سخنگوی وزارت امور خارجه:
 
دلیلی ندارد فرانسه اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را منتشر کند
 
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر ظریف به مسکو، ایران و روسیه درباره موضوع برجام نیز رایزنی و گفت‌وگو کردند؟ گفت: «بخشی از رایزنی‌های دو کشور ایران و روسیه در این سفر مربوط به برجام و تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود.» سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به اظهارات اخیر پمپئو مبنی بر تضمین تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تصریح کرد: «ما می‌دانیم آمریکایی‌ها از هیچ تلاشی برای پیگیری این موضوع فروگذار نکرده‌اند. تا آنجا که خبر داریم فشارهای زیادی به کشورها در سطح شورای امنیت (اعضای دائم و غیر دائم) و سطوح منطقه‌ای آورده‌اند»
 

روز گذشته، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه درباره علت فرستاده‌شدن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه گفت: «کشور فرانسه تکنولوژی خوانش این جعبه سیاه را داشت و در همین چارچوب جعبه سیاه به آنجا منتقل شد.»
سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد فرانسه اطلاعات جعبه سیاه را به‌صورت عموم در اختیار رسانه‌ها قرار دهد، تأکید کرد: «اقدامات در این زمینه باید براساس اصول و ضوابط مشخص و با حضور کشورهای ذی‌نفع ازجمله ایران و اوکراین صورت بگیرد. فکر نمی‌کنم فرانسوی‌ها دست به چنین کاری بزنند و اطلاعات خوانده‌شده را از طریق غیررسمی منتشر کنند. همان‌طور که اشاره شد این موضوع قواعد خاص خود را دارد و آنها موظف هستند اطلاعات استخراج شده را در اختیار کشورهای ذی‌نفع در این موضوع قرار دهند و علتی ندارد بخواهند اطلاعات آن را منتشر کنند.»
موسوی درباره سفر محمدجواد ظریف به مسکو با بیان اینکه وزیر امور خارجه علاوه بر دیدار با آقای لاوروف، پیام آقای روحانی را به آقای پوتین منتقل کرد، گفت: «این سفر دو هدف داشت؛ یکی مواضعی است که آمریکایی‌ها در مورد ادامه محدودیت‌های تسلیحاتی ایران اتخاذ کرده‌اند و لازم بود مجددا مذاکراتی در سطوح عالی با روسیه داشته باشیم. البته در کنارش برخی دیگر از مسائل نیز مطرح شد و نکته دیگر در مورد تمدید قراردادی است که از ۲۰‌سال پیش بین ایران و روسیه به امضا رسیده است. گفت‌وگو شد که دو کشور قرارداد طولانی‌مدتی با یکدیگر داشته باشند و اصلاحاتی در قرارداد مذکور انجام دهند.»
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر ظریف به مسکو، ایران و روسیه درباره موضوع برجام نیز رایزنی و گفت‌وگو کردند؟ گفت: «بخشی از رایزنی‌های دو کشور ایران و روسیه در این سفر مربوط به برجام و تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران بود.» سخنگوی وزارت خارجه  همچنین در واکنش به اظهارات اخیر پمپئو مبنی بر تضمین تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تصریح کرد: «ما می‌دانیم آمریکایی‌ها از هیچ تلاشی برای پیگیری این موضوع فروگذار نکرده‌اند. تا آنجا که خبر داریم  فشارهای زیادی به کشورها در سطح شورای امنیت (اعضای دائم و غیر دائم) و سطوح منطقه‌ای آورده‌اند.» موسوی افزود: «ما این موضوع را به آنها، دوستان خودمان و همچنین اعضای شورای امنیت گفته‌ایم که این مسأله برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست و آنها نباید تحت فشار آمریکا ایران را از این حق قانونی خود که در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده محروم کنند. قطعا چنین مسأله‌ای با واکنش و حساسیت ایران مواجه خواهد شد.»
موسوی گفت: «با توجه به رایزنی‌ها و تماس‌هایی که با دوستان خود برقرار کرده‌ایم، قدری بعید می‌دانیم که آمریکایی‌ها به این هدف خود برسند و احتمال نمی‌دهیم که کشورهای مختلف تن به این خواسته قلدرمآبانه و نامشروع آمریکایی بدهند.» موسوی همچنین درباره سفر برایان هوک به برخی از کشورهای منطقه و ادعای او مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا در کنار ملت ایران است، گفت: «آقای هوک حرف‌های زیادی می‌زند. حرف‌های مجانی می‌زند و از طرف دیگر با توجه به شرایط آمریکا و بر اساس توهماتی که دارد به یک دوره‌گردی افتاده‌اند.»
موسوی با اشاره به تحریم‌های اقتصادی اِعمال شده دولت ترامپ علیه ایران گفت: «اقداماتی که او علیه شهروندان ایرانی در ارتباط با تروریسم اقتصادی یا تحریم‌ها انجام داده آیا بیانگر این است که او کنار مردم ایران ایستاده است؟ به دلیل بستن راه‌های قانونی و محدودیت‌هایی که برای ارسال دارو به ایران ایجاد کرده، تعدادی از کودکان بیمار ما جان خود را از دست داده‌اند و بیمارانی که دچار بیماری صعب‌العلاج هستند در تهیه داروهای خود با مشکل روبه‌رو هستند.»
موسوی همچنین درباره واکنش اروپا به نامه اخیر محمدجواد ظریف به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره فعال شدن مکانیسم حل اختلاف گفت: «تا آنجا که می‌دانم اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند این نامه را دریافت کرده‌اند، ولی فکر نمی‌کنم پاسخی به آن داده باشند.»
موسوی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو مبنی بر اینکه ما اجازه نمی‌دهیم ایران در نواحی مرزی سرزمین‌های اشغالی حضور پیدا کند، گفت: «آقای نتانیاهو مثل آقای هوک حرف زیاد می‌زند. ما نه حضور نظامی در جایی داریم، نه قصد داریم به صورت دائمی حضور نظامی در جایی داشته باشیم.» سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، مبنی بر اینکه آمریکا آماده گفت‌وگو با تهران در مورد وضع صلح در افغانستان است و برخی منابع گفته‌اند این پیشنهاد در سفر عراقچی به کابل نیز به او داده شده است، تأکید کرد: «ما هیچ‌گونه صداقتی در گفتار و کردار آمریکایی‌ها در ارتباط با منطقه به‌ویژه در مورد موضوع افغانستان مشاهده نمی‌کنیم. ما آمریکایی‌ها را در اظهارات‌شان صادق نمی‌دانیم بلکه معتقدیم حضورشان باعث بروز ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه به‌خصوص افغانستان می‌شود.» موسوی افزود: «آنچه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است انجام گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با رهبری دولت افغانستان است و ما هر گونه دخالت خارجی را در این زمینه مردود می‌دانیم.»  موسوی همچنین با اشاره به سفر الکاظمی به ایران تأکید کرد:   «ایران بارها اعلام کرده است تعامل با همسایگان در اولویتش قرار دارد و حاضریم رابطه‌ای متوازن و متعادل توأم با حفظ احترام متقابل با کشورهای همسایه خود ازجمله عربستان داشته باشیم.» سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد تعرض جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ماهان و واکنش ایران گفت: «آمریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را دنبال می‌کنند. آنها از راهزنی دریایی به راهزنی هوایی رسیده‌اند و اقدام خطرناکی علیه هواپیمای مسافربری ایران در فضای سوریه و لبنان انجام دادند. اقدام صورت‌گرفته بسیار خطرناک و درواقع تهدیدی تروریستی بود که خلاف موازین و قوانین حقوق بین‌الملل است.»
او ادامه داد: «قطعا ایران و وزارت خارجه با کمک ستاد نیروهای مسلح، قوه قضائیه و سازمان هواپیمایی کشوری همه اقدامات لازم را برای پشیمانی آمریکایی‌ها انجام خواهند داد.»  موسوی تأکید کرد: «ایران در وقت مقتضی پاسخ این اقدام تروریستی آمریکا را خواهد داد.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/189057/دلیلی-ندارد--فرانسه--اطلاعات-جعبه-سیاه-هواپیمای-اوکراینی-را-منتشر-کند