معاونِ حقوقی ارشاد بارِ دیگر تأکید کرد
 
وزارتِ ارشاد هیچ مشکلی با شجریان ندارد
 

 

شهروند|  همه‌چیز از مناظراتِ انتخاباتی شروع شد. آن هنگام که حسن روحانی به این مسأله اشاره کرد که چرا باید هنرمندی چون شجریان ممنوع‌الکار باشد. در داخلِ خودرویی‌ هم که رئیس‌جمهوری ‌که البته آن زمان تنها کاندیدای ریاست‌جمهوری بود، حضور داشت؛ نوایِ شجریان شنیده می‌شد. با رویِ‌ کار آمدن او این امیدواری وجود داشت که اسطوره آوازِ ایران، امکانِ اجرا را بعد از مدت‌ها ممنوع‌الکاری داشته باشد. اتفاقی که حالا بعد از قریبِ 2‌سال همچنان رخ نداده است. این مسأله‌ای است که همیشه مسئولانِ ‌فرهنگیِ‌ ارشاد با آن روبه‌رو هستند و تا جایی که مشخص است رئیس‌جمهوری، معاونِ هنریِ او و همچنین رئیس مرکزِ موسیقی موافقِ‌ اجرایِ کنسرت‌ توسطِ او هستند و این در حالی است که همچنان امکانِ‌ اجرایِ‌ برنامه توسطِ او وجود ندارد.
در این میان اظهارنظر حسین نوش‌آبادی تمامِ‌ معادلات را به‌هم ریخت. او در نشستِ مطبوعاتیِ که نهمِ‌ دی‌ماه برگزار شده بود به این مسأله اشاره کرد که محمدرضا شجریان تنها در صورتی امکانِ اجرایِ برنامه را خواهد داشت که از رفتارهای گذشته‌اش عذرخواهی کند. او استدلالِ خودش را هم در این زمینه داشت. نمی‌شود هم منتقد بود و هم توقعِ اجرایِ‌ کنسرت را داشت: «آقای شجریان چهره شناخته‌شده هنری است که خدمات خوبی به هنر ایرانی داشته و منعی برای فعالیت ایشان نبوده است. شجریان دهه اول انقلاب حضور و برنامه‌های خوبی داشت، اما نوع رفتارهایش در دهه دوم انقلاب باعث شد کمی از مردم و نظام فاصله بگیرد و خودش مسئول این کار است. با این حال راه بازگشت برای ورود ایشان باز است به شرطی که به چارچوب‌های نظام متعهد باشد. نمی‌شود فردی هم معترض و منتقد شدید باشد، ضوابط و معیارهای حاکم بر نظام را نپذیرد و هم بخواهد کار کند. شجریان باید رفتارهای گذشته خود را جبران کند و به موسیقی ایرانی و اسلامی برگردد.»
او البته خیلی زود از مواضع خود کوتاه آمد و در صحبت‌های بعدی‌اش با رسانه‌ها به این مسأله اشاره کرد که وزارتِ ارشاد هیچ مشکلی با اجرایِ برنامه توسط محمدرضا شجریان ندارد. حسین نوش‌آبادی حالا در جدیدترین گفت‌وگویش با خبرگزاریِ ایسنا بارِ دیگر به این مسأله تأکید کرده و گفته است: «این وزارتخانه نه مسئول رسیدگی به صلاحیت عمومی افراد است و نه مسئولیتی در حوزه سیاسی و امنیتی دارد. آنچه به وزارت ارشاد مربوط می‌شود، بررسی صلاحیت‌های فنی و تخصصی افراد است و در این حوزه، استاد شجریان از نظر ما مسأله‌ای ندارد و مورد تأیید وزارت ارشاد است.»
حسین نوش‌آبادی همچنین به این مسأله اشاره دارد: «درباره عملکرد استاد شجریان، موضع وزارت ارشاد کاملا روشن است و توانمندی استاد شجریان به‌لحاظ تخصصی و فنی تأیید شده است. وزارت ارشاد او را یک فرد واجد شرایط در عرصه هنر می‌داند و به‌عنوان فردی که خدمات قابل توجهی به حوزه فرهنگ و هنر این کشور کرده است، می‌شناسد. خدمات ایشان با بسیاری از حوزه‌های فرهنگی، ادبی، دینی و دفاع مقدس عجین شده و ما با ایشان هیچ مشکلی نداریم. وزارت ارشاد از خوانندگانی مانند استاد شجریان که در فرهنگ و هنر این سرزمین ریشه دارند و آثارشان آمیخته با مطالبات فرهنگی و هنری مردم است، حمایت می‌کند. من یک‌بار دیگر و برای آخرین‌بار می‌گویم، همان‌طور که بارها گفته‌ام، هم رئیس‌جمهوری و هم وزیر ارشاد به فعالیت‌های استاد شجریان علاقه‌مندند و وزارت ارشاد نیز با ایشان مشکل ندارد. آنچه ما گفتیم درباره این‌که فاصله‌ها کمتر شود، به معنی مشکل نیست و ما دوست داریم برخی ذهنیت‌ها درباره ایشان از بین برود، البته این ذهنیت‌ها دست ما نیست؛ ما دستگاه متولی فرهنگ و هنر هستیم، نه دستگاه متولی امور سیاسی و امنیتی. بنابراین اهالی هنر این خرده را از ما نگیرند که چرا ما گفتیم باید فاصله کم شود. آنچه به ما و حیطه فعالیت وزارت ارشاد مربوط است، این است که ما آمادگی حل مسائل و مشکلات را داریم. امیدواریم با رفع موانع و مسائل و سوءتفاهم‌ها و کاهش فاصله‌ها، استاد شجریان بار دیگر بتواند به فرهنگ و هنر این کشور خدمت کند.»
او می‌گوید که وزارت ارشاد طبق یک چارچوب‌بندی قانونی و تعریف‌شده، وظایف خود را انجام می‌دهد. در بعضی مسائل برای گرفتن مجوزها و صدور پروانه‌ها، طبیعی است که باید با برخی نهادها هماهنگی انجام شود و آنها نیز باید به استعلام ما، جواب دهند و ما ملزم به رعایت آن هستیم؛ اما آنچه به‌طور کامل در حیطه اختیارات وزارت ارشاد است، شرایط فنی، هنری، استعداد و توانمندی تخصصی و مسائل مرتبط با حوزه فرهنگ و هنر است. طبقِ آنچه او می‌گوید: «مواضعی که ما در وزارت ارشاد اعلام می‌کنیم به هیچ‌وجه مواضع شخصی نیست و براساس چارچوب‌های قانونی اعلام می‌شود و قرار نیست همه نظرات و مواضع فرهنگ و ارشاد را همه گروه‌ها و جریان‌ها بپذیرند، بلکه ممکن است، بعضی موضع‌های وزارت ارشاد به اعتقاد بعضی‌ها، موضع مناسبی نباشد، البته ما پذیرای انتقادات هستیم؛ اما قرار نیست که پذیرفتن آنها به این معنا باشد که ما تریبون جریان‌های مختلف باشیم. هر دولتی، مخالف و موافق خود را دارد. ما نیز از این موضوع مستثنا نیستیم و عملکرد خود را در چارچوب اختیارات و قوانین اعلام می‌کنیم و هیچ‌وقت انتظار نداریم، همه افراد حرف ما را تأیید کنند. در یک کلام مواضع دولت برای خوشایند یا بدآمد عده‌ای نیست، بلکه برای پیشرفت اهداف کشور است.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/19308/وزارتِ-ارشاد-هیچ-مشکلی-با-شجریان-ندارد