پس لرزه‌های نطق جنجالی علی مطهری
 

 

شهروند| علی مطهری اگرچه پس از جنجال‌های به‌وجود آمده بر سر نطقش در جمع خبرنگاران حاضر نشد و مصاحبه‌ای نیز در این خصوص انجام نداد اما یک روز پس از جلسه پرالتهاب یکشنبه مجلس واکنش‌ها به ماجراهای مجلس ادامه دارد. فارغ از محتوای نطق مطهری که البته تنها قسمت‌هایی از آن مورد توجه قرار گرفته که مربوط به مصوبه شورایعالی امنیت ملی درباره حصر است. صف‌آرایی موافقان و مخالفان مربوط به رفتار نمایندگان در واکنش به نطق مطهری است. شدیدترین واکنش به محتوای سخنان مطهری را حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نشان داده است، او در عین حال که موسوی، کروبی و زهرا رهنورد را با قاتلان امام حسین (ع) در روز عاشورا مقایسه می‌کند درباره اظهارات مطهری در صحن علنی مجلس نوشته است: آیا سران فتنه فقط به خاطر بخش اندکی از این همه جنایت، مستحق چندین‌ بار اعدام نیستند؟ ضمن آن‌که قانونی بودن شورایعالی امنیت ملی و ضرورت اجرای تصمیمات آن در قانون اساسی تصریح شده است و رئیس قوه‌قضائیه که بالاترین مقام قضایی است ازجمله اعضای این شورا می‌باشد. کمال‌الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اما می‌گوید: با ریاست جلسه درباره نطق ناتمام مطهری گفت‌وگو کرده چرا که مطهری هنوز از دو دقیقه فرصت باقی مانده‌اش استفاده نکرده است. پیرموذن درباره جلسه روز گذشته مجلس به خبرنگار مهر گفته است: مطهری می‌خواست به رئیس جلسه تذکر بدهد که دو دقیقه از نطق روز قبلش مانده و حقش پایمال شده است. او می‌گوید: بنده با هیأت رئیسه و ریاست مجلس و نایب‌رئیس اول مجلس در این خصوص صحبت کردم. آنها اعلام کردند با توجه به جو مجلس و بررسی لایحه مهم خروج از رکود، بیان تذکر ایشان به صلاح نیست که پس از گفت‌وگوی بهروز نعمتی سخنگوی هیأت‌رئیسه با مطهری و ابلاغ پیام‌های هیأت‌رئیسه به وی، مطهری نیز قبول کرد که از بیان تذکر انصراف دهد. مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز درباره رخ دادهای روز یکشنبه به ایلنا گفته است: چنین اتفاقی را فقط باید نگاه می‌کردم و تأسف می‌خوردم این به ضرر کسانی بود که داشتند علیه آقای مطهری رفتار می‌کردند حتی اگر حق با آنها بود. او گفته است:  وقتی حتی تحمل شنیدن حرف مخالف را نداریم چگونه می‌خواهیم محاکمه و دادگاهی تشکیل بدهیم که عادل و آزاد باشد و طرف مقابل بتواند در آن حرف بزند؟ بالاخره من به آنها می‌گویم که شما اگر دارید من را متهم می‌کنید، حداقل گوش دهید شاید اشتباه می‌کنید اما انگار تحمل شنیدن حرف‌های دیگران را نداریم.
علیرضا محجوب نماینده مردم تهران نیز در پایان جلسه علنی روز گذشته طی تذکری شفاهی به هیأت رییسه مجلس خواستار رعایت حقوق نمایندگان درباره نطق‌های پیش و میان دستور توسط این هیأت شد. جواد آرین منش نماینده ادوار مجلس نیز در گفت وگو با ایسکانیوز با اشاره به اعتراض برخی از نمایندگان به سخنان مطهری گفته است: اداره جلسه و مدیریت بر تریبون مجلس در اختیار رئیس مجلس است و طبق قانون نمایندگان حق مداخله، برخورد، تشنج و فریاد کشیدن را که مانع کار مجلس شود ندارند.
محمد ‌هاشمی رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این‌باره به سایت ندای ایرانیان گفته است: مطهری مانند هر نماینده‌ای برای ابراز عقیده آزاد است. اگر این سعه صدر وجود ندارد که مخالف را تحمل کنیم بهتر است دم از ایجاد وحدت در بقیه کشور‌ها نزنیم. حمله کردن به علی مطهری نشان‌دهنده تندروی تعدادی نماینده و عبور از قانون برخی افراد بود که باید در صلاحیتشان تجدید نظر شود. صالح نیکبخت وکیل دادگستری نیز درباره حوادث روز یکشنبه مجلس به سایت ندای ایرانیان گفته است: لازم است مطابق قوانین داخلی مجلس با متعرضان احتمالی برخورد شود. قطعا این رفتار‌ها شاخصه نمایندگان برای پذیرش آنها از سوی مردم در انتخابات‌های آینده خواهد بود.
شکایت 50 نماینده از علی مطهری
سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس از امضای بیش از 50 نماینده مجلس پای شکواییه علی مطهری به هیأت نظارت بر نمایندگان خبر داد. به گزارش فارس، صفر نعیمی‌رز نماینده آستارا و سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد، به‌رغم این‌که طرف درگیری با آقای مطهری بنده هستم، ولی من این شکایت‌نامه را امضا نکردم.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/19645/پس-لرزه‌های-نطق-جنجالی--علی-مطهری