تقویم تاریخ
 

 

خالق «آوای وحش» و «گرگ دریا»
104 سال پیش، برابر با بیست و دوم نوامبر 1916 میلادی، جك لندن، نویسنده و روزنامه نگار آمریكایی در 40 سالگی از بیماری نارسایی كلیه درگذشت. آثار او مانند «آوای وحش» و «گرگ دریا» با استقبال خوانندگان روبه‌رو شد و او از نخستین نویسندگان آمریکا بود که از راه نوشتن به ثروت زیادی دست یافت. در نوشته‌های جک لندن تأثیر افکار «چارلز داروین»، «هربرت اسپنسر»، «کارل مارکس» و «فریدریش نیچه» آشکار است.

سانحه تصادف و درگذشت استاد تار
94 سال پیش، برابر با دوم آذر 1305 خورشیدی، غلامحسین درویش معروف به «درویش‌خان»، از هنرمندان نامی و استادان موسیقی ایرانی اواخر دوره قاجاریه، در یك تصادف رانندگی در خیابان امیریه تهران مجروح شد و چند ساعت بعد پس از انتقال به بیمارستان درگذشت. او هنگام مرگ 54 ساله بود. درویش خان موسیقی را در دارالفنون تحصیل كرد. او نه تنها یك نوازنده تار و سه تار بود، بلكه دستگاه‌های موسیقی سنتی ایران را به 7 دستگاه تبدیل كرد و آهنگ‌های فراوان ساخت كه 22 آهنگ آن به جای مانده است.

زادروز معلم شهید در کاهک سبزوار
87 سال پیش، برابر با دوم آذر 1312 خورشیدی، علی شریعتی مزینانی، نویسنده، جامعه‌شناس، تاریخ‌شناس، پژوهشگر و از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی در روستای کاهک، سبزوار دیده به جهان گشود. شریعتی را در ادبیات معاصر «معلم شهید» می‌نامند. از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او بر‌گزار و اجرا کرده‌اند و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آرا و تاثیراتی که او بر چند دهه معاصر ایران گذاشته وجود دارد. شریعتی در 44 سالگی در انگلستان درگذشت و در دمشق به خاک سپرده شد.

آفریننده «عزاداران بَیل» در پرلاشز
35 سال پیش، برابر با دوم آذر 1364 خورشیدی، غلامحسین ساعدی، نویسنده و پژوهشگر ایرانی در پاریس درگذشت و در گورستان پرلاشز در کنار صادق هدایت به خاک سپرده‌شد. ساعدی از جمله بزرگترین نویسندگان معاصر ایران به شمار می‌رود و از داستان «گاو» او (در مجموعه «عزاداران بَیل»)، فیلمی به همین نام توسط داریوش مهرجویی ساخته شده ‌است. او که تحصیلات خود را با درجه دکترای پزشکی، گرایش روان‌پزشکی در تهران به پایان رسانده بود در مطبش در خیابان دلگشا، بیشتر اوقات بدون گرفتن حق ویزیت بیماران را معاینه می‌کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/193304/تقویم-تاریخ