عرضههای اولیه به دلیل اینکه از یکسو معمولا سودده هستند و از سوی دیگر خرید آنها به دانش و مهارت خاصی نیاز ندارد، برخی کارگزاریها با اطلاع مشتری، به صورت خودکار نسبت به خرید عرضههای اولیه اقدام میکنند اما برخی دیگر این فرآیند را بر عهده مشتری میگذارند. اما هفته گذشته تعدادی از کارگزاریها یکی از عرضههای اولیه را خریداری کردند اما عرضه اولیه دیگر را نخریدند. این موضوع باعث میشود این سوال مطرح شود که آیا کارگزاریها تعهدی نسبت به خرید عرضههای اولیه دارند یا خیر؟
در این راستا، روحالله میرصانعی- دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار- در گفتوگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه خرید خودکار عرضه اولیه توسط کارگزاریها یک خدمات اضافی است که کارگزار به مشتری خود ارایه میدهد، اظهار کرد: «هر سهمی که مشتری قصد خرید آن را دارد، شخصا باید سفارشگذاری کند. مشتریان دسترسی برخط دارند و به راحتی میتوانند سفارش خود را ثبت کنند».او ادامه داد: «در خرید عرضه اولیه کارگزار یک خدمات اضافی را ارایه میدهد و به مشتری اعلام میکند اگر ماندهای نزد کارگزاری دارد و مشتری در روز عرضه اولیه به هر دلیلی به سامانه دسترسی نداشت، سفارش عرضه اولیه را ثبت میکند. در واقع کارگزار بر اساس مجوزی که از مشتری میگیرد، میتواند سفارش خرید عرضه اولیه را ثبت کند.»دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا امکان خرید دو عرضه اولیه در یک روز برای مشتری وجود دارد، گفت: «اگر مشتری به سامانه معاملات برخط وصل شود، در یک روز برای دو عرضه اولیه میتواند سفارشگذاری کند.»