]. ب) نظم آیات قرآنی به دستور و نظر شخص پیامبر گرامی اسلام (ص) صورت پذیرفته است و ترتیب سورهها با نظر اصحاب تنظیم شده است. ج) نظم تعدادی از سورهها توسط پیامبر (ص) و تعدادی دیگر از آنها به وسیله اصحاب قرار داده شده است. باید توجه داشت در موارد دوم و سوم، به واسطه مشغله كاری نبی اكرم (ص)، عدهای از اصحاب مطمئن ایشان وظیفه نظم بخشیدن و ترتیب قرار دادن سورهها را متقبل میشدند. با توجه به تاریخ اهل تسنن و تشیع و شواهد موجود تاریخی، مسلم است كه نظم سورههای كتاب آسمانی قرآن در زمان
پیامبر (ص) و عصر حاضر متفاوت بوده و این كتاب كه امروز در اختیار ماست در زمان عثمان مرتب شده است. قرآنی كه در زمان پیامبر (ص) نوشته شد با توجه به شرایط زمانی و آیات نازل، عینا پشت سر هم ثبت میشده و این قرآن نزد حضرت علی (ع) بوده است. با توجه به این كه خلیفه سوم اقدام به جمعآوری قرآنها كرده بود، یك قرآن را انتخاب و به استانها فرستاد و علی (ع) نیز این قرآن را تایید كردند. برای جلوگیری از اختلاف در مورد تعدد قرآنها، قرآن زمان حضرت محمد (ص) كه از جهت محتوا با قرآن حاضر یكی بوده و از باب نظم قرارگیری آیات و سورهها متفاوت بود را حضرت علی (ع) نزد خود نگاه داشتند. این قرآن نسل به نسل نزد امام هر عصر محفوظ ماند تا عصر حاضر كه نزد امام زمان (عج) حضرت مهدی موعود است و در ظهورشان همان قرآن را در دست دارند.