گزیده اخبار
 

 

رئیس ‌کل بانک ‌مرکزی در پست اینستاگرامی مطرح کرد:  معرفی عوامل اصلی رشد قیمت‌ها

رئیس‌ کل بانک مرکزی در حساب اینستاگرامی خود ضمن معرفی دو عامل اصلی رشد قیمت‌ها از اقدامات ناگزیری که تحت فشار تحریم‌ها صورت گرفت و به سیستم پولی و بانکی کشور خسارت وارد کرد، پرده برداشت.
عبدالناصر همتی، روز گذشته در یک پست اینستاگرامی از عزم بانک مرکزی برای نیل به تورم هدف‌گذاری شده و کنترل قیمت‌ها خبر داد و نوشت: «بانک مرکزی با وجود موانع و محدودیت‌ها همه تلاش خود را برای کنترل رشد متغیرهای پولی و مدیریت نرخ سود و مهار تورم به کار گرفته است.» همتی با لحنی گلایه‌آمیز قضاوت درباره عملکرد بانک مرکزی را مستلزم درنظرگرفتن شرایط محیطی اقتصاد کلان و شوک‌های وارده به اقتصاد و نیز توجه به ابزارها، اختیارات و میزان استقلال مهم‌ترین نهاد پولی کشور دانست. رئیس‌ کل بانک مرکزی در ادامه به اقدام مهمی اشاره کرد که به گفته او، علیرغم هشدار کارشناسی این نهاد درباره تبعات آن، اجرایی شده و دردسر فراوانی برای بانک مرکزی به بار آورده است. عبدالناصر همتی با اشاره به «خرید بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای جبران کسری بودجه در‌ سال 98» اظهار داشت که بانک مرکزی پیشتر درباره آثار احتمالی ناخوشایند این روش هشدار داده، اما بنابر وظیفه قانونی ناگزیر به انجام آن شده است.
همتی همچنین از روش‌هایی که در ‌سال‌جاری دولت برای جمع‌آوری نقدینگی درپیش گرفته، تقدیر کرد و اقداماتی چون فروش سهام دولتی و انتشار اوراق بدهی را روش‌های مناسب برای جبران کسری بودجه از طریق نقدینگی جاری در جامعه و بدون فشار بر پایه پولی دانست که در شرایط تداوم فشار حداکثری می‌تواند به تحقق هدف تورمی کمک کند. رئیس‌ کل بانک مرکزی در پایان نیز نوشت که رشد پایه پولی و افزایش حجم نقدینگی تنها عامل رشد قیمت‌ها نیست. او «افزایش انتظارات تورمی متأثر از عوامل غیرپولی» و «عملکرد سایر بازارها» را دیگر عوامل موثر بر فشار تورمی دانست.


تولید خودروی ارزان در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست

به گزارش ایرنا، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: «تولید خودروی ارزان با شرایط کنونی این صنعت امکان‌پذیر نیست.»
مازیار بیگلو افزود: «۸۰‌درصد از قیمت یک خودرو مواد اولیه و قطعات آن تشکیل می‌دهد، بنابراین تا زمانی که نتوان تأمین مواد و قطعات را انجام و همچنین نرخ ارز پایه را کنترل کرد، شاهد تولید خودروی ارزان نخواهیم بود.» به گفته او، ارزان‌ترین خودروی حال حاضر جهان در هند با قیمت چهار‌هزار دلاری عرضه می‌شود که با احتساب دلار ۲۳‌هزار تومانی این روزها، حدود ۹۰‌میلیون تومان قیمت خواهد داشت و درصورتی که بخواهد در ایران عرضه شود، بیش از ۱۱۰‌میلیون تومان قیمت خواهد یافت. این مقام صنفی بیان داشت: «ارزانی زمانی معنی می‌یابد که ما از مواهب و مزیت‌های رقابتی موجود کشور ازجمله معادن، چاه‌های نفت و محصولات پتروشیمی، انرژی ارزان و متخصصان، مهندسان و جوانان تحصیلکرده خود به درستی استفاده کنیم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/189253/گزیده-اخبار