رهبر معظم انقلاب در دیدار نیکلاس مادورا مطرح کردند:
 
نقش دشمنان مشترک ایران و ونزوئلا در کاهش شدید قیمت نفت
 

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر شنبه در دیدار نیکلاس مادورا رئیس‌جمهوری ونزوئلا، با تجلیل از مواضع و اقدامات ونزوئلا به‌خصوص در مقابله با رژیم صهیونیستی، علت دشمنی جبهه استکبار با ونزوئلا را پافشاری بر همین مواضع شجاعانه و اثرگذاری راهبردی در منطقه آمریکای لاتین خواندند و خاطرنشان کردند:  تصمیم قطعی جمهوری اسلامی ایران، ادامه و افزایش همکاری‌های همه‌جانبه با ونزوئلاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار از آقای
 هوگو چاوز رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا بعنوان دوست خوب ایران یاد کردند و با اشاره به روابط نزدیک دو کشور خطاب به آقای مادورا گفتند:  شما نیز در دوره مسئولیت خود این همکاری‌ها را ادامه داده و با شجاعت بر مشکلات و توطئه‌های تحمیلی دشمنانتان فائق آمدید.
رهبر معظم انقلاب همچنین کاهش عجیب قیمت نفت در یک مدت کوتاه را حرکتی سیاسی و غیراقتصادی خواندند و افزودند:  دشمنان مشترک ما از نفت بعنوان یک حربه سیاسی استفاده می‌کنند و قطعاً در این کاهش شدید قیمت نفت نقش دارند.
ایشان با تأیید توافقات صورت گرفته میان رؤسای جمهوری ایران و ونزوئلا برای مقابله هماهنگ با کاهش قیمت نفت خاطرنشان کردند: البته همکاری‌های دو کشور منحصر به مسائل نفتی نیست و باید سطح مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های میان دو کشور را که اکنون کمتر از حد انتظار است، افزایش داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با تجلیل از مقاومت، مواضع و اقدامات ونزوئلا در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی گفتند:  کشورهای آمریکای لاتین درواقع عمق استراتژیک ونزوئلا هستند و آرمان‌های ونزوئلا موجب بیداری بسیاری از ملت‌های آن منطقه شد، که علت دشمنی آمریکا با دولت و ملت ونزوئلا نیز همین مسأله است. رهبر انقلاب در همین زمینه به مواضع بسیار خوب دولت ونزوئلا در جنگ 51 روزه غزه و همچنین سخنان رئیس‌جمهوری ونزوئلا در این دیدار اشاره کردند و افزودند: رژیم صهیونیستی در دنیا و به‌خصوص در میان ملت‌های منطقه ما، کاملاً منفور است و مواضع شجاعانه شما علیه این رژیم، دوستان زیادی برای شما در بین ملت‌ها پدید خواهد آورد.
ایشان همچنین با آرزوی موفقیت برای دولت ونزوئلا، خطاب به آقای مادورا تأکید کردند: شما جوان و برخوردار از عزم و اراده هستید و تصمیم قطعی جمهوری اسلامی نیز ادامه و افزایش همکاری‌هایی است که سال‌هاست بین دو کشور آغاز شده و استمرار و تقویت آنها به نفع هر دو کشور است.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهوری نیز حضور داشت، آقای نیکلاس مادورا رئیس‌جمهوری ونزوئلا با تشکر از کمک‌ها و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران، گفت:  آقای چاوز همواره در سخنان خود، رهنمودهای جنابعالی را یادآوری می‌کرد و احترام ویژه‌ای برای ملت، جایگاه و تاریخ ایران قایل بود و ما نیز همچون او، ایران را خانه خود می‌دانیم. وی اعتماد بین دو کشور را سرمایه‌ای ارزشمند برای توسعه روابط دانست و افزود:  باید با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دو کشور، در مسیر توسعه جهشی روابط گام برداریم.
رئیس جمهوری ونزوئلا در ادامه با اشاره به افت جهانی قیمت نفت گفت: در تلاش هستیم که اجماعی را برای کنترل قیمت نفت میان کشورهای عضو اوپک و همچنین دیگر کشورهای صادرکننده نفت ازجمله روسیه ایجاد کنیم تا با همکاری و بهره‌گیری از مکانیسم‌های نوین، قیمت نفت را به حد قابل قبولی بازگردانیم.
آقای مادورا در بخش دیگری از سخنان خود به مسأله فلسطین اشاره و تأکید کرد: فلسطین یکی از آرمان‌های اصلی بشریت است و ملت و دولت ونزوئلا، خود را مدیون آرمان فلسطین می‌داند و اطمینان داریم که روزی، فلسطین آزاد خواهد شد.
رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین گفت:  فلسطین قربانی سیاست‌های استکباری و ویرانگر دولت آمریکا شده و دولت آمریکا تلاش می‌کند چهره ضدبشری و سلطه‌گر خود را پشت‌هزار چهره موجه پنهان کند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در تهران:
امیدوارم شاهد توسعه تجارت
 و سرمایه‌گذاری تهران در ونزوئلا باشیم
روسای‌جمهوری ایران و ونزوئلا با اشاره به آرمان‌ها، منافع و راهبردهای مشترک 2کشور نسبت به مسائل جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه، بر توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تهران – کاراکاس تأکید کردند. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز شنبه و در نشست مشترک با رئیس‌جمهوری ونزوئلا با اشاره به روابط صمیمی و راهبردی 2کشور گفت: توسعه روابط با کشورهای آمریکای‌لاتین از جمله ونزوئلا از سیاست‌های دولت یازدهم است. رئیس‌جمهوري با ابراز خرسندی از حضور «نیکلاس مادورا» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در تهران، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای صدور کالا، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری در ونزوئلا اعلام کرد و گفت: امیدوارم با توافقات انجام شده در این سفر شاهد توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری، صادرات خدمات فنی و مهندسی، ایجاد صنایع دارویی، ادامه همکاری‌های دوجانبه در حوزه کشتی‌سازی و راه‌اندازی خط پرواز مشترک به منظور توسعه گردشگری باشیم. روحانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در زمینه مسکن، راه‌سازی، صنعت و محصولات غذایی و دارو، همکاری‌های لازم با ونزوئلا به منظور رفع نیازهای این کشور داشته باشد. رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که در مسائل سیاسی و بین‌المللی، افکار و مواضع 2 کشور نزدیک به یکدیگر است، خواستار همکاری‌های بیشتر 2کشور در عرصه سازمان‌های بین‌المللی، نظیر سازمان ملل متحد و سازمان کشورهای غیرمتعهد شد. روحانی تصریح کرد: همکاری تهران و کاراکاس در این سازمان‌ها به نفع منطقه خاورمیانه و آمریکای‌لاتین است و در عرصه بین‌المللی نیز می‌تواند به استقرار امنیت و توسعه منجر شود. رئیس‌جمهوری با اشاره به وضع بازار نفت گفت: بدون تردید همکاری کشورهای همسو در اوپک می‌تواند ضمن خنثی‌کردن برنامه‌های برخی قدرت‌ها علیه اوپک به تثبیت قیمت قابل قبول برای نفت در ‌سال ۲۰۱۵ کمک کند. رئیس‌جمهوری بر تنظیم مبادلات مالی و بانکی و زمینه‌سازی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی میان 2 کشور در نشست مسئولان دو‌جانبه تأکید کرد و گفت: ونزوئلا می‌تواند پایگاهی مناسب برای صدور کالا و خدمات ایران به آمریکای‌لاتین باشد.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/19342/نقش-دشمنان-مشترک-ایران-و--ونزوئلا-در-کاهش-شدید-قیمت-نفت