روشن شدن رد پای دولت قبل در تخلف پدیده شانديز
 
تشکیل کمیته بررسی تخلف «پدیده» در دادستانی
 

 

شهروند| پس از آن‌که روز یکشنبه دادستان مشهد خبرهایی پیرامون تبرئه شدن شرکت پدیده شاندیز نسبت به تخلفات انجام شده را تکذیب کرد روز گذشته نیز ابراهیم رییسی دادستان کل کشور از بررسی پرونده پدیده خبر داد و اعلام کرد: تیمی متشکل از کارشناسان اقتصادی و قضایی در این دادستانی تشکیل شده که موضوع پرونده پدیده شاندیز را که از سوی دادستان مشهد در حال پیگیری است دنبال کرده و رسیدگی خواهد کرد. ممنوع شدن تبلیغات پدیده شاندیز در رسانه‌ها و تلویزیون نیز طی روزهای اخیر شنیده شده و دادستان کل کشور با تأکید بر آن خاطرنشان کرد: از طریق دادستانی مشهد اعلام شده که تبلیغات در مجامع عمومی و رسانه‌ها ممنوع است بر این اساس رسانه ملی و مبادی ورودی و خروجی شهرها نسبت به این مسأله ملزم به رعایت هستند. وی همچنین افزود: به ما گزارش داده‌اند که درخواست دادستان مشهد مبنی بر ممنوعیت تبلیغ این شرکت‌ها به صداوسیما ابلاغ شده اما اگر کار در مواردی صورت نگرفته، آن موارد قابل پیگیری است.ريیسی اضافه کرد: افرادی که سهام یا ذخیره‌ای در این شرکت‌ها دارند، اقدامات قضایی در راستای حفظ سهام آنها انجام خواهد شد تا آسیب نبینند و کار اقتصادی نباید توام با تخلف و فساد باشد. دادستان کل کشور ادامه داد: اگر بخشی از شرکت اجازه گرفت تا باغات و اراضی کشاورزی را تبدیل و تغییر کاربری دهد نباید بخش‌های دیگر ضمیمه آن شود. براین اساس وزارت کشاورزی باید طبق قانون این مسأله را متوقف کند همان‌گونه که مسئول پیگیری این موضوع وزارت کشاورزی تعیین شده است.
بررسی باز بودن برخی از دفاتر پدیده در تهران
البته در حالی‌ که دادستان کل کشور از بررسی پرونده پدیده و منع تبلیغات این شرکت خبر می‌دهد بنابر شنیده‌ها برخی از دفاتر این شرکت در تهران هنوز باز و مشغول فعالیت هستند. رییسی در این خصوص افزود: این موضوع جای بررسی دارد و باز تأکید می‌کنم که دادستانی مشهد موضوع را به صورت جد پیگیری می‌کند. دو، سه سازمان تخلفات پدیده‌ شاندیز را به دادگستری اعلام کردند که مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و تخلفات اعلام شده در دادستانی پیگیری خواهد شد. در کنار آن به مردم می‌گوییم که تمام این اقدامات در جهت رفع نگرانی آنهاست.
اصل فروش سهام ایراد قانونی داشته است
محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس نیز روز دوشنبه درخصوص سهام فروخته شده شرکت و رقم دارایی‌های پدیده گفت: در این زمینه درخواست کارشناس کرده‌ایم تا موضوع را ارزیابی کرده و تطابق میزان سهامی که فروخته شده و میزان اموال دارایی شرکت بررسی شود و از این طریق سهام را جایگزین اموال کرده و بدهی مردم بازگردد. وی اضافه کرد: اصل فروش سهام که به شکل عام واگذار شده ایراد قانونی داشته و باید اصلاح شود. رئیس کمیسیون اصل 90 افزود: مکاتبات زیادی در این زمینه با وزارت شهرسازی و کشاورزی انجام شده تا راهکار را بررسی کرده و هرچه زودتر میزان عوارض و هزینه‌های دولتی را تعیین و اخذ کنند. رئیس کمیسیون اصل 90 اعلام کرد: بدهی 94‌هزار میلیاردی تومانی شرکت پدیده شاندیز نیازمند تأیید کارشناسان است.
مسئولان پدیده مشاوران دولت قبل
البته همزمان با انتشار اطلاعات تازه توسط مقامات قضایی و همچنین رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی درباره دامنه تخلفات پدیده شاندیز، موضوع تأثیرگذاری تصمیمات دولت سابق نیز مطرح شده است. ایرنا در این خصوص می‌نویسد: گفته می‌شود، سطح مناسبات مسئولان این پروژه با دولت قبل در حدی بود که به‌گونه غیررسمی به‌عنوان مشاوران اقتصادی در جلسات هیأت وزیران دولت دهم شرکت می‌کردند. اکنون که پرونده این پروژه زیر ذره‌بین قانون و قضا قرار گرفته است، وجود تخلفات متعدد و متنوعی در اجرای این طرح مطرح می‌شود که بخشی از این تخلفات به ارتباط با تصمیم‌گیری‌های دولت احمدی‌نژاد مرتبط می‌شود. همزمان سایت‌های مرتبط و حامی رئیس دولت قبل سراسیمه هرگونه ارتباط با مسئولان پروژه پدیده شاندیز را تکذیب می‌کنند. تخلفات صورت گرفته در پروژه پدیده شاندیز پس از آن آشکار شد که دولت یازدهم با احیای شورایعالی شهرسازی، رصد پروژه‌های بزرگ ساختمانی را در دستور کار قرار داد. با بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد مجوزهای داده شده در دولت قبل به پروژه پدیده شاندیز غیرقانونی بوده و افزون بر این موارد، با ورود دادستان مشهد به این پرونده، آشکار شد که تخلفات گسترده‌ای نیز در فروش سهام این پروژه رخ داده است. با گذشت 18ماه از پایان کار دولت احمدی‌نژاد، افزون بر پرونده پدیده شاندیز که روی میز محاکم قضایی قرار دارد، پرونده‌های متعددی از تخلفات و مفاسد مالی انجام شده در آن دوران فاش شده است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/19659/تشکیل-کمیته-بررسی-تخلف-«پدیده»-در-دادستانی