گزارش «شهروند» از عملیات سخت نیروهای هلال ‌احمر در شهرستان نقده
 
نجات گردشگرانی که در غار بیهوش شده بودند
 

 

شهروند| سه نفر بودند. نفس‌هایشان به شماره افتاده بود. در آن غار تاریک و بی‌صدا تا پای مرگ رفتند. هیچ‌کس نمی‌دانست اینها برای چه چنین مسیری را انتخاب کرده و درون چنین غاری رفته‌اند. تنها چیزی که به ذهن بقیه می‌رسید یک کلمه بود. گنج؛ احتمالا آنها برای یافتن گنج به این غار تاریک رفته بودند، اما هرچه بود حالا به کمک نیاز داشتند. تا اینکه سرخپوشان هلال احمر، به همراه نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس راهی آن محل شدند. محلی صعب‌العبور و سخت؛ 6 ساعت سخت برای نیروهای هلال ‌احمر گذشت تا این سه گردشگر تحویل نیروهای اورژانس شدند.
ساعت 14 ظهر روز گذشته بود. فردی با 112 تماس گرفت. خبر از ناپدید شدن دوستانش داد. دوستانی که به منطقه کوهستانی در شهرستان نقده رفته بودند اما دیگر خبری از آنها نشده بود. بنابراین موضوع به نیروهای هلال ‌احمر اطلاع داده شد. بلافاصله امدادگران راهی محل شدند.

اعزام به محل
سیدحجت‌الله مدنی، رئیس هلال ‌احمر شعبه شهرستان نقده که خودش نیز در این مأموریت حضور داشت، جزئیات این چند ساعت سخت را برای خبرنگار «شهروند» روایت کرد: «ساعت 14 و 01 دقیقه بود که موضوع به ما اطلاع داده شد. بلافاصله سه تیم کوهستان یعنی 9 امدادگر راهی محل شدیم. محل حادثه غاری در میان کوه‌های بین روستای یونس‌لو و روستای دربند شهرستان ارومیه بود. خود غار شیب داشت و این عملیات را بسیار سخت‌تر کرده بود. البته نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس نیز در جریان قرار گرفتند و راهی محل شدند.»

عملیات سخت
با حضور امدادگران در آن محل آنها با سختی زیادی به درون غار رفتند. در آنجا با بدن‌های بیهوش سه مرد روبه‌رو شدند. آنها به خاطر گازهای درون غار دچار گازگرفتگی شده بودند و اگر امدادگران کمی دیرتر می‌رسیدند، خطر مرگ نیز برایشان وجود داشت: «از آنجاییکه آنها بیهوش بودند، بلافاصله کارهای اکسیژن‌تراپی انجام شد. پس از ارزیابی مصدومان که در حالت بیهوشی بودند، اعضای تیم امدادونجات اقدام به اکسیژن‌تراپی و احیای مصدومان کرده و آنها را از مرگ حتمی نجات دادند. بلافاصله دو نفر از آنان هوشیار شدند و به حالت عادی برگشتند. ولی یکی از آنان که میانسال بود، همچنان نیمه هوشیار بود. برای همین انتقال آنها به بیرون از غار با مشکل مواجه شد.»
پایان مأموریت
6 ساعت طول کشید تا مصدومان از غار بیرون کشیده شدند. آنهایی که به دلیل گازگرفتگی توان حرکت زیاد و تنفس درست نداشتند: «ما با نصب کارگاه و با استفاده از طناب کوهستانی آنها را از غار خارج کردیم. غاری که شیب زیادی داشت. به سمت پایین بود و گردشگران نیز با یک موتور برقی به آنجا رفته بودند. به‌هرحال آنها را نجات داده و تحویل اورژانس دادیم. البته نیروهای محلی نیز کمک زیادی به امدادگران کردند تا این عملیات به پایان برسد.»

علت ماجرا
مدنی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «این اولین‌بار بود که چنین اتفاقی در این غار رخ می‌داد. دلیل اینکه این گردشگران به این غار رفته بودند را نمی‌دانیم. خیلی هم پرس‌وجو نکردیم. ولی درخصوص گنچ باید بگویم تا به‌حال چنین اتفاقی رخ نداده بود. البته در شهرستان نقده آثار باستانی زیادی وجود دارد. مثلا ما تپه حسن‌لو را داریم که به چند‌هزار ‌سال قبل میلاد مسیح برمی‌گردد. برای همین جست‌وجوگران گنج ممکن است کنجکاو شوند و به این منطقه بیایند. ولی درخصوص این سه نفر دلیلش را نمی‌دانم. در این منطقه تا به‌حال کسی چنین اتفاقی برایش رخ نداده بود. در هر صورت این عملیات در ساعت 14: 13 شب به پایان رسید و مصدومان که حال بهتری داشتند تحویل اورژانس شدند.»
امیر جعفرزاده، مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر آذربایجان‌غربی نیز درخصوص این ماجرا چنین گفت: «پس از ارزیابی مصدومان که در حالت بیهوشی بودند، اعضای تیم امدادونجات اقدام به اکسیژن‌تراپی و احیای مصدومان کردند. آنها توانستند قربانیان را از مرگ نجات دهند. در این عملیات تیم امدادونجات آتش‌نشانی نقده و تیم امدادونجات کوهستان اشنویه و اورژانس همکاری داشتند.»
او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «کوهنوردان می‌توانند در صورت بروز حادثه با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند تا در کمترین زمان نجاتگران هلال‌ احمر جهت امدادرسانی به مصدومان اعزام شوند.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/197490/نجات-گردشگرانی-که-در-غار-بیهوش-شده-بودند